Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bulck schreef:ik had vroeger een fjord, naast mijn sportponies zeg maar. Eigenlijk gekocht als 'speelpony' toen, om bvb deel te nemen aan ponykampen, bosritten etc en dus eigenlijk plezier te maken met stalgenoten.
Tja het was een aparte, soms koppig en eigenwijs, maar tot op heden (ben inmiddels 25) staat hij nog in mijn geheugen gegrift. Zo veelzijdig die diertjes zijn (ik heb er onderlinge springwedstrijden mee gereden en zelfs enkele keren gewonnen, parcoursjes van 80-90cm)
leuke zonder zadel pret, bosritten waar hij vaak de buildozer en lefgozer van de groep was,
Verder heb ik op die pony geleerd dat je niets oplost met kracht, wel met techniek.
Maar moeilijk in omgang was hij niet, eigenlijk ken ik geen fjorden die moeilijk in omgang zijn. Sommige wel verkeerd gereden en ja als die kracht tegen je werkt heb je pech, maar dat geld voor elk dier.
Ik zou ervoor durven gaan als ik jouw was, wel opletten dus op een correct opgeleid dier, geen Zomerrui en correct op de benen (dus keuren)

melissa7 schreef:thanks voor alle berichten en ik moet zeggen het gaat me steeds meer bevallen. ik kan het nu nog niet doen dus heb nog even de tijd om me te verdiepen in het ras. moet nog even goed doorsparen haha. maar op wat voor dingen moet je nou precies letten, hoe kan je zien of het paardje goe dopgevoed is want dat is wel een heel belangrijk punt voor mij. ik heb al genoeg meegemaakt en wil nu gewoon de juiste keuze maken en niets overhaasten.
en hoe zit dat met dat exceem, zijn ze daar erg gevoelig voor?
fjordnina schreef:Zomerexceem komt niet meer of minder voor dan bij andere rassen. Wel is mij opgevallen dat er enkele bloedlijnen zijn die het meer lijken te hebben dan anderen.
Bij de fjorden kun je zelfs ongezien al een inschatting maken van het karakter door middel van de bloedlijnen. Het is geen garantie, maar ik heb wel gemerkt dat bepaalde lijnen bepaalde eigenschappen doorgeven en daar kun je je voordeel mee doen.
Zo staan de Kunars bekend als zeer braaf en stabiel terwijl de Timors bekend staan als grappenmakers met een grote mond en een klein hartje.
Laat de Orsta's links liggen en kijk naar bijvoorbeeld Kunars, Antons, Reinars, Manussen en Sverres/Reitzes. Kventin kun je ook naar kijken, maar daar heb ik meerdere excemers van gezien.
Er zijn ongetwijfeld meer hengsten die ontzettend fijne nakomelingen geven, maar bovenstaande ben ik zelf wat meer ingedoken.
Fjorden zijn zeker aanraders, mits je goed op zoek gaat. Daarnaast kunnen ze aan de hand totaal anders zijn dan onder het zadel. Ik heb 2 merries waarvan de 1 moeilijk is onder het zadel en geweldig makkelijk aan de hand, terwijl de ander dit andersom lijkt te hebben.

moest haar wel even goed aanpakken maar nu is het echt geweldig zo lief en makkelijk in de omgang