wie nog meer van die te snelle fjorden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

wie nog meer van die te snelle fjorden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 19:54

ik heb sinds vandaag een verzorg (mag het beschouwen als eigen) fjord !
(heb er in de zomervakantie ook 2 week opgereden)

Ze heeft werkelijk altijd te veel energie!
ze is ook erg sterk, ( rond 1.40/ 45 ?m )
niemand kan er echt goed op blijven zitten of goed houden,
mijn nichtjes kunnen er werkelijk niet op rijden.
(daarom rijd ik er nu ook op ! ze is trouwens ook te dik.)
( of iedereen is er bang voor (A) )
maar zit je nog niet in stap, dan zit je in gallop.
ga je toch maar even galloperen, gaat ie crossen.
heb er nog geen buitenrit mee aan gedurft.
( ben bang dat ik er dan echt naast lig, en te hard gaat )
iemand tips voor mij als ik buitenrit ga doen ofzo of om een paard af te remmen ?
met springen is die ook erg sterk, en klapt altijd door zijn voor benen heen als het te hoog wordt,
iemand daar nog tips mee ?

Ps; ga er morgen weer voor het eerst op
de pony is van mijn nichtjes maar de eene is er echt te klein voor en niet sterk genoeg,
en de andere vind de sport niet leuk.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:04

Toen mijn eerste pony bij me kwam reageerde ze ook niet goed op het terug nemen.
Ik ging veel verguren rijden, overgangen, eerst alleen maar met stem (als ik mijn been eraan legde schoot ze weg), later stem en been, later been.
Door vorige eigenenaresse werd aangeraden om een scherper bit te gebruiken, heb ik niet gedaan (dacht wat moet je er daarna in doen, prikkeldraad?).

Op laatst kon ik haar bitloos rijden, helaas is ze nu met pensoen.
Het stomme was als het me bijv. in de rug schoot en dacht nu moet je even rustig doen deed ze niets, echt een top pony.

Anna_Dani

Re: wie nog meer van die te snelle fjorden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:24

Je moet niet bang voor die pony zijn, dat hebben ze gelijk in de gaten. En als je dat wel bent, dan moet je er nog niet op gaan, maar eerst wat oefeningen aan de hand doen om een band te krijgen. Voor de pony zal het ook even wennen zijn om een nieuwe verzorgster te hebben.

Een buitenrit is gevaarlijk als je je paard niet onder controle hebt en trouwens, het weer is nu toch veel te slecht. Dus daar zou ik sowieso nog even mee wachten. Neem de tijd en overhaast niks.

Elk paard is trouwens sterker dan dat jij bent, daar hoef je niet tegen te vechten want dat win je niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:28

Laat het galopperen voorlopig even achterwege, net als het springen. Eerst zorgen dat ze goed aan de hulpen staat. Stappen is stappen, ho is ho. Als je daar eerst de omheining voor nodig hebt, dan moet dat maar. Ook veel voltes rijden zodat ze niet weg kan. Gebruik daar eerst een hoek van de bak voor, dan heb je nog maar 2 hoeken waar ze eruit kan knijpen.

Eerst basis, daarna de rest. Misschien is les nemen ook een heel verstandig idee.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:32

Wel wil je echt aanraden om je door nietmand over te laten halen er een scherper bit in te doen, op die manier word namelijk het probleem steeds groter.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:33

ismy schreef:
ik heb sinds vandaag een verzorg (mag het beschouwen als eigen) fjord !
(heb er in de zomervakantie ook 2 week opgereden)

Ze heeft werkelijk altijd te veel energie!
ze is ook erg sterk, ( rond 1.40/ 45 ?m )
niemand kan er echt goed op blijven zitten of goed houden,
mijn nichtjes kunnen er werkelijk niet op rijden.
(daarom rijd ik er nu ook op ! ze is trouwens ook te dik.)
( of iedereen is er bang voor (A) )
maar zit je nog niet in stap, dan zit je in gallop.
ga je toch maar even galloperen, gaat ie crossen.
heb er nog geen buitenrit mee aan gedurft.
( ben bang dat ik er dan echt naast lig, en te hard gaat )
iemand tips voor mij als ik buitenrit ga doen ofzo of om een paard af te remmen ?
met springen is die ook erg sterk, en klapt altijd door zijn voor benen heen als het te hoog wordt,
iemand daar nog tips mee ?

Ps; ga er morgen weer voor het eerst op
de pony is van mijn nichtjes maar de eene is er echt te klein voor en niet sterk genoeg,
en de andere vind de sport niet leuk.

Waar woon je als ik vragen mag?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:34

Oeps wou dit in de pb doen, sorry.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 20:48

haha heb er vandaag opgereden en ik vond het eigenlijk best wel meevallen hoe die was wel even uitproberen enzo,
maar dat is haar niet gelukt gelukkig :)
en met aanspringen en gallop paar bokjes,
maar komt omdat ze te lang heeft stil gestaan,
vond het wel heel vreemd dat ze een bloedneus had,
heb het nog nooit mee gemaakt met paarden,
heb het wel even gemelt!

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:05

Ik had net hetzelfde, m'n bijrijdpaardje was ook een heel koppige fjord met een liverpool bit kon je ze zelfs bijna niet sturen!! En die kon echt zoo snel crossen, dat vond ik wel leuk, maarja ,kheb er nog een foto van (nog van vorig jaar, foto liefst niet kopiëren!)

Afbeelding

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:08

R.X. schreef:
Wel wil je echt aanraden om je door nietmand over te laten halen er een scherper bit in te doen, op die manier word namelijk het probleem steeds groter.

ik ben het wel helemaal met je eens.... ;)

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:22

Ik zou echt eerst terug naar de basis gaan! Probeer er rust in te krijgen en dan nog maar alleen stappen en draven. En net wat fjordnina al zegt, voltes rijden, veel figuren maken, zodat ze op jou moet letten en niet kan bedenken om harder te gaan.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:27

Ja wij hebben ook een cross fjord.
Eigenlijk voor de kids maare mama wou ook wel eens lekker door het bos struinen i.p.v huppelen met d`r eige paard.
Nou dat heb ik geweten.Ze ken snel....totdat er een opgevoerde brommer haar inhaalde....kwam gewoon een tandje of 3 bij.Ik vlooooooog.
Dierekt de kinderen (12 en 15 jaar)verboden nog op buitenrit te gaan tòt er een REM op zit :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:39

om te beginnen zou ik eerst maar eens zorgen dat je les kan gaan nemen,werken aan de basis.
ik zou niet op buitenrit gaan voordat de basis met je pony ok is.

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:47

Ik heb het met mijn 1ste fjord ook gehad in het begin.
Ik zou je advieseren om eerst gewoon lekker in de bak te blijven. Met die opheinig ben je veiliger dan buiten. Ook dekend aan verkeer oid. Zo leer je je pony veel beter kennen en kun je weer even terug naar de basis.
Bij Patricia hielp het erg om veel overgangen te maken (ook in het tempo zelf, bijv middenstap of heel langzaam stappen, middendraf enz.) dat je pony de aandacht meer bij jou moet houden. Veel figuren rijden zoals voltes,slangenvoltes, S-en rijden. Zoals hierboven al gezegd werd houd de galop maar even op de zijlijn en ga eerst aan die stap en draf werken. Als je je pony dan onder controle hebt kun je weer een keertje de galop proberen.
Verwacht niet dat het binnen een week over is, want ik heb er met Patricia ook een tijdje over gedaan. Toen de stap en draf onder controle was, was het nog steeds speedy in de galop. Uit eindelijk hebben we dat ook kunnen controleren. En nog iets, Geef niet op en laat vooral niet merken dat je bang bent! Suc6!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:29

Ik rij zelf op een snelle (werkwillige) fjord. :)
mijn instructrice (van wie de fjord is) wees mij op dit topic.

Het is een uitdaging, maar als ik hem eenmaal goed heb lopen, kan ik zeer trots op mezelf zijn.

Ik vind het geen goed idee dat je op buitenrit wilt :n als je hem in de bak nog niet eens onder controle hebt... :n eerst lekker basiswerk net als wat iedereen hier al zegt.

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:28

Ik rij ook een zeer looplustige fjord. Hij net weer beter na een ziekte van een paar maanden.. 2 Weken geleden naar een osteopaat geweest. Ik met goede hoop dat ie zou veranderen kwa looplustigheid, niet dus. Schoot er gelijk vandoor bij het rondje stappen, na een week rust. Als ik jou was zou ik eerst rustig opbouwen in de bak. Heb je hem daar helemaal onder controle, wat wel een tijdje zal duren. Dan kun je pas beslissen om met hem een buitenritje temaken.

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:38

Mijn fjord doet het ook nogsteeds wel, en in het begin ook heel erg.
Het blijft je toch uitproberen, en je moet inderdaad niet bang zijn want daar maken ze juist gebruik van ;) verder ben ik gewoon bezig met terug rijden, niet luisteren ? net zo lang door gaan tot hij door heeft dat het ook anders kan.

crmnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:39

En daarna pas een buitenrit, zodra je alles onder controle hebt, anders heeft het weinig effect dat hij er niet vandoor zou gaan. of hard op de loop.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:11

Nu het weer aan het veranderen is wordt de mijne heel pittig en snel :D

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:03

de mijne vindt het kei leuk om te springen en dan kan ik haar moeilijk bij houden omdat ze te graag wilt maar dan maak ik meestal een schijnbeweging en dan weet oh ik moet bij het vrouwtje blijven en dan heb ik er geen last meer van

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:10

Ah de 'snelle' fjorden. Je hebt in principe 2 types fjorden: Degene die stil gaan staan/sloom worden als ze het niet meer weten en de renners als ze het niet meer weten.
Op het moment dat het werk ze onduidelijk is of het moeilijk wordt (en voor ongetrainde paarden kan ook een simpel rondje door de bak al heel moeilijk zijn met twee korte zijdes) dan beginnen ze te rennen en het liefst steeds harder.

Belangrijkste punt blijft om vanaf de allereerste pas die ze zet het tempo te controleren. Begin overal langzaam en zoek een constant ritme. In stap, in draf en als ze die twee gangen te controleren is en mooi door een bocht kan lopen, ook die galop.
Wordt je paard sterk? Zet m dan liever eens goed op de rem, waarna je in je hand kunt loslaten/ontspannen dan dat je steeds meer en meer in die teugels gaat hangen. Die fjord zal het uiteindelijk geheid van je winnen in de hang en trekwedstrijd.

Scherpere bitten zijn nooit dé oplossing, maar kunnen wel bijdragen aan het aanleren van het goede. Dat je met weinig hulpen veel reactie kunt krijgen. Zodoende kun je met enkele malen een scherper bit aanleren dan een ophouding betekend: Reageren en nóóit in het bit hangen. Vervolgens kun je omschakelen naar een simpeler bit waar je hetzelfde vraagt en dezelfde reactie wil verkrijgen. MAAR...als je niet voldoende ervaring hebt met andere bitten, een fijne hand etc..haal er dan iemand bij die er wel verstand van heeft en laat die heel consequent naar jou en je paard kijken wanneer je met die herscholing bezig bent. Het is namelijk erg lastig en voor veel mensen teveel een gewoonte dat het paard een toenemende druk afdwingt, hét begin van 'die sterke fjord', die je op dat moment eigenlijk zelf sterk hebt laten worden. Blijf goed nadenken over: Wat doe ik (niet) en wat wil ik voor reactie?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:12

Wat jij daar zegt Bella, vind ik heel herkenbaar. De fjord waar ik op rijd gaat inderdaad sneller als hij het niet snapt, waardoor we als een stel gekken de bak doorvliegen.

Hij kan het allemaal wel, ik ben alleen nog niet aquedaat genoeg om dit aan te pakken al gaat dit wel steeds beter, maar daar door zitten we wel in een heleboel ren-situaties.

Gelukkig gaat dit wel steeds beter.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:28

Belaa vind het heel mooi neergezet van jou en zeker tips waar ik wat mee zou kunnen alleen dan een vraag mijn fjord stapt heel sloom hoe krijg je haar daarmee actiever? (ik rij alleen buitenritten)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:31

mijn pony is erg voorwaarts :)

Maar jouw verzorgpony klinkt als voorwaarts, en onopgevoed. Zoek een goede instructrice en ga hiermee aan de slag! Dat voorwaartse is juist heel positief, mits jij het voorwaartse goed om kan zetten in arbeid :j

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:57

nou de mijne gaat alleen sneller als er een paard langs haar af loopt (niet allemaal) maar als ik echt wil dat ze rustig blijft dan moet ik soms haar ff laten gassen door de bak heen maar dat is en blijft wel een zeldzaamheid