inteeltcoefficient en verwantschap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

inteeltcoefficient en verwantschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 01:55

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen inteeltcoefficient en verwantschap efficient?
In de world fengur ( database IJslandse paarden) staat bij de match tussen de ouders van mijn jong overleden paard een verwantschap van 31,25 en inteelcoefficient 15,625 %
Navraag bij de fokker leerde mij dat hij bewust een bepaalde lijn terug wilde fokken.
Ik zit met vragen over de inteelt, mede doordat dit paard ook entropion had waar ze binnen een week na de geboorte aan is geopereerd. Ik neem niemand de inteelt kwalijk, maar zit ermee of de inteelt een rol kan hebben gespeeld bij al haar gezondheidsproblemen. Recidiverende kolieken waarvan de oorzaak niet bekend was, uiteindelijk leverfalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:19

Erg spijtig dat je paard is overleden ;(, maar je kunt rustig zeggen dat inteelt/lijnenteelt altijd de kans vergroot op het doorgeven van negatieve eigenschappen c.q. die versterkt.
Natuurlijk hoopt men altijd dat alleen de goede eigenschappen versterkt terugkomen, maar helaas werkt het andersom ook.

EstherHegt

Re: inteeltcoefficient en verwantschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:29

Ja ik denk eigenlijk ook wel, ik geloof ook dat het inteeltpercentage eigenlijk wel extreem hoog was. Hoe dat dan weer zit met dat verwantschaps effecient begrijp ik niet helemaal. Zou het inteeltpercentage dan meer met lijnteelt te doen hebben en de verwantschap meer met echt inteelt? Beide ouderdieren komen uit dezelfde lijn. Zou lijnteelt dan meer zeggen over maar een ouder? Bijv vader wel inteelt en moederdier niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:38

Ik zeg altijd dat er geen verschil is tussen inteelt en lijnenteelt.
De fokkers noemen het lijnenteelt (als het goed uitpakt) en de tegenstanders inteelt ;)
Vaak kijkt men alleen naar de goede eigenschappen en is blind voor de negatieve dingen.

Of het gebeurt heel bewust.
Bij Quarters(Paints en Appaloosa's) bestaat de konditie HERDA. In homozygote vorm kan een paard nooit bereden worden omdat de huid van o.a. de rug niet vastzit aan de onderliggende lagen. In heterozygote vorm heeft het dier nergens last van, maar zou wel elastischer in de bewegingen zijn.
Er wordt dus in sommige wedstrijdcircuits bewust gefokt met HERDA-dragers in de hoop op een betere showcarriëre (= meer inkomsten).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:48

Gadver met dat Herda zou je dus gewoon niet moeten fokken, lijkt me zeer pijnlijk voor een paard als die huid niet vast zit. Om zoiets nu te doen voor een showcarriere slaat werkelijk nergens op.
Als dan het inteeltpercentage zo erg hoog is als bij mijn paard zou je er dus de donder op kunnen zeggen dat het zowiezo mis gaat denk ik en het de homozygote vorm wordt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:11

EstherHegt schreef:
Als dan het inteeltpercentage zo erg hoog is als bij mijn paard zou je er dus de donder op kunnen zeggen dat het zowiezo mis gaat denk ik en het de homozygote vorm wordt?
Of iets homozygoot wordt heeft te maken met de eigenschappen die moeten voorkomen in zowel vaders- als moeders kant. Elke ouder kan tenslotte maar 1x hetzelfde gen doorgeven.

Verder is het afhankelijk van de soort genetische afwijking; sommige soorten uitten zich alleen in homozygote vorm, anderen ook in heterozygote vorm (HYPP bijvoorbeeld).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:28

De opa van mijn paard, is ook de opa van de moeder, maar ook de vader van de vader van mijn paard. De moeder van de opa is ook weer ingeteeld. Volg je het nog? De variatie in de genen is dus ver te zoeken, ik denk dat ik hem inmiddels begrijp, die verwantschap heeft dan volgens mij te maken dat ook beide ouderlijnen familie zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:32

Dan heb je idd een mengeling tussen de ouderparen van jouw paard en kan een genetische eigenschap dubbel zo sterk te voorschijn komen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:37

Bedankt voor de uitleg.