voeren van mijn bolle

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

voeren van mijn bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:36

ik zit me nu zo langzamerhand af te vragen of de bolle van mij wel voldoende binnen krijgt. Ze is bijna 200 dagen dragend (ik geloof dat ze zaterdag op de 200 zit). Ze is niet mager ofzo en ze glanst als een spiegeltje maar je gaat je al gauw afvragen of het veulen wel voldoende vitaminen binnen krijgt. Ze krijgt nu 1,5 kilo muesli en een halve kilo haver per dag. Ook krijgt ze 2 handjes sportbrok (ong. 50 gr.) omdat ze dat erg lekker vindt. Daarbij krijgt ze extra vitaminen. Gewoon een compleet vitaminen en mineralensupplement en dan de dosering op de pot aanhouden. Ze krijgt regelmatig slobber en iedere dag wortels. Hooi is van goede kwaliteit en dat wordt onbeperkt gevoerd.

De merrie is een KWPN Gelders van 1,65. Ze wordt 3 keer in de week een vol uur dressuurmatig gereden. Op de zondag gaan we meestal 2 uur wandelen. Als ze niet wordt gereden dan wordt ze minstens een half uur goed gelongeerd.

Ik wil nog niet beginnen met de merriebrok want ik heb het idee dat ik dan binnen de kortste keren een moddervet paard heb. Dik worden zit echt in haar en mevrouw is liever lui dan moe.

Voer ik nu te weinig? Krijgt het veulen voldoende vitaminen binnen?
De reden dat ik het vraag is omdat ik met de vorige merries veel minder werkte. Die liepen vanaf een maand of 6 dracht eigenlijk niet meer onder het zadel. Ik longeerde daarnaast ook niet dus die hebben gewoon 5 maand zwangerschapsverlof gehad. Vanaf 6 maand dracht kregen die merries al 2 kilo merriebrok. Die merries waren dan ook toen het veulen geboren werdt echt moddervet en dat wil ik nu voorkomen. Ik vindt het niet erg als ze iets dikker wordt, dat hoort er natuurlijk altijd wel bij.

Kendra

Re: voeren van mijn bolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:57

Waarom geef je geen supplement voor drachtige merries in plaats van je 'gewone'? Lijkt me dat je probleem dan is opgelost; je hoeft niet meer te voeren en je weet zeker dat ze alles krijgt wat event. nodig is voor het veulen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:24

ik kan nergens een supplement voor drachtige merries vinden. vorig jaar had ik het wel maar nu kan ik het niet meer vinden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:44

Volgens mij "neemt" een ongeboren veulen gewoon wat hij nodig heeft (net als mensenbaby's) ;) , en is het echt niet nodig om "speciaal" te voeren. Wel zet ik mijn merrie de laatste 6 - 8 weken voor de uitgerekende datum op merriebrok ipv sportbrok om de melkproduktie te stimuleren, maar eigenlijk heb ik daarbij ook het idee dat ik mezelf voor de gek houd, ofschoon ik nooit het verschil in hoeveelheden melk gemeten heb ;) .

Ik vind supplementen echt een commerciele activiteit van de mengvoederindustrie.
Laatst bijgewerkt door Gem op 10-11-09 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:46

InekeH87 schreef:
ik kan nergens een supplement voor drachtige merries vinden. vorig jaar had ik het wel maar nu kan ik het niet meer vinden.

Subli heeft speciale fokkerijmineralen.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:32

Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie, ze is nu bijna 8 maanden drachtig en ook behoorlijk dik. En niet alleen van het drachtig zijn. Ik heb nu van PAVO podo brokjes gehaald. Ik heb met PAVO contact gehad en hun verteld dat mijn merrie ongeveer 1/2 kilo brok krijgt op een dag. Zij advisserden mij om PODO bij te voeren vanaf de negende maand. Ik geef dan 200 gram per dag. Als je helemaal geen brok voert moet je 300 gram per dag voeren.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:03

Ik heb bij subli gekeken nergens op hun site staat het. Ik kan ook niets op de reguliere sites zoals de paardendrogist vinden. Ja wel speciale supplementen voor de laatste maand maar eigenlijk niets voor merries vanaf een maand of 7 in de dracht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:12

Vanaf 9 maanden begint de behoefte in energie en eiwit pas toe te nemen, en nog eens niet veel, iets van niets. Op 10,5 maand dracht schiet het ineens omhoog wat een merrie nodig heeft aan eiwit en energie.
Eiwitbehoefte is op 8 maand <100, op 9 maanden 100, op 10 maanden 150 en op 10,5 maand komt er ineens een sprong zodat je op 11 maanden op 700 zit. (Grafiek komt van de dierenkliniek Utrecht)
Energiebehoefte gaat eigenlijk hetzelfde. Je hoeft nu dus nog niet bij te voeren.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:02

ok dank je wel. Ik was ook niet van plan om haar al op merriebrok te zetten daar is ze veel te goed doorvoed voor. Maar niet alleen de energiebehoefte neemt toe toch, ook de mineralenbehoefte verandert?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:55

Nee, de eiwitbehoefte veranderd, mineralenbehoefte niet direct en zeker nu nog niet. In merriebrok zit alles in wat een drachtige merrie nodig heeft, als je dat op 9 maanden gaat voeren komt je merrie niets te kort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:00

dit voer jij nu:
1,5 kilo muesli
halve kilo haver per dag.
2 handjes sportbrok (ong. 50 gr.)
extra vitaminen. (Gewoon een compleet vitaminen en mineralensupplement en dan de dosering op de pot aanhouden.)
slobber
iedere dag wortels.
Hooi is van goede kwaliteit en dat wordt onbeperkt gevoerd

volgens mij voer jij prima hoor!
als je wilt dat ze ietsje extra krijgt dan geef je haar gewoon wat meer.
geen dingen erbij of veranderen,maar gewoon wat meer.
geef in plaats van 2 handjes sportbrok 4 handjes.
of 5 handjes?

verder hoef je helemaal niks te veranderen,kom je dan verder in de dracht,dan haal je idd wat merriebrok.
dan breng je de sprotbrok weer terug naar 2 handjes en geef je een halve voerschep merriebrok bij.
dat veulen komt niks te kort hoor,gewoon wat meer en dan is het wel goed :D