Drachtige merrie in training

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

Drachtige merrie in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:04

Ik heb dus een merrie die midden Juli is uitgerekend ...
Merrie is Z klaar, t moet alleen weer even "bevestigd" worden.
Nu overweeg ik om haar zo rond dec/januarie naar een trainingsstal te brengen waar zij een paar weken (zolang als nodig is) getraind zal worden en 1x uitgebracht zal worden, Z of hoger.
Met deze merrie kan je tijdens de dracht altijd erg lang doorrijden.

Hoe staan jullie hiertegenover?
Wie heeft dit ook al eens gedaan?

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:22

Dat ligt aan de merrie zelf. Als zij snel gestrest is door bv de nieuwe stal / vervoer/ wedstrijden zou ik het niet doen. Stress moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen bij een drachtige merrie. Verder zou ik haar zeker laten enten tegen Rhino als je er mee op wedstrijd gaat en ze op een vreemde stal komt te staan. Qua training zou het normaal gesproken wel moeten kunnen, alhoewel dat per merrie verschillend is natuurlijk.

Annemeik

Re: Drachtige merrie in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:25

Waarom rond dec/jan? Is het niet mogelijk haar nu weer uit te brengen en dan in het voorjaar rust te geven? Enten tegen rhino zou ik zeker ook doen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 12:27

Annemeik schreef:
Waarom rond dec/jan? Is het niet mogelijk haar nu weer uit te brengen en dan in het voorjaar rust te geven? Enten tegen rhino zou ik zeker ook doen.

Merrie is nog niet onder het zadel na het afspenen van haar veulen van dit jaar.
Ben nu vollop aan het longeren en dergelijke.
Gaat erg goed en ga er zelf over een weekje weer op ... :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:35

Kijk idd wel uit met het neerzetten op een trainingstal, veel verschillende paarden die komen en gaan, de kans op infecties is dan veel groter! Zou toch zonde zijn als ze het veulen verwerpt!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:25

trainingsstal die ik in gedachte heb heeft de perfecte faciliteiten ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:42

Hangt van je merrie af.

Mijn merrie is 2 jaar leeg geweest en dit jaar weer gedekt. Ze is eind april uitgerekend. Vorig weekeind heeft ze haar eerste punten in het ZZ gehaald en zaterdag gaat ze voor het laast mee op wedstrijd. Dit is een merrie die snel zwaar word, en wel heel kalm van karakter is (lees: eigenlijk een flegmatieke luie donder ;) ). Vorige keren was ze er half december wel ongeveer klaar mee(toen begin mei uitgerekend). Dat wil ik dit keer voor zijn kwa wedstrijd training (ze blijft wel lekker met kinderen er op onder het zadel rond hobbelen tot ze aangeeft het niet meer te willen). We hebben het hoogst haalbare gehaald (voor de wagen is er niets na het ZZ, en vind dat ook wel mooi zat voor een shetlander ;) ) dus ze mag wat kalmer aan gaan doen en wat veulentjes krijgen.

Mijn andere merrie die nu drachtig is word niet gestart, maar loopt tot de week van te voren rustig door. Het zelfde met 2 andere merries die afgelopen jaar een veulen gehad hebben, maar nu leeg zijn voor de sport (1 op de eerst genoemde merrie op te volgen).

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 19:20

Mijn merrie begon bij het veulen van afgelopen jaar pas 2 maanden vantevoren dik te worden ...
Ik wilde haar in Januarie wegbrengen en ze is pas midden Juli uitgerekend
Mag haar helaas zelf niet Z starten, en met oog op verkoop van het veulen wil ik haar graag Z hebben.
Ook heb ik twee weken geleden een erg vervelende diagnose gekregen en ben op het moment in combi met mn studie zelf dus niet capabel genoeg om aankomende maanden die merrie te trainen mede dankzij mijn tentamens in Februari ...
De stal waar ik mijn merrie heen wil brengenm heeft genoeg ervaring met het trainen/uitbrengen van drachtige merries.

Ik weet het nog niet, twijfel ...
Vooral omdat ik 2 maanden geleden naar een nieuwe stal met haar ben verhuisd en dat moet ze dus weer naar een andere stal (weliswaar voor even .. maar toch)

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:09

Het hangt natuurlijk van de merrie af maar misschien moet je nu proberen dat te doen voordat ze niet meer "wil" en enten tegen rhino zou ik zeker doen

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:51

Waarom zou je het risico nemen?
Laat zo'n merrie gewoon lekker drachtig zijn en wat aangepast werk doen. Zo'n dracht vraagt al veel van haar lijf, waarom dan ook nog 'even' in het Z laten uitbrengen?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:57

TJolieke schreef:
Waarom zou je het risico nemen?
Laat zo'n merrie gewoon lekker drachtig zijn en wat aangepast werk doen. Zo'n dracht vraagt al veel van haar lijf, waarom dan ook nog 'even' in het Z laten uitbrengen?

Deze merrie is gemaakt om te werken en verveelt zich nu al stierlijk ...