Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

daar geloof ik niet in. 

Cassidy schreef:Predikaten bestaan niet in de westernsport. En de bloedlijn waar je achter staat, of de hengst die je kiest kan op dat moment wel misschien je keuze zijn, maar als het resultaat tegenvalt, ga je die combinatie niet nog een tweede keer maken. Verandert jouw smaak nou nooit?
En onderstaand filmpje vind ik een mooie vergelijking tussen de bewegingen van een dressuurpaard en een westernpaard.
http://www.youtube.com/watch?v=vrYOQ52U3LQ
anneliesdj schreef:Eigelijk hetzelfde als waar je naar kijkt bij een volwassen paard; de bouw en de gangen moeten goed zijn.
Het lijkt bij een veulen moeilijker maar eigelijk valt dat mee, de volledige bouw is in princiepe te zien, er zijn alleen een paar dingen die je moet 'overslaan' omdat het nog kan veranderen.
Dingen die je zowieso kunt zien zijn de ligging van de schouder, lengte van de hals, hoofdaanzet, vorm van de croupe en lengte en vorm van de rug en lendenen (strak of week). Daarnaast is de stand van de benen en voeten ook al goed te zien.
Waar je even 'doorheen' moet kijken zijn mn het overbouwd zijn en bij heel jonge veulens weekheid van de koten en vorm/bespiering van de hals. Af en toe zie je ook veulens die op jonge leeftijd wat bokbenig staan wat later weer rechttrekt maar dat gebeurd niet vaak dus ik zie dat wel als minpunt.
Wbt de gangen; de ruimheid kijk ik nauwelijks naar want bij een veulen valt daar weinig zinnigs over te zeggen.
Wel vind ik het belangrijk dat ze goed soepel door het lijf lopen, kunnen schakelen, goed taktmatig lopen en makkelijk van gang veranderen en dat kun je allemaal al goed bij een veulen zien.
) 

anneliesdj schreef:Maar als het resultaat tegenvalt zou hij er bij selectie dus uitgaan op exterieur of beweging, dat is tenslotte het resultaat, zo'n veulen gaat er niet uit op de afstamming, die is nog steeds hetzelfde als toen de merrie 3 dagen drachtig was