Hoe zet ik mijn shetlander op dieet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fredi98

Hoe zet ik mijn shetlander op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:25

Hey allemaal,

Ik heb een shetlander die een beetje heel erg aan de dikke kant is.
Nu is mijn vraag: hoe zet ik haar op dieet?
Binnenhalen en alleen maar hooi voeren heeft geen zin, want we hebben alleen maar heel goed hooi.
's Nachts staat ze wel binnen met schoon stro waar ze op kan knabbelen, en ik rij ook veel met haar.
Maar het helpt allemaal NIKS!!!
Dus heb je een ideetje, STUUR HET OP!!!!!

Groetjes van mij
Laatst bijgewerkt door iefke op 09-11-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: b weggehaald

Nassie

Re: Hoe zet ik mijn shetlander op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:35

Tja hier elk jaar (lente/zomer maanden) het zelfde probleem.
Pony word op een afgezet stuk gras gezet 10 bij 10. Maar gaat dwars door de bedrading heen. Op een gegeven moment heb ik een graaskorf gekocht en mocht ze een uurtje per dag naar buiten + heel veel beweging.
Het is echt vervelend, want ze worden al dik al ze maar naar een appel kijken. :))

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:02

Beweging, beweging en nogis beweging.
Niet te veel op het land, en als ze erop staan zo weinig mogelijk gras.
Voor de rest denk ik dat je goed bezig bent,
Bij shetkjes zit je al snel met dit probleem.

En wat bedoel je met 'heel goed hooi', want van heel goed hooi word een maar iom juist niet dik ;) (niet aanvallend bedoeld hoor ! )

edit; typfoutjes

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:06

Ben het met hierboven eens heb ook aantal ponys gekocht die te dik waren(en die stonden altijd veel op stal en weinig buiten swinters) mijne krijgt gewoon hooi zowat 24 uur per dag savonds een handje musli en ze gaat sochtends 6 uur naar buiten met vriendjes waar ze mee rent en speelt en savonds gaan ze weer naar binnen. En je moet niet te snel willen met afvallen van je pony dit is heel slecht heeft de dierenarts mij verteld, rustig aan reken er maar een jaar voor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:09

misschien niet wat de meeste paardeneigenaren waarderen, maar bij ons staan de shetjes in de zomer op heel schraal gras, met elke dag een stukje langer gras erbij.
en pas als het deze tijd is gaan ze op een heel grote weide die eerst gemaaid is (koeienweiland, gras van zo'n 5 cm hoog, oppervlakte van een hectare ofzo), en waar ze niet worden bijgevoerd.
ook in de winter halen ze al hun voeding uit het gras, zonder bijvoeding. (ja wel wortels of een appel maar dat is niet echt voer).
alleen als het gras écht op is of als het heel koud is krijgen ze wel kuil.
in het voorjaar, als de wintervacht uitvalt, blijken de pony's dan in een goede conditie te zijn.
echt een goede conditie, ze zien er dan echt prima uit, terwijl ik me afgelopen winter helemaal druk had gemaakt omdat ik vond dat ze moesten worden bijgevoerd..
niet nodig dus, ze zijn actief, vrolijk, gezond, en vinden altijd wel gras om te eten, het zijn echt sobere pony's, moet je bijvoorbeeld nagaan dat shetlander op de shetlandeilanden in de winter periodes niks anders kunnen vinden dan zeewier om te eten..
en in de zomer worden ze echt heel kort houden, ik heb er soms ook wel moeite mee, lijkt alsof ze niks te eten hebben.. maar toch worden ze dan allemaal weer dikker.
dus met andere woorden, niet te snel gaan bijvoeren, ze halen op de 1 of andere manier genoeg voeding uit het gras, ook nu nog!
sommige pony's worden echt dik van lucht bij wijze van spreken, en je moet altijd oppassen voor hoefbevangenheid, moet ik bij die van mij ook, ze heeft het in ernstige vorm gehad een paar jaar geleden (niet bij mij), tot nu toe heeft ze het helemaal niet meer gehad!
ze was in de zomer te dik, maar nu weer in een nette conditie.

fredi98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:02

Het hooi van ons is niet schraal maar er zitten heel veel dingen in waar paarden dik van worden

s_v schreef:
Beweging, beweging en nogis beweging.
Niet te veel op het land, en als ze erop staan zo weinig mogelijk gras.
Voor de rest denk ik dat je goed bezig bent,
Bij shetkjes zit je al snel met dit probleem.

En wat bedoel je met 'heel goed hooi', want van heel goed hooi word een maar iom juist niet dik ;) (niet aanvallend bedoeld hoor ! )

edit; typfoutjes

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:47

Kun je dan niet gewoon ander, schraal en ouder hooi kopen voor je shetlander ?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:05

Gewoon, naar een handelaar gaan en het goedkoopste hooi kopen dat er is. Een zak met misvormde winterpeenen kopen,
en dan op stal zetten, en elke dag (of om de dag) heeeeel veel beweging geven. Zo houden wij ze in iedergeval heel slank. Wat ook wel eens wil werken is ze scheren, en dan een zo dun mooglijk deken op doen (natuurlijk wel dik genoeg, dat ze niet ziek worden) want dan verbruiken ze heel veel vet om warm te blijven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:49

oud hooi of ' goed' hooi een dag weken (in bak water) dan zijn de meeste voedingsstoffen er namelijk uit.
Wees voorzichtig met ' echt' op dieet zetten, zeker als ze fors te dik zijn, kijk even bij hyperlipaemie.
Kijk anders wat je ze nu per dag geeft, haal daar 10% af, doe dat een weekje, dan weer 10% eraf bijv.
Maar dat hooi weken werkt dus goed, tenminste dat is mijn ervaring.
En lekker aan het werk, karretje, wandelen, fietsen.
Wat ook helpt is een actief maatje erbij zetten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:52

loveidefix schreef:
Gewoon, naar een handelaar gaan en het goedkoopste hooi kopen dat er is. Een zak met misvormde winterpeenen kopen,
en dan op stal zetten, en elke dag (of om de dag) heeeeel veel beweging geven. Zo houden wij ze in iedergeval heel slank. Wat ook wel eens wil werken is ze scheren, en dan een zo dun mooglijk deken op doen (natuurlijk wel dik genoeg, dat ze niet ziek worden) want dan verbruiken ze heel veel vet om warm te blijven.

ik ga mijn pony niet 48 uur opsluiten, hoop dat jij dat ook niet doet.
TS: gewoon stukjes afzetten, hebben wij nu ook gedaan, en werkt goed.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:54

Ik heb mijn pony een wél een maandje opgesloten in een stal. Ze zat tegen hoefbevangheid aan. In de paddock, bak of afgezet stukje wei ontstnapte ze uit. Vond haar elke dag in een volle weide (en geef haar eens ongelijk). Dus uit nood hebben we haar hoe gemeen en onnatuurlijk het is een maand lang opgesloten en 1 uurtje per dag in de wei met muilkorf. En elke dag een uurtje fietsen/wandelen/rijden.
Ik sluit haar nog liever op, dan dat ze echt wat aan haar gezondheid gaat mankeren.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:34

gekvanfleur schreef:
loveidefix schreef:

ik ga mijn pony niet 48 uur opsluiten, hoop dat jij dat ook niet doet.
TS: gewoon stukjes afzetten, hebben wij nu ook gedaan, en werkt goed.

Heb ik wel ;) Ze staan met zijn 3 tjes is zo'n grote kalfjes stal. Genoeg ruimte om te galopeeren :o
Dat afzetten werkte bij ons voor geen ene meter, maar dat kwam ook omdat hun andere probleemen hadden dan de shet van de TS,
vandaar dat ze nu op stal staan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:43

Het blijft een probleem bij Shetlanders. Het verschilt overigens wel heel erg per pony. Zo hebben wij er eentje die kun je rustig (bij wijze van spreken) een kilo biks op een dag geven en onbeperkt hooi, en die is niet dik te krijgen. Terwijl een van onze andere pony's al dik wordt als je naar m kijkt. Hij staat nu op een paar handjes voer en verder enkel hooi. Geen wortels, appels, snoepjes, brood of andere lekkere dingen. Dit dieet volgt hij nu al een paar maanden en nog steeds is hij wel iets te zwaar. Maar met voldoende beweging en dus niet teveel voer kan ik hem nu prima buiten de gevarenzone van hoefbevangenheid houden. Sommige pony's blijven nu eenmaal wat dikker, dat moet je ook niet vergeten!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:56

Ik heb ook 3 shetjes wat aan de dikke kant ze staan 24/7 op een hele schrale wei, nu het wat kouder wordt geef ik ze alleen in de avond een plak hooi een kwart biks en kwart nature best omdat het nu wat kouder wordt.
En ze doen er goed op voor mij mogen shetjes wel wat voller zijn in de winter en als het voorjaar wordt zie je ze zo mooi uit de vacht komen met een glans op hun vacht en dan krijgen ze alleen 1x in de week een pavo summerkoek en voor de rest alleen maar het gras wat daar staat.
Het heeft bij mij ook 3 jaar geduurd wat hun nodig hebben ook ik maakte me altijd zorgen hoe of wat, maar ze zijn nooit ziek en zijn altijd vrolijk.

Shetjes hebben zo weinig nodig die worden van bij wijze van spreken van de lucht al dik, als je ziet hoe schraal mijn weide is, snap ik soms nog niet dat ze op gewicht blijven :D

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:21

Hier staan ze de hele dag op het gras met als aanvullen een plakje hooi, omdat ik merk dat wanneer het vrij koud is ze toch het hooi verkiezen.
Een 'dag' hier is van 9u tot 17u. In het begin vond ik dat vééls te lang, maar heb al ondervonden dat ze
er gewoon vanzelf afkomen als ze 'voldaan' zijn.
Om 17u gaan ze het gras af en gaan ze naar stal...
Ik geef 's nachts geen hooi meer, omdat ze in een opgestrooide stal staan waar ze ook aan kunnen knabbelen.

Groetjes

Iris_Lab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:54

Ik heb het zelfde probleem, afgelopen zomer is ze hoefbevangen geworden. Ze is al erg afgevallen. Ik rijd nu iedere dag met haar met het karretje en ze staat in een paddock. Ze krijgt 2x per dag hooi en natuurlijk schoon water. Misschien helpt dit?

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:42

mijn welsh was heel dik toen we haar kregen,, ze stond toen ook een jaar stil ik heb haar toen rustig weer opgepakt en ze kreeg ook nie zoveel eten en vooral alles rustig op bouwen en afbouwen