Hoeveel speelt 'het gevoel' mee bij beoordeling paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Hoeveel speelt 'het gevoel' mee bij beoordeling paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 21:14

Beetje moeilijke omschrijving in de titel,maar het gaat om het volgende:

Ik werk al heel wat jaren in de paarden,als groom,mee op wedstrijden,ook veel met jonge paarden,beoordelen bij vrijspringen/bewegen etc.
Nu kom ik het meer dan eens tegen,dat je een paard ziet springen,dat je zelf zoiets hebt van:"jàààà,fijn beestje,springt goed in de manieren,voorzichtig,...",maar dat de ruiter nadien zegt van:"het gevoel is écht niet goed!".
Omgekeerd ook wel,dat de ruiter helemaal wild is van een paard,omdat hij zo'n goed gevoel geeft,maar dat je zelf(en meestal ben ik dan niet alleen met dat gedacht) langs de kant zoiets hebt van:"nee,dat is het em toch echt niet!"
(Gaat hier dan vooral over springpaarden,daar ik vooral voor springruiters groom)

Zelf rijd ik vooral dressuur(bij gebrek aan talent om te springen :D :o ).Heb sinds kort een jonge merrie gekocht(dressuurgefokt).Nu beweeg dat paard best goed,enkel de galop had in mijn ogen beter gekunt(als ik haar los/aan de longe zie lopen).Echter,als ik erop zit geeft ze zo'n fijn gevoel in de galop,lijkt die veel krachtiger gesprongen dan wat ik zelf zie aan de longe.Ben zelf geen super ruiter,dus kan best zijn dat mijn 'gevoel' toch niet zo op en top is! :D Heb ook nog niemand aan de kant gehad om hierover te oordelen,rij vaak alleen.

Wat ik dus wou weten:hebben jullie ook zulke voorbeelden,wat doe je ermee,ga je af op wat je ziet of wat je voelt bij de beoordeling van een paard?
Of moet volgens jullie zicht/gevoel hetzelfde zijn?

petraaken

Re: Hoeveel speelt 'het gevoel' mee bij beoordeling paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:55

Nou ik heb ook vaak dat het gevoel heel anders is dan dat het er vaak uitziet. Zeker op dressuurgebied kan een ruiter het er erg soepeltjes laten uitzien maar dat voor zijn gevoel het paard echt bagger liep. Zo kan je bijvoorbeeld langs kant vinden dan een paard goede bewegingen heeft maar als ruiter wel te voelen is dat hij de rug erg vast houdt of erg zwaar op de hand is. Omgekeerd heb je soms ook, nl dat een paard op zicht soms zwaar op de hand toont maar in werkelijkheid dat juist niet is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:34

petraaken schreef:
Nou ik heb ook vaak dat het gevoel heel anders is dan dat het er vaak uitziet. Zeker op dressuurgebied kan een ruiter het er erg soepeltjes laten uitzien maar dat voor zijn gevoel het paard echt bagger liep. Zo kan je bijvoorbeeld langs kant vinden dan een paard goede bewegingen heeft maar als ruiter wel te voelen is dat hij de rug erg vast houdt of erg zwaar op de hand is. Omgekeerd heb je soms ook, nl dat een paard op zicht soms zwaar op de hand toont maar in werkelijkheid dat juist niet is.

Inderdaad,ik heb een tijdje een paard gereden die helemaal niet fijn aanvoelde totdat ie echt helemaal lekker los was en over de rug.Vanaf de grond kon je dat nauwelijk zien..paard voelde heel anders dan hoe het eruit zag.En andersom gebeurd het ook,al heb ik daar de ervaring in dat het niet zo extreem is.Vaak als je paard heel lekker aanvoelt,dan ziet het er meestal ook wel oke uit.

Mischien voelt je jonge paard super in galop,omdat de kwaliteiten erin zitten en jij ze voelt,maar ze het nog meer moet ontwikkelen voordat je het ziet?
En sommige paarden "lopen" gewoon niet aan de longe,die kunnen heel anders zijn onder het zadel.