Afstamming etc van mijn nieuwe arabier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Afstamming etc van mijn nieuwe arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 11:05

Ik heb sinds kort een arabiertje erbij gekocht en nu vragen mensen hoe hij gefokt is. Ik heb totaal geen verstand van afstammingen enzo, maar ik vind het natuurlijk wel leuk om te weten van mijn eigen paardjes.

Dus wie kan mij iets meer vertellen over de afstamming van mijn nieuwe aanwinst
http://www.allbreedpedigree.com/el+psyche+jewel+sa

Nanne

Re: Afstamming etc van mijn nieuwe arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:09

Ik heb er weinig kijk op, maar kan je wel vertellen dat jouw Arab een hoop knappe mannen in de familie heeft zitten. ;)

Google namen zoals Aswan, Padron, Padron's Pscyche, Psytadel, Peleng en Nabeg maar eens. :)

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:13

de foto van de moeder van jouw paardje kwam me bekent voor en is van een bokker . Op haar website staat dit:

Firenza was born in april 1992, bred by Pajottenland Arabians. She is a beautiful grey mare, with a very feminine appearance.

Firenza's sire is Poulenc, a son of Peleng. In 1987, Peleng was senior champion stallion of the AVS. Among his sons is Gomel, who besides being a European champion in the showring, also is a national champion under saddle. Gomel participated in dressage at Prix st George level.

Firenza is out of Flinta, by Negatiw. Flinta was one of the very few Negatiw mares in Belgium. Flinta is granddaughter of the legendary mare Forta. She is the only Polish mare to establish a dynasty on her own. She is still the most important Polish mare, and still has a great level of influence. So Firenza has one of the best damlines you can wish for!

Firenza has already bred some beautiful offspring, like Alde’s Al Hadiye and AZ Hafeedah Vogue. Hadiye was 2005 fillyfoal champion at the international Arabian Lowland Cup, the Netherlands.Hafeedah was 3th on the Dutch Nationals with a score of 270 points (90%!). Out of all foals (fillies and colts), Hafeedah scored the highest points on head and neck.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:37

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:46

Wat gaaf dat je Jewel hebt gekocht! Heeft hij eindelijk een leuk nieuw baasje. Zoals hierboven al genoemd is zijn moeder in ons bezit. Als je vragen hebt over Firenza, of haar een keer zou willen komen bezoeken ben je altijd welkom. Ik ben heel benieuwd hoe Jewel het gaat doen in de endurance, je zult in ieder geval een geweldig maatje aan hem hebben, ik weet dat hij het karakter van zijn moeder heeft geërfd, zoals al haar andere nakomelingen :)

Lenneke_

Re: Afstamming etc van mijn nieuwe arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 08:57

Het is idd een schat. Ontzettend aanhankelijk en leergierig, maar nog wel een echte baby.

Kunnen jullie iets vertellen over hoe hij gefokt is. Ik heb op internet gevonden dat er een klein deel Crabbet in zit (klopt dat?), maar verder kan ik niets vinden.

Jardynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:52

Er zit inderdaad een klein deel Crabbet (en oud engels) in, maar dan wel een heel klein deeltje ...
nml. van de kant van Odessa, moeder van de bekende Padron en dochter van Bright wings, en ook via Naseem van Skowronek, de gekende Crabbet hengst.
Voor de rest is het vooral een Russische afstamming, langs vaders zijde dan hoofdzakelijk Amerikaanse russen (= russische lijnen die in America zijn doorgefokt) en langs moeders zijde half russisch (Arax), half pools (Negatiw & Forta)
Via de russische lijn zit er dan natuurlijjk ook een klein tikkeltje egyptisch in (Nazeer), maar die lijn wordt over't algemeen door Aswan (die door egypte aan rusland werdf geschonken) onder de russische gerekend.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:40

Dat Firenza half Russisch/half Pools gefokt is, staat ook op onze website.. Dat heeft jeanet01 alleen niet gekopieerd, verder staat alle informatie over Jewels afstamming in de reactie van Jardynn.