voor en na delen van een dekhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

voor en na delen van een dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:49

wat vinden jullie de voor en na delen dan een dekhengst?

bulck

Re: voor en na delen van een dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:49

in welke context??

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 14:51

maakt niet uit... omgang rijden

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:21

Tja alles heeft te maken met correct opvoeden en consequent zijn, maar dat geld voor alle paarden (dieren)

Zelf werk ik graag met hengsten en je moet ze ergens in hun 'waan' laten als zijnde de beste ;-). En dat krijgen ze van me, maar ik leg wel duidelijke spelregels op en ze weten goed dat ze die niet mogen overschrijden. Eens ze die begrijpen heb je met een hengst niet meer of minder last dan met enig ander dier.

Het probleem is vaak de manier van omgaan. Het woord hengst roept bij de meeste mensen angst op of gevaar. Alsdusdanig gaan vele mensen ook op die manier om met hengsten.

Het begint al als veulen. Je kent het wel, iedereen vind het leuk hoe zo'n jong veulen aan je vingers zuigt etc. Maar al snel komen de tanden en plots mag dat niet. Probleem =inconsequent gedrag van de houder

En dan wordt de grote hoop de opfok ingegooid met leeftijdsgenoten (ok beter dan alleen staan) maar daar leren ze geen rangen kennen, maar maken ze zelf rangen. Dus de dominanste zal dan een groep leiden, terwijl hij zelf geen rang kent.

Ok paar jaar verstrijken, dieren groeien en dan worden ze 2.5-3 jaar en dienen gewend te raken aan de mens. De eigenaar komt vaak voor het eerst echt in aanraking met dat schattige kleine veulen dat ze wel opgevolgd hebben, maar eigenlijk nog niet echt kennen.

Plots komen ze dan in aparte stallen te staan, dus logische reactie is schreeuw en ongeduld naar medepaarden. Als je dan en goed ontwikkelde sterke van karakter zijnde hengst hebt, krijg je de zogenaamde 'pubers' ik zeg eerder de misbegrepen paarden. Dat zijn die dieren die brullend en paraderend de gang inkomen, hunkeren naar aandacht van andere paarden die ze zien en dus willen imponeren. uiteraard naar onvreden van de eigenaar die vaak al snel zijn ongenoegen zal uiten door te roepen (teken van angst en onmacht) of te slaan (evenzeer onmacht) en dan krijg je dus een verkeerde inprenting.

Uiteraard is een hengst altijd oppassen geblazen, het blijven dieren en tegen hormonen kan een mens niets doen.
Dus ja op poetsplekken, toch best de plek nemen waar de mensen bvb niet stoppen of treuzelen en dus alles gewoon passeerd. Tuurlijk kunnen ze daar geprikkeld door raken (welke man niet als er een schone vrouw voorbijkomt :-) ), maar als deze verdwijnt en er verder geen aandacht aan geschonken wordt zal er zelden een situatie escaleren.

Nu een dekhengst is vaak nog een ander paar mouwen. Deze moet immers vaak meerdere functies vervullen (sport en fokkerij)
hier weer is de regel consequent gedrag en rust. Tijdens de drukke maanden worden deze dieren vaak uit de wedstrijdsport gehaald, dit om de kwaliteit van het zaad te optimaliseren door het paard niet onnodig te vermoeien, maar ook puur om dat onderscheid te maken en dus de concentratie en alertheid op de ruiter niet in het gedrang te brengen. Wederom consequent gedrag.

In praktijk hebben de meeste dekhengsten ook hun gewoontes. Dus hengstenbit betekent de bok, en dat horen ze al van ver en heb je vaak 1 brok testosteron aan je touw. Die zelfde knol pak je met een gewoon halster (ok soms hengstentouw) op een ander moment gewoon rustig uit stal. Dus ze kunnen wel degelijk 'werk' onderscheiden.
Dus daar kan je als eigenaar gebruik van maken.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:30

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Bulck. Ik rij een dekhengst (weliswaar een tinker maar goed, daar gaat het niet om) en ikzelf laat hem absoluut niet dekken. Gevolg daarvan: hij is een eitje onder het zadel. Ja, hij wilt weleens gillen als ie een mooie merrie ziet, maar meer doet hij niet. Ik kan hem aan een halstertouwtje op de poetsplaats zetten terwijl 3 meter verderop merrie's voor het hek staan, dit geeft geen probleem.
De eigenaar van de hengst die heeft hem altijd vast met dekken en dat is te zien ook. Als de eigenaar naar hem komt aanlopen dan weet hij hoe laat het is. De eigenaar pakt hem ook standaard met hengstenketting uit de wei voor hij hem dekklaar maakt en dan loopt hij ook altijd al opgefokt de wei uit. Ik pak hem gewoon met simpel halstertouwtje uit de wei en hij loopt als een mak lammetje achter me aan.
Tijdens het rijden ondervindt ik van hem echt geen last, ja, hij wilt weleens niet luisteren, maar of dit nou komt doordat hij hengst is of gewoon door zijn luie karakter.... ik ga voor het laatste ;)

Oh ja, zelf heb ik een jaarling, ook hengst en ook tinker. Die staat gewoon in een gemengde kudde met ruinen (voorheen altijd bij de merrie's gestaan). En hij weet goed zijn plek. Hij staat ook dag en nacht buiten en ik haal hem er 3 x in de week een paar minuutjes uit. Hij heeft weleens van die typische dingen willen doen zoals slaan met de voorbenen. Dit straf ik gelijk af en dan is het goed, meneer doet het dan ook niet meer. Gewoon goed consequent zijn is het belangrijkste.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 15:41

dat angst bij mensen komt me bekend voor... Ik heb al mensen een paar keer horen zeggen ruinen dat spul wat dit is niet vertrouwd :S Je zal er nooit op kunnen rijden met merries in de buurt en ze willen je nooit op een pensionstal.
Ik heb zelf dus 2 hengsten ze hebben deze zomer gewoon in de kudde gestaan met verschilende leeftijden en zelf met een merrie maar dat maakt ze nog niks uit. Nu staan ze met ze 2e de hele dag buiten sávond in de box. Ze kunnen hun energie kwijt en ze zijn heel lief helemaal niet vervelend. Het is niet zo dat ze goede papieren hebben om te fokken maar ze hebben ook niet een leven alleen ze zijn gezellig samen kunnen in hun box gewoon bij de buurvrouw kijken ik kom regelmatig even langs om te borstelen ik zie nog geen gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:18

caj2008 schreef:
ik zie nog geen gevaar.

Dat is al fout. Bij elk paard maar zeker bij een hengst moet je altijd op blijven letten.

Ik vind het altijd wonderlijk, denk ik wat een onzinnig topic en jawel, toch ellenlange antwoorden terwijl er nog niet duidelijk is wat de ts bedoeld

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:10

Hoezo is er niet duidelijk wat de TS bedoeld? Die vraagt toch gewoon de voor en nadelen van een hengst die dekt? Qua omgang en rijden. Nu is er in mijn ogen niet veel verschil tussen een hengst die weet wat dekken is en een hengst die dit niet weet. Bij beide moet je altijd opletten.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:43

[***] schreef:
caj2008 schreef:
ik zie nog geen gevaar.

Dat is al fout. Bij elk paard maar zeker bij een hengst moet je altijd op blijven letten.

Ik vind het altijd wonderlijk, denk ik wat een onzinnig topic en jawel, toch ellenlange antwoorden terwijl er nog niet duidelijk is wat de ts bedoeld

hoezo onzinnig...

het is niet zo dat ik niet alert ben en niet op zijn gedrag let