Hoe krijg ik een papier bij deze merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladydarkness

Hoe krijg ik een papier bij deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 23:42

Ik heb een hele mooie merrie waarmee ik ZZ springen ben en mijn broertje is er M2 dressuur mee. Toen ik de merrie kreeg werd erbij verteld dat het een Voltaire x Nimmerdor is, (geen papier meegekregen, nieuw paspoort laten maken en laten chippen) de kleinste van een tweeling, vermoedelijk geboren rond het jaar 1997.

Ik reed de merrie bij de D-pony's, maar inmiddels is ze een heel stuk groter. Ze heeft een nakomeling gehad van mijn ZZ paard die het erg goed doet. Momenteel is de merrie drachtig van Carambole, ze gaat dus nu officieel verder als fokmerrie, maar hoe krijg ik hier een kwpn papier bij?

Het kwpn heeft volgens navraag geen database waarin ik kan zoeken naar Voltaire x Nimmerdor, geboren in 1997, tweeling. Ik kan vermoedelijk wel een dna test met Voltaire laten doen? Maar hoe bepaal ik de moederlijn? Heeft iemand een goede suggestie of weet iemand waar deze merrie geboren is?

Sammie

Re: Hoe krijg ik een papier bij deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:52

Dna test is enige zekerheid waarmee je kunt aangeven dat de vader wel of niet Voltaire is. (en verwantschap aan Nimmerdor kan volgens mij ook)

En dat ze niet kunnen zoeken op Voltaire x Nimmerdor is een berg poep.. De parameters voor de overige gegevens zijn alleen te groot. Voltaire x Nimmerdor komt nl. hééél veel voor.

Maar afijn... Dan heb je enkel een reg. b. papier. En maat blijft wel een probleem. 1.58 is toch wel 't minimum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:58

Een DNA test laten doen of het daad werkelijk een Voltaire is. En ze kunnen naar mijn weten wel nagaan of het er een van een tweeling is. Je moet immers tweelingen opgeven bij geboorte, en 2 met dezelfde afstamming op dezelfde dag geboren lijkt me ook uniek. ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 05:57

Maar dan moet je dus wel eerst de geboortedatum weten janneke ;)

Ik denk niet dat je er nog een volledig papier bij krijgt. Moederlijn is iig nooit meer te achterhalen en als je pech hebt is het verhaal van Voltaire x Nimmerdor ook nog eens verzonnen. Kun je niet proberen om de oorspronkelijke papieren (als die bestaan) via de verkoper te achterhalen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:53

Sammie schreef:
Maar afijn... Dan heb je enkel een reg. b. papier. En maat blijft wel een probleem. 1.58 is toch wel 't minimum.

De maat hoeft geen belemmering te zijn voor een veulenboekpapier. De maat verhinderd haar alleen bij het verkrijgen van opname in het stamboek(bij het KWPN)

Misschien dat je met het plaatsten van goede foto's de fokker kan traceren. Als die de merrie nog heeft of een kopie van de geboorte melding(aan het stamboek)

Anders wordt het inderdaad lastig. Voltaire x Nimmerdor is inderdaad een veel gemaakte combi.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:29

En register B is ook geen probleem. Want vanuit register B kun met met een goedgekeurde hengst naar reg. A en zo weer naar stamboek.
Onderzoeken wie nu echt de vader is, is dus wel een idee. DNA-onderzoek kost 46 euro per paard excl. btw. Je moet dan haren van je merrie insturen. DNA van Voltaire is er vast al wel.

Maar als je de moeder niet weet, kun je dan wel reg. B papier krijgen? Of is het dan verstandiger om naar het nrps te gaan?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:20

Als je een register B-merrie hebt dan krijgt het veulen een gewoon veulenboekpapier als de vader een goedgekeurde KWPN-hengst is. Ook als je de moeder niet weet kun je een register B-papier erbij krijgen. Dat is een gewoon hulpstamboekpapier. Hoef je geen van beide ouders te kennen. Moet de merrie wel minimaal 1.58m zijn. Merries met Arabisch bloed mogen zelfs nog iets kleiner zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:10

flyfly schreef:
Moet de merrie wel minimaal 1.58m zijn. Merries met Arabisch bloed mogen zelfs nog iets kleiner zijn.

Die minimaal 1.58m geldt toch voor alle dieren? Ik heb nog nooit gehoord dat dat voor dieren met Arabisch bloed anders zou zijn? Bovendien hebben bijna alle moderne paarden wel bloed in de stamboom en het percentage lijkt me lastig aantonen in een situatie waarin je richting B-register gaat vanwege onbekende afstamming ;)

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:21

Bedankt. Ik ga in ieder geval een DNA test laten doen voor Voltaire, dan is die lijn in ieder geval vastgelegd. Maar, kan ik dan bij KWPN een nieuw papier en paspoort aanvragen op dit chipnummer zonder dat ik het grote bedrag voor de achterstallige registratiekosten moet betalen?

Hier een foto van de merrie (in weiconditie):
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:29

Die lijkt daar alwel aardig onderweg naar de 11 maanden := :D

Wat bedoel je met achterstallige registratiekosten? Er komen wel degelijk kosten bij. Hoeveel dit zal zijn durf ik niet te zeggen. Als je toch geld wil uitgeven hier aan, zou ik gewoon een dna test doen op Voltaire.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:30

flyfly schreef:
Als je een register B-merrie hebt dan krijgt het veulen een gewoon veulenboekpapier als de vader een goedgekeurde KWPN-hengst is. Ook als je de moeder niet weet kun je een register B-papier erbij krijgen. Dat is een gewoon hulpstamboekpapier. Hoef je geen van beide ouders te kennen. Moet de merrie wel minimaal 1.58m zijn. Merries met Arabisch bloed mogen zelfs nog iets kleiner zijn.

Jij hebt het over het NRPS. Vanuit het kwpn krijg je uit een reg. B merrie een Reg. A veulen als de hengst goedgekeurd is.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:36

Sammie schreef:
Die lijkt daar alwel aardig onderweg naar de 11 maanden := :D

Wat bedoel je met achterstallige registratiekosten? Er komen wel degelijk kosten bij. Hoeveel dit zal zijn durf ik niet te zeggen. Als je toch geld wil uitgeven hier aan, zou ik gewoon een dna test doen op Voltaire.

Dna test: 45 euro
Afgifte kwpn paspoort (ze heeft een nhs paspoort): 26 euro
Achterstallige registratie: 248 euro

Volgens de tarievenlijst van kwpn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:43

Paspoort hoef je niet te doen, maar achterstallige registratie komt er zeer waarschijnlijk wel bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:34

Als het NHS paspoort gewoon voorzien is van een inlegvel 'medische behandeling', dan hoef je geen nieuw paspoort. Anders wel.

Voor de registratie van mijn veulen zodat de volledige bloedlijn op papier staat was ik dus 3 keer dna kwijt, en een chip+paspoort. Ik heb de dracht gewoon gemeld aan het kwpn en moest een DIO-formulier invullen. Dan krijg je dus bij geboorte gewoon een registratieformulier voor je veulen. En voor chip + dna komen ze dan bij je langs en 5 weken later heb je een paspoort met volledige afstamming+ reg. B papier in huis.
Volgens mij kun je dit ook altijd nog achteraf doen.

En je hebt dan wel een reg. B met sportpredikaat springen. :P Want daarvoor moet ze Z met winstpunten zijn, en dat is ze.
Ik weet alleen niet of je zo'n sportpredikaat moet aanvragen of automatisch krijgt als jij de geregistreerde EN lid van het kwpn van het paard bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:35

Sport springen bij de paarden en dat is ze volgens mij niet :)

Gaan niet automatisch trouwens :n

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:17

Zijn er nog meer stamboeken waar ik haar makkelijk in zou kunnen schrijven met een DNA test zonder de 250 euro aan achterstallige registratiekosten erbij te moeten betalen? En dat de veulens wel in KWPN ingeschreven kunnen worden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:31

Ligt er aan welk papier je dan bij het kwpn wil hebben. :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:56

ik zou eerst werk maken van de Dna test want zoals iemand al zei ..als het verhaal verzonnen is ..men kan zeggen wat men wil ..
want als het geen Voltaire is sta je nergens meer
Is het een Voltaire dan kan je gaan verder zoeken ..waarschijnlijk is er toch ooit geregistreerd geweest maar zijn de papieren opzettelijk of onopzettelijk verdwenen ..
dan proberen om nog een keer door een TA iets preciezer de leeftijd te laten schatten ..
dan alle Voltaires aanvragen bij KWPN ( of mischien eens bij de HH van Voltaire navragen of hij weet heeft van een tweeling in dat jaartal -als de merrie teruggedekt is ofzo weten ze dat meestal wel ) mischien kan je een groot deel schrappen op kleur en aftekeningen
mischien kom je dan iets wijzer en kan je nog rondkijken om te registreren ..Zangersheide bvb