. Andere tips zijn verder welkom. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Andere tips zijn verder welkom.
). Manen moet hier idd ook wat aan gebeuren, ze zullen zowiezo te lang zijn en ik vrees ook wat te dik, dus zal een combi van uitdunnen worden en bijsnijden met zo'n mesje.
ze moet inderdaad iets uitstralen, denk dat ik er anders niet aan zou beginnen
YWC schreef:Wat het toiletteren betreft... ik kan jullie alvast in primeur vertellen dat Welsh Belgium in het voorjaar van 2010 (voor de shows natuurlijk) een toiletteer-dag zal organiseren.
Details zal ik ter zijner tijd wel op bokt plaatsen.
Verder wat conditie betreft... ze zien ze inderdaad graag wat voller. Maar "vol" is niet "vet" he. Er moet toch ook wat 'bespiering' op zitten (vind ik). Een goede tip is om veel aan de hand te gaan stappen. Zo kweekt de pony toch wel iets van spieren en versterkt ook de band tussen jullie.
Sommigen zweren ook bij 'eenzame opsluiting', zodat de pony nog meer showt als hij uiteindelijk eens andere ponies ziet. Maar persoonlijk is dit niet mijn stijl zeker niet bij jonge ponies. Ik win graag een rode rozette (wie niet), maar niet ten koste van mijn pony.
. denk dat ik manen ook zal snijden, en mss wat uitdunnen, zal er wat vanaf hangen. ik heb verder twee shows in gedachten om haar voor in te schrijven, moet ik even kijken of ik ook op beide geraak. YWC schreef:@peewij
Longeren doen wij ook wel eens. Maar zitakes pony is nu een jaarling en dat vind ik toch jong om al te longeren. (Maar dat is natuurlijk kwestie van persoonlijke voorkeur hé).
Zo heeft ieder zijn eigen methodes. Ik heb ook al gehoord van mensen, die hun ponies zgn. 'in de schoenen' trainen. Maar dat ziet er vaak heel kunstmatig uit.
En inderdaad... voorbereiding begint inderdaad een hele tijd op voorhand.
Btw, proficiat met je Taraco-merrie.
zitake schreef:Een (nu nog 1.5) 2 jarige vind ik idd ook nog te jong om te longeren, niet zozeer ivm stress enzo (ze is zowiezo niet gauw onder de indruk, je kan er in principe alles opleggen zonder dat ze een kik geeft, ze komt op straat, gaat mee aan de hand wandelen enzovoort,...) maar ik vind longeerwerk gewoon zwaar voor een jong paard dat nog niet volgroeid is, in die zin dat er behoorlijk wat kracht wordt gezet op jonge onvolgroeide benen bij het op een volte zetten, dan werk ik haar liever aan de hand en op lange rechte stukken, daar heb ik geen probleem mee, aan de hand meenemen als handpaard ook niet, en ik denk dat je ze op die manier ook wel behoorlijk in conditie kan trainen, maar een echt puur op een volte houd ik nog liever even achterwege. laat ze eerst maar op rechte stukken in evenwicht lopen. Weet zowiezo dat ze ook weer hiervan niet onder de indruk zal zijn, zal ze ook netjes doen, maar ik vind het nog iets te belastend voor de benen.
Tja ik werk in de diergeneeskundige wereld en weet wel te zeggen dat niet elk gewricht op die leeftijd volgroeid is. De groeiplaten sluiten niet allemaal op hetzelfde tijdstip/leeftijd, en dan spreek ik niet enkel over benen, maar ook rugwervels enzo. Heb jaren jonge paarden getraind en tot een leeftijd van 5 jaar vaak zag je die nog groeien, de laatste stond echt pas volledig gelijk op een leeftijd van 5 jaar. Verder zeg ik niet dat een paard niet vanaf 2 kan getraind worden, je kan zeker licht beginnen op die leeftijd, kijk maar naar renpaarden, gaan ook in training vanaf een leeftijd van 1 a 2 jaar. Maar zo'n training is heel wat anders dan spring of dressuurpaard. Voor deze laatste ben ik nog altijd van mening dat teveel dieren op te jonge leeftijd teveel belast worden. Als je weet dat een groeiplaat van een rugwervel pas sluit op een leeftijd van 4 jaar, benen overigens op 3 jaar,... , maar ok kwestie van niet teveel af te wijken van het onderwerp. Mss wordt ook op een heel andere manier gelongeerd dan die die ik ken (sportpaardenwereld dan), maar zelf vind ik het nog te vroeg, merrie zal wel getraind worden, maar iig niet op de volte. Denk dat je niet kan ontkennen dat er veel meer belast wordt op een volte dan op rechte stukken.
.