[KG]Met welke kleur een palomino dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

[KG]Met welke kleur een palomino dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:02

Hallo,

Ik heb een palomino merrie en die wil ik graag laten dekken,
nu ben ik hier aan het over na denken, Maar ik vroeg me af met welke kleur een palomino kan dekken en welke kleur daaruit komt. Eerst wil ik hierna kijken en dan kijk ik verder(naar de min en plus punten van mijn pony) aangezien ze nog niet meteen gedekt gaat worden.

De vader en moeder zijn onbekend, maar ik heb een foto van haar broer en die is ook palomino.
Het is een pony dus ze word zeker met een pony gedekt.

Wat voor kleur komt er uit al dek je een palomino met een:
Zwarte hengst
Bruine
Palomino
Vos
Valk.

Ik wil namelijk een bijzondere kleur.
En met welke krijg ik de kans een bont veulen te krijgen.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door petraaken op 26-10-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

JamieShanin

Re: Met welke kleur een palomino dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:03

miss moet je ff op gen google . kleur gen ik heb er geen verstand van maar ik weet dit door mijn dekkater.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:04

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:22

Hangt er vanaf welke kleuren er bij de palomino nog achter zitten en bij de vader.

Ik heb een valk, waar veel vos achter zit en ik heb gedekt met een schimmel dus ik kan van alles verwachten en heb best wat kans dat het veulenkleurtje 'verschimmeld'.
Bij palomino en valk is het niet zeker dat het cremegen doorgegeven wordt, dus je KUNT een apart kleurtje krijgen maar het hoeft niet. Als je met een valk of palominohengst dekt en hij geeft het mee en zij ook heb je ook nog kans op een cremello of perlino.

Maar goed, een leuk kleurtje is mooi meegenomen maar je kijkt toch eerst naar bouw en beweging neem ik aan, dat je probeert je merrie te verbeteren? :)

Voor een bonte moet je met een bonte dekken. Een heterozygote geeft kans op, een homozygoot bonte levert sowieso bont op. De vraag is of je dat wilt icm dat eventuele cremegen.

Dwyne

Re: Met welke kleur een palomino dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:33

Voor zekerheid op een apart kleurtje kan je beter een veulen met aparte kleur kopen...kans is altijd nog dat je een normaal kleurtje veulen krijgt!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:26

Sentigo schreef:
Hallo,

nu ben ik hier aan het over na denken, Maar ik vroeg me af met welke kleur een palomino kan dekken en welke kleur daaruit komt. Eerst wil ik hierna kijken en dan kijk ik verder(naar de min en plus punten van mijn pony) aangezien ze nog niet meteen gedekt gaat worden.

De vader en moeder zijn onbekend, maar ik heb een foto van haar broer en die is ook palomino.

Zwarte hengst
Bruine
Palomino
Vos
Valk.

Groetjes

Hoe weet je met zekerheid dat je een foto hebt van haar broer als de moeder en vader onbekend zijn?

Je pony is palomino = basis kleur is vos met enkelverdunning van creme = ee CCr ... uit haar genetisch bagage kan zij alleen vos of palomino geven.

Zwart : indien EE dan 50/50 zwart of smokey black; indien Ee dan zwart, vos, smokey black, palomino; MITS je merrie geen agouti draagt (agouti = maakt van genetisch zwart paard een bruin gekleurde paard) anders ook kansen op bruin en valk.

Bruine : zwart, vos, bruin, smokey black, valk, palomino

Palomino : 50% kans op palomino, 25% vos, 25% cremello

Vos : 50/50 palomino of vos

Valk : zwart, vos, bruin, smokey black, palomino, valk, smokey cream, cremello, perlino

Bont : merrie 0%; indien hengst homozygoot 100%; indien hengst heterozgyoot 50%

Cremello : 50/50 palomino of cremello
Perlino : palomino, valk, cremello, perlino, smokey black of smokey cream

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:57

Sentigo schreef:
. Eerst wil ik hierna kijken en dan kijk ik verder(naar de min en plus punten van mijn pony)

Beetje verkeerde volgorde vind je niet? Je kijk eerst naar een hengst die je merrie aanvult of verbeterd, kleurtje is mooi mee genomen

lailapri

Re: [KG]Met welke kleur een palomino dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:03

Ik zou idd alle hengsten die bij je merrie passen op een rijtje zetten en dan kijken naar een eventueel kleurtje.

Sentigo

Re: [KG]Met welke kleur een palomino dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:57

zoals ik al zeg, ik ga er toch nog niet meteen laten dekken.
Dus daarom kijk ik niet meteen naar het anderen ik was gewoon benieuwd

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:17

Als je in de wiki zoekt op kleur palomino, krijg je een aantal kleurencombinatie's en een link naar meerdere kleuren en vererving bij palomino. Als je d'r laat dekken doe dan wel zoals eerder gezegd kijk wel eerst naar de min en pluspunten voordat je op kleur gaat kiezen.

Peterina schreef:
Sentigo schreef:
Hallo,

Zwarte hengst
Bruine
Palomino
Vos
Valk.

Groetjes

Hoe weet je met zekerheid dat je een foto hebt van haar broer als de moeder en vader onbekend zijn?

Misschien bedoeld TS dat vader en moeder geen paspoort hebben, maar wel bekend zijn voor haar dat gebeurt de dag vandaag nog steeds heel vaak. Op mijn oude manege hebben ze dat ook vaak, dan heeft de vader geen papieren en vul je in onbekend omdat je ander een boete moet betalen aan het stamboek.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:09

K heb niet zo veel verstand van kleurtjes, misschien kun je een bonte erbij doen?????????
Als je een plaatje van t veulen hebt, wil je die dan aan me laten zien???