De kritiek die jonge hengsten (vaak) krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia505

De kritiek die jonge hengsten (vaak) krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:54

Vandaag las ik een paar topics over de KWPN hengstencompetitie van een paar jaar geleden terug.
Bij de hengsten uit de U-jaargang was het voornamelijk hengst United die veel kritiek kreeg.
Hij zou ongezond fokken, zou overgewaardeerd worden, had niet zoveel kwaliteit als de KWPN-juryleden zouden beweren, was niet een echte hengst en juist pony-achtig etc.
Inmiddels is United acht jaar oud, laat onder Edward Gal zien een voortreffelijk sportpaard te zijn met een bijzonder mooie passage en zijn nakomelingen zijn bijzonder goed. :~ Met Bordeaux die kampioen werd op de HK, Brooklyn kampioene op de NMK en Athene die de PAVO-cup won.
En wat hoor je nu eigenlijk nog van Uptown, de hengst die eerder bestempeld werd als 'deze hengst moet het gaan doen'.

Wat ik me dus afvraag, is men niet te snel met het oordeel? En waarom wachten we niet gewoon af hoe de hengst het op latere leeftijd doet? En hoe zijn nakomelingen zijn?

Afbeelding

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:33

Hier ben ik het deels mee eens. Van jonge, vaak 3 jarige, hengsten wordt al zoveel verwacht. Het paard moet zich goed presenteren, naar wens bewegen enz enz... Daarom ben ik ook van mening dat je een paard niet te zwaar moet beoordelen op jonge leeftijd, maar het paard eerst een paar jaar de tijd moet geven. Hier zijn United en Uptown inderdaad mooie voorbeelden van. Natuurlijk mag er wel beoordeeld worden. De jonge hengsten hebben toch een loopbaan als dekhengst voor zich en voor je merrie selecteer je op de eigenschappen en kenmerken van de hengst. Daar is niks mis mee, maar met een snel (vaak jaloers) oordeel over een jong paard wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:16

Je hebt een interessant punt.

Saskia505 schreef:
En waarom wachten we niet gewoon af hoe de hengst het op latere leeftijd doet? En hoe zijn nakomelingen zijn?

Nou, dat is heel moeilijk, wachten :+

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:16

Wachten is ook niet nodig.
Er zijn meer selectiemomenten, ook voor jonge hengsten in de sport.. Naast de hengstencompetities bijv. de Pavo-cup, voorselecties en evt. deelname aan de
WK voor jonge dress.paarden in Verden.
En uiteraard het verrichtingsonderzoek en de "gewone" wedstrijden.
Daarnaast is er nog de veulenrapportage en, het belangrijkst van alles, je eigen oordeel, gebaseerd op het vorenstaande maar vooral op je eigen gevoel.

Dan kom je wel eens tot geheel andere keuzes dan op je op grond van de uitslagen van bijv. de hengstencompetitie, zou verwachten.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:24

nog een zeer bekend verhaal wat dit onderwerp betreft.

De legendarische spring hengst Jasper (the little one)
zijn eigen prestaties was super hier door goed gekeurd bij het KWPN.
zijn eerste lichting veulen beek echter te klein de gebleven. Jasper zelf was ook erg klein van stuk.
Hierdoor was hij afgekeurd op nakomelingen.
toen is hij naar oostenrijk gegaan. Heeft hier en de top mee gesprongen.
na 3 jaar waren zijn nakomelingen onder het zadelen bleken ze een super techniek, afzet en vermogen te hebben en werd Jasper weer
goed gekeurd bij het KWPN.
na die tijd heeft hij zeer veel merries gedekt waarvan een groot deel in de topsport mee deed en nu nog steeds heeft hij een grote stempel staan in de springpaarden fokkerij

Lilliputter

Re: De kritiek die jonge hengsten (vaak) krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:27

Een duidelijk voorbeeld van veel te snel oordelen. De tijd zal dingen leren, alleen is wachten niet voor iedereen toepasselijk.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:32

Het gebeurd idd veel te veel, te snel oordelen.
Overigens niet alleen bij het hengsten ook de merrie keuringen,je snapt soms toch niet wat ze nu wel en niet willen!
Denk je een goede merrie met goed karakter te hebben,laten ze een draak ster worden......
het ene jaar willen ze dit en het andere jaar dat....

Geduld komt in het woordenboek niet voor

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:35

helemaal gelijk.
ze kijken alleen nog maar naar uiterlijk en beweging.
ik heb alleen ook met eigen ogen gezien dat een merie de pavo cup won en vervolgens 2 jaar stil heeft moeten staan om alles te kunnen verwerken wat is in een half jaar allemaal had mee gemaakt.
ze laat zich nu weer berijden.

dus vraag me soms af wat ze nou eigelijk willen. een overspannen paard of een waar van je ziet dat hij/zij zich nog verder kan ontwikkelen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:53

We slaan weer lekker door.
De frustraties komen weer naar voren.

Het is inderdaad zo dat een hengst wel eens beter fokt dan wat men op grond van zijn eigen prestaties of van de eerste jaargang van zijn veulens verwachtte.
Wel eens, en achteraf.
Meestal wordt het beeld wel bevestigd. En als het later anders is dan zijn er instroommogelijkheden of herkansingen. Zie het voorbeeld Jasper.

Ook bij Uptown versus United lag het niet helemaal zo simpel als TS stelt.
United heeft een bizonder goede verrichtingstest gelopen en met zeer hoge cijfers afgesloten.
Dat maakt hij nu dus ook meer dan waar via zijn afstammelingen. En naarmate beide hengsten ouder worden, zie je juist dat wat ze zelf in de sport weten te presteren
(of juist niet) ook vererven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:09

Je kan fokkers die zich serieus laten voorlichten, test, hengstencompetitie, die de afstammingen keuring afwachten en daar hun conclusies uit trekken niet van kortzichtigheid betichten.
Neem Contango altijd een leuk voorbeeld.
Iedereen was het er over eens dat de veulens bagger waren.
Toen die veulens 5 en 4 jaar (in die volgorde dus) en zich manifesteerden op de PAVO, zag men pas wat hij aan talenten door fokt.

Er zijn zelfs hengsten die zich pas manifesteerden nadat ze zelf op hoog niveau presteerden, en er zijn hengsten die zich nauwelijks in de sport onderscheiden maar super vader dieren blijken te zijn.

Ik vind mensen die met een hengst zo uit de verrichting gaan dekken, eigenlijk gokkers, maar ben blij dat ze er zijn.

Het is niet allemaal 1 + 1= bingo

Overigens de opmerking dat United ongezond zou fokken is een verdraaiing van wat er stond, namelijk dat gezien Partout de grootvader is men met een Prok merrie meer kans op een gezond veulen heeft, dat blijft gewoon overeind.

En als je mij dan toch aan citeren bent van jaren terug zal je zien dat toen al de nodige vraagtekens bij Uptown had.

Maar, en daar ga je aan voorbij, iedere hengst is zo goed als de combinatie die hij maakt, oftewel de merrie.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 18:36

Voel je je nu zo belangrijk dat je direct denkt dat ik jou citeer? Wat betreft de grootvader van United; meer dan de helft van Partout's nakomelingen loopt in de sport, volgens Joop van Uytert een ongekend hoog percentage. Hoe wil je dat verklaren? Stuk voor stuk allemaal nakomelingen uit de beste, gezonde merries? Denk dat ze onzin die je loopt rond te bazuinen over de gezondheid van enkele hengsten, best wel eens heel erg meevalt hoor. Maar blijf vooral lekker negatief, is immers het gene waar je heel goed in bent :).

Natuurlijk zitten er meerdere kanten aan het verhaal van een jonge hengst. Hoe een hengst fokt, kan je niet van te voren weten. Maar mijn mening is dus, moeten we dan niet eens wat langer wachten met een oordeel geven? Tuurlijk is het leuk om te praten en discussiëren over een pas goedgekeurde hengst, maar om ze nu direct al helemaal in slecht daglicht te plaatsen en de conclusies trekken (voordat ze überhaupt gedekt hebben) dat het geen goede fokhengsten zijn, gaat naar mijn inziens wat te ver.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:16

United heeft heel veel geluk gehad dat hij bij zo'n goeie manager als Van Uytert staat en zo klikt met Gal...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:32

Moet je meteen zo cynisch worden als iemand het niet met je eens is Saskia?

Ik denk dat het zeker goed is om met elkaar te praten over de jonge hengsten. Zowel verwachtingen, als eventuele plus- en minpunten. Sommige dingen kun je tijdens/na de verrichtingen al zien, andere komen in de loop van de tijd doordat een hengst zich gaat ontwikkelen en in de sport laat zien en doordat we een beeld krijgen van de nakomelingen.

Zonder die verwachtingen en discussie zouden de jonge hengsten veel minder dekken en dan kun je de informatie dus ook niet verzamelen door de jaren heen. Gelukkig dus maar dat niet iedere fokker afwacht ;)

Het feit dat de ene hengst het uiteindelijk beter doet of lijkt te doen dan de andere (al dan niet verwacht) is imo zeker niet alleen genetisch bepaald. Presentatie van de hengst en het management bepalen ook voor een heel groot deel hoeveel kansen een hengst wel of niet krijgt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:33

Saskia505 schreef:
Voel je je nu zo belangrijk dat je direct denkt dat ik jou citeer? Wat betreft de grootvader van United; meer dan de helft van Partout's nakomelingen loopt in de sport, volgens Joop van Uytert een ongekend hoog percentage. Hoe wil je dat verklaren? Stuk voor stuk allemaal nakomelingen uit de beste, gezonde merries? Denk dat ze onzin die je loopt rond te bazuinen over de gezondheid van enkele hengsten, best wel eens heel erg meevalt hoor. Maar blijf vooral lekker negatief, is immers het gene waar je heel goed in bent :).

Ik weet precies wat ik indertijd geschreven heb en herkende dat. Daar was toen ook dezelfde weerstand tegen op Bokt.
Maar dat heb ik niet verzonnen hoor. Dat zei de schoonvader van Joop tijdens een officiele rondleiding op zijn bedrijf, hij ging er iig daarna niet meer mee dekken.
Overigens waren de meeste van zijn Trakehner zonen ook niet zo fijn op de foto's indertijd en die foto's heb ik zelf gezien.

Maar om mij negatief te noemen, ik heb een hele fijne United opgefokt, die was schoon evenals haar moeder en grootmoeder. Fokken is een kwestie van keuzes maken, dat was wat ik indertijd en nu nog zeg.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:39

Weet je dat de schoonvader van Joop tegenwoordig een Partout-dochter heeft waar hij helemaal gek mee is en mee fokt?
Denk niet dat er zoveel nakomelingen van hem in de sport zouden lopen als hij daadwerkelijk niet goed op de foto zou fokken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:53

s0173957 schreef:
United heeft heel veel geluk gehad dat hij bij zo'n goeie manager als Van Uytert staat en zo klikt met Gal...

Wie de eigenaar van een hengst is heeft niets te maken met hoe een hengst vererft.
Wel hoeveel de hengst dekt.
Misschien kan een eigenaar nog wel enige invloed uitoefenen op de kwaliteit van de merries die aangeboden worden bij een jonge hengst die niet populair is
en dus weinig dekt. Maar geloof me, bij een populaire hengst lukt dat echt niet.

Ook bij genoemde hengstenhouder staan matige verervers.
En ik meen me te herinneren dat United met Gal ook geen vliegende start hebben gemaakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:41

misterA schreef:
En ik meen me te herinneren dat United met Gal ook geen vliegende start hebben gemaakt.

Juist wel vliegend :D :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:49

Om bij United te blijven, hij geeft nogal wat eigenschappen uit zijn afstamming door waarvan we nu weten dat die niet negatief zijn.

Zijn veulens worden vaak klein geboren en van de eerste jaargang waren ze dus moeilijk te verkopen. Ik heb daar mijn United aan te danken, ondanks haar sublieme afstamming was ze betaalbaar en ik nam de gok.
Als 3 jarige werd ze 1.65 opgenomen en dat had ik nooit durven dromen, ze zal inmiddels wel nog meer uitgegroeid zijn.

Daarom is het eigenlijk bijna nooit mogelijk om een jonge hengst al helemaal als vaderdier, sportpaard etc te beoordelen, hij zal zich eerst in al die onderdelen moeten bewijzen en dan komen er inderdaad vaak verrassingen.

Dus wordt een shower bejubeld omdat hij op dat moment de mooiste is, en zolang we gen glazen bol hebben, zal dat zo blijven, ook al stelt dat dier een paar jaar later niks meer voor.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:17

Sarabande, je zegt, het is bijna nooit mogelijk om een jonge hengst te beoordelen, en verder zeg je dat er vaak verrassingen komen.
Je boelt dus dat fokken toch gokken is?

Dat vind ik dus helemaal niet, het zal wel eens het geval zijn maar meestal herken ik toch duidelijk de ouders in mn veulens.
Of een duidelijke lijn in de afstammelingenkeuringen.

Verder is de hengstenselectie zodanig breed, dat zowel het eigen ext. en beweging, gezondheid, sportaanleg enz. als die van vele generaties daarvoor worden meegenomen.
Doordat er heel veel gegevens beschikbaar zijn van al die (voor)ouders kunnen we verrassingen meestal voorkomen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:40

misterA schreef:
Sarabande, je zegt, het is bijna nooit mogelijk om een jonge hengst te beoordelen, en verder zeg je dat er vaak verrassingen komen.
Je boelt dus dat fokken toch gokken is?

Dat vind ik dus helemaal niet, het zal wel eens het geval zijn maar meestal herken ik toch duidelijk de ouders in mn veulens.
Of een duidelijke lijn in de afstammelingenkeuringen.

Verder is de hengstenselectie zodanig breed, dat zowel het eigen ext. en beweging, gezondheid, sportaanleg enz. als die van vele generaties daarvoor worden meegenomen.
Doordat er heel veel gegevens beschikbaar zijn van al die (voor)ouders kunnen we verrassingen meestal voorkomen.

Je hebt gelijk, maar toch ondanks alle gegevens pakt de natuur soms anders uit. Daarom ben ik blij met mensen zoals jij die de eerste jaargang van een hengst verzorgen.
Ik had dit jaar daarmee wel een gelukje, maar de afstammelingen keuring bewees dat ik echt geluk had :D Hoe het uit zal pakken moeten we weer afwachten. Daar is geen programma voor helaas.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:18

Ergens ook wel logisch ... het is toch de eerste indruk die je krijgt. Als een hengst goed kan showen en een plaatje is om te zien wordt er natuurlijk veel positiever over gesproken dan over een "ietswat mindere" hengst.
Helaas kan men niet in de toekomst kijken ...
En trekken een aantal fokkers zich er weinig van aan.

Bijvoorbeeld; Tuschinski, was men helemaal lyrisch over ...
Nu loopt ie "maar Z2", maar hij geeft wel erg goede en mooie nakomelingen. Door zijn eigen sportprestaties wordt er minder emt deze hengst gedekt, natuurlijk ook wel begrijpelijk
Jammer want zijn nakomelingen doen het helemaal niet slecht ;)

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:15

Toch heb ik wel het vermoeden dat er nog wel aardig wat gedekt wordt met Tuschinski, ben benieuwd naar de cijfers van afgelopen jaar!
De nafok is gewoon heel erg goed, denk dat de echte kenners daar ook wel voor gaan!

Enne, nu onder Tommie Visser moet het helemaal goed gaat komen!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:37

Iedere hengst waar men in het begin heel hard naar toe liep, krijgt op een gegeven ogenblik een dip.
Hij kan namelijk niet beter worden dan de verwachtingen op dat moment.
Als zijn kinderen zich onderscheiden op de keuring en de pavo trekt het weer aan, zo niet dan zakt hij weg in de vergetelheid, tot de kinderen in de sport van zich doen spreken, maar dan zijn we al weer een paar jaar verder.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:44

Yvette26 schreef:
Toch heb ik wel het vermoeden dat er nog wel aardig wat gedekt wordt met Tuschinski, ben benieuwd naar de cijfers van afgelopen jaar!
De nafok is gewoon heel erg goed, denk dat de echte kenners daar ook wel voor gaan!

Enne, nu onder Tommie Visser moet het helemaal goed gaat komen!!!

Joh staat ie nu bij Tommie dan??
Geweldig, hopen dat het goed gaat komen met Tusch.
Heb zelf mijn merrie door hem laten dekken dus mij komt het wel goed uit ;)

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:55

Joh staat ie nu bij Tommie dan??
Geweldig, hopen dat het goed gaat komen met Tusch.
Heb zelf mijn merrie door hem laten dekken dus mij komt het wel goed uit ;)[/quote]

Ja geweldig he!! Hij heeft laatst al een wedstrijd gereden in Wormerveer, ZZ-licht en was 6e! Hij stond pas anderhalve week bij hem, dus hopelijk een stijgende lijn!!

Ik heb zelf ook een Tusch, dus houd paps zeker in de gaten.. Al ben ik wel heel eerlijk dat hij ook mij onder het zadel op de hengstenshow bij van Uytert tegen viel.. Dan liep ik meer te kwijlen bij de video waar hij aan de hand liep...