TE veel dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

TE veel dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:16

kan een haflinger het te' warm krijgen bij mij op stal staat een haflinger(breede bouw) nu met 2 dekens op een fleece deken
en een deken met een klein beetje vulling kan een die dan ziek worden van de hitte?
en ze staat ook gewoon te zweten onder zijn deken het is mijn paard niet maar ik vroeg me dat zo
af..

x

anoukkk.

Re: TE veel dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:18

als ie staat te zweten en hij heeft niet gewerkt, onder zijn deken is dat iig niet een goed teken, maar wat wil je er aan doen het is niet jou paard niet jou verantwoording helaas! (:

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:21

anoukkk. schreef:
als ie staat te zweten en hij heeft niet gewerkt, onder zijn deken is dat iig niet een goed teken, maar wat wil je er aan doen het is niet jou paard niet jou verantwoording helaas! (:

nee maar als ik het tegen haar zeg moet ik toch wel met een goed verhaal komen ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:23

Nu al 2 dekens op?
Phoe, hoe moet dat dalijk als het koud gaat worden? Het is nu nog gewoon warm buiten.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:26

Pff lijkt me niet echt "gezond" om nu al met "3 dekens" eigenlijk al op te staan. Het is "hartstikke" warm buiten! 1 lijkt me nog meer dan voldoende, haflingers kunnen ook prima zonder deken (mits je dat vanaf het begin doet natuurlijk).

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:27

mathes schreef:
Nu al 2 dekens op?
Phoe, hoe moet dat dalijk als het koud gaat worden? Het is nu nog gewoon warm buiten.

Dat dacht ik dus ook... :j

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:59

lovesFIRE schreef:
anoukkk. schreef:

nee maar als ik het tegen haar zeg moet ik toch wel met een goed verhaal komen ;)

ja dat snap ik, maar je kan haar toch gewoon laten zien dat hij/zij zweet en dan weet je als paardeneigenaar toch wel genoeg?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:48

Nou het ligt eraan, als het een o grams en fleecedeken is het nog niet eens zo gek hoor. Als jou paard heel snel verhaard dan kan je het beste nu al een dik deken opgooien.. niet in 1 keer, maar ze zal wel als eerst een fleece of 0 grams deken op hebben gegooid en nu allebei.. Bij mij op stal staat er ook een met zelfs 300 grams op maar dat is een kruising tussen tinker en dartmoor. Die van mij heeft alleen een 0 grams outdoordeken op. Maar die verhaard gelukkig niet zo snel

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:32

Mijn haffie heeft nu een fleece gevoerde regendeken op. Ik wacht nog even af, vind het overdag vooralsnog veel te warm.

Zoals al gezegd, elk paard dat zonder inspanning behoorlijk staat te zweten onder zijn/haar deken heeft t te warm ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:34

ik kom hier zelf even met een vraag binnenvallen..
want hoe warm mag een paard het dan wél onder een deken hebben?
dat je je hand er ondersteekt en zelf denkt ahh lekker warm
of net aan, of koud?

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:03

Mijne staat met 2 dekens op, 's nachts staat ze binnen overdag buiten. Het zijn beide 200 grams dekens, maar ze heeft alsnog een wintervacht gekregen. En ze zweet niet.

Ik wordt er een beetje gek van, want wat ik ook die, ze blijft maar een wintervacht houden, en eind agustus ben ik al begonnen met dekens (eerst zomerdeken hoor).

Weet iemand hoe ze wel een dun vachtje kan houden of zit er dan niks anders op dan scheren???

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:12

mathes schreef:
Nu al 2 dekens op?

Nou mijne ene paard is ook geschoren en staat ook met twee dekens. Een onderdeken en bovendeken. laagjes geven immers meer warmte.
En verder is de onderdeken het deken dat altijd opblijft en de bovendeken is variabel, een staldeken op stal en winterregendeken voor buiten
Tijdens extreme koude leg ik extra een wollen deken tussen de onder- en bovendeken al dan niet met hals.

On topic, idd als ze nu al zweten , staat die te zwaar ingepakt en dan werkt het uiteraard averechts, want dan krijg je het opnemen en afgeven van de dekens en dus een constant kletsnat paard.
Maar was het mss niet dat het paard bvb buiten gestaan had of net op stal stond na een training. Mss heeft het dier zo'n smartexx deken op, en dan is dat deels zweetdeken alsmede vast staldeken (regulierend deken dus)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:42

bulck schreef:
mathes schreef:
Nu al 2 dekens op?

Nou mijne ene paard is ook geschoren en staat ook met twee dekens. Een onderdeken en bovendeken. laagjes geven immers meer warmte.
En verder is de onderdeken het deken dat altijd opblijft en de bovendeken is variabel, een staldeken op stal en winterregendeken voor buiten
Tijdens extreme koude leg ik extra een wollen deken tussen de onder- en bovendeken al dan niet met hals.

On topic, idd als ze nu al zweten , staat die te zwaar ingepakt en dan werkt het uiteraard averechts, want dan krijg je het opnemen en afgeven van de dekens en dus een constant kletsnat paard.
Maar was het mss niet dat het paard bvb buiten gestaan had of net op stal stond na een training. Mss heeft het dier zo'n smartexx deken op, en dan is dat deels zweetdeken alsmede vast staldeken (regulierend deken dus)

Het gaat hier neem ik aan niet over een geschoren paard.
Dat is logisch als een geschoren paard een deken op heeft.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:02

Rosanna1990 schreef:
Mijne staat met 2 dekens op, 's nachts staat ze binnen overdag buiten. Het zijn beide 200 grams dekens, maar ze heeft alsnog een wintervacht gekregen. En ze zweet niet.

Ik wordt er een beetje gek van, want wat ik ook die, ze blijft maar een wintervacht houden, en eind agustus ben ik al begonnen met dekens (eerst zomerdeken hoor).

Weet iemand hoe ze wel een dun vachtje kan houden of zit er dan niks anders op dan scheren???

sommige paarden maken minder vacht aan dan de ander. op het werk word er standaard 1tje niet geschoren, de rest wel. en die staan soms zelfs met dikkere dekens op. de meeste worden 1 x geschoren, maar er was er ook 1 (new forest) die soms wel 3x geschoren werd zo hard groeide die vacht. En die stond met genoeg dekens op hoor! Dus ja, ben bang dat het voor jou gewoon scheren word... mits je dat wilt.

Alaise15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:16

Mijn haflinger heeft nu een 300 grams deken op, staat dan wel de hele dag buiten op open land en gaat in de avond op stal. zij staat helemaal niet te zweten in stal. Haar vacht groeit zelfs nog steeds, word vandaag dan ook geschoren en krijgt er dan nog eens een 300 grams staldeken onder. Met deze gure wind is het toch erg fris buiten. Scheren is voor mij de beste optie omdat mijn haf na het rijden gewoon na 1 uur nog een nat is.
On-Topic: Zoals al genoemd is zal ik als ik in jou schoenen stond idd aan de eigenaar laten zien dat het paard staat te zweten. Als het paard net gelopen heeft of buiten in een goeie regenbui heeft gestaan kan het zijn dat het nat is onder de deken, dit heeft dan alleen niets te maken met dat het dier het te warm heeft.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:15

Die van mij is racestreep geschoren en staat onder een 100 grams.

Dus hoe warm wil je dat je paard het heb......

Mando is opgegroeit in de belgische ardennen en stond met 4 jaar met -25 tot zijn knieen in de sneeuw... zonder deken met alleen zijn vacht.

Ik heb ook nooit echt veel grams dekens op gegooit...
Maximaal 300 als het buiten koud en guur is en het op de dag ook niet meer dan -5 graden word.
Zodra het weer op de dag weer boven het 0 punt uitkomt gaat ie weer onder een 200 grams.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:23

Alaise15 schreef:
Mijn haflinger heeft nu een 300 grams deken op, staat dan wel de hele dag buiten op open land en gaat in de avond op stal. zij staat helemaal niet te zweten in stal. Haar vacht groeit zelfs nog steeds, word vandaag dan ook geschoren en krijgt er dan nog eens een 300 grams staldeken onder. Met deze gure wind is het toch erg fris buiten. Scheren is voor mij de beste optie omdat mijn haf na het rijden gewoon na 1 uur nog een nat is.
On-Topic: Zoals al genoemd is zal ik als ik in jou schoenen stond idd aan de eigenaar laten zien dat het paard staat te zweten. Als het paard net gelopen heeft of buiten in een goeie regenbui heeft gestaan kan het zijn dat het nat is onder de deken, dit heeft dan alleen niets te maken met dat het dier het te warm heeft.

oe, en daarom wachte ik dus altijd met scheren totdat zijn wacht "klaar" was. dan vacht eraf en deken erop... nix geen 600 :oo gram maar hooguit 350, hartje winter.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:15

girlyggirl schreef:
oe, en daarom wachte ik dus altijd met scheren totdat zijn wacht "klaar" was. dan vacht eraf en deken erop... nix geen 600 :oo gram maar hooguit 350, hartje winter.

Hier nog een hoor! :D Nick staat nu nog steeds onder een fleece gevoerde regendeken, wordt binnen nu en 3 weken geschoren en dan krijgt ie de 150 grams op. Als het dan kouder wordt de 300 en als ik m dan nog een keer moet scheren of het wordt echt koud, dan de 200 eronder...

Alaise15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:47

girlyggirl schreef:
Alaise15 schreef:

Ik heb zolang gewacht als ik kon, met rijden was het niet meer te doen, duurde ruim 2 uur voordat ze weer een beetje droog was. En mijn haf is een koukleum, verwend van jongs af aan :P. het gaat prima zo, ze staat niet te zweten en is ook niet apnormaal warm onder de dekens. ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:46

Arm dier. Ik heb eens gelezen dat een paard 10+ graden de fijnste temperatuur vindt. Dus een paard zeker een haf ongeschoren met drie (?!?) dekens op ook nog op stal zetten is je reinste.......................@#$%^%$$#@. nu volgt een een lelijk woord.
Mijn Fralla staat ongeschoren nu nog heerlijk buiten, s'avond wordt ze binnengehaald zonder enige deken in een buitenstal.

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:47

hoe moet het in de winter dan wel niet zijn?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:54

Ik denk dat het ook bepalend is hoe je pony het van veulen af aan gewend is. Een pony die nog nooit onder een deken heeft gestaan in de winter ineens een deken op doen, werkt niet imo. Evenals andersom.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:01

Mijne staat overdag met een ongevoerde regendeken en savonds ligt daar een fleece dekentje onder.

Zo wil ik de stap maken naar haar 200 grams deken als het gaat vriezen.