Aansingelen heel eng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samed

Aansingelen heel eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:30

Een verzorgpaard van mij, hele mooie AV, is heel angstig tijdens zadel op de rug leggen. En aansingelen is helemaal eng. Tijdens aansingelen dribbelt zij heel erg en is zij volgens mij heel bang. Haar zussen zijn ook niet makkelijk met opzadelen en er zal wel iets van in het bloed zitten, maar volgens mij vindt deze merrie het echt eng.
Ik singel al heel rustig aan en praat veel tegen haar.
Ze staat nu een paar weken hier op stal, dus ik ken haar nog niet zo goed.

Onder het zadel is zij superbraaf :)
Ze heeft een poos niks gedaan.
Ze is verder erg lief in de omgang.

Herkennen jullie dit ook, bij je arabier?
En zoja, hebben jullie je arabier vertrouwd gekregen met aansingelen?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:27

Heel veel geduld; beginnen bij het begin, met een longe, als singel om d'r buik, dan even aantrekken en direct weer druk eraf, of druk eraf als ze braaf is. Je kunt dit natuurlijk ook doen met een longeersingel. EN alsmaar herhalen totdat ze er compleet content mee is dat ze de druk voelt. En dat ga je uitbreiden, steeds iets langer vast, stukje stappen. Ook dit weer duizend keer herhalen totdat ze er compleet content mee is en zo breid het stukje bij beetje uit. Als ze flipt ben je een stapje te hard gegaan en ga je dus weer een stap terug. Herhalen, herhalen, herhalen, goed gedrag belonen, negatief gedrag negeren. Zo heb ik het met mijn jongste (3 jaar) gedaan die ik zelf verpest had omdat hij zo makkelijk was met alles op zijn rug dat ik dacht dat hij op een middag wel ineens een singeltje om kon. :n (Hij was toen 2 jaar)Beetje dom van mij omdat te denken, hij is ook compleet uit zijn dak gegaan en vertrouwde de boel dus niet meer. Bovenstaand heeft ongeveer 2 maanden geduurd maar daarna geen enkel probleem meer en konden we na 3 maanden zonder stress en bokken op stappen en weg rijden!
edit vergeet er bij te vermelden: veel grondwerk vooraf, korte sessies en singel niet vastmaken maar aantrekken, en weer loslaten.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:11

Sluit me bij het bovenstaande volledig aan. Arabs reageren over het algemeen net iets heftiger en angstiger maar dan weet je ook precies wat je aan ze hebt. Weet je misschien hoe ze zadelmak is gemaakt? Bij die van mij is dat (vermoed ik) namelijk veel te snel gegaan. Ze is ermee overdondert en was heel bang bij het opstijgen. Dus, zoals is aangegeven, stappen terug doen, weer bij de basis beginnen en van daaruit verder werken. Gelukkig zijn arabs intelligente dieren, dus het leerproces, mits ze vertrouwen hebben, kan heel snel gaan! ;)

Mijn paard heeft overigens nog steeds singelnijd waar ze niet helemaal vanaf komt. Ze is gewoon gevoelig op dr buik, dus zachtjes en gefaseerd aansingelen. Ik heb geprobeerd om er een fijne zone van te maken; dus bv met aaien/borstelen op dr hals (wat ze heerlijk vindt) een rustige aai meteen daarna over dr gevoelige zone. Dit werkt wel iets maar niet veel. Zelfs een ostheopaat heeft haar niet van die gevoeligheid kunnen afhelpen. Ik houd er dus gewoon een beetje rekening mee, het hoort bij mn knollie. :D

Kyliam

Re: Aansingelen heel eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 07:25

Ik rij meer paarden die aansingelen niet leuk vinden. Of beter gezegd heel eng.
Soms kan het helpen om tussen 2 touwen te zetten.Dat doen wij. Dan kan ronddraaien al wat minder goed.
Ik na het opleggen en vastmaken (1ste gaatje ofzo) ga ik even wat andere dingen doen.Vb hoeven uitkrabben. Dan nog eens bijtrekken. En dan weer even iets anders gaan doen.Vb cap opzetten,handschoenen nemen.
En daarna weer bij singelen.
Dan stapje lopen tot buiten of eventueel tot de rijbak. Dan voor je opstapt echt vast singelen.

Ikzelf doe het zo altijd. Een beetje draaikonten heb je misschien nog wel maar het scheelt al veel als je het heel erg voorzichtig en geleidelijk doet.

Succes

samed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 08:47

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet niet hoe zij zadelmak is gemaakt. Ze kwam wel onverzorgd bij deze stal, had hele lange hoeven en stond daardoor niet goed op haar benen. Ze is hier goed bekapt en langzaam proberen wij haar conditie weer op te bouwen.
Heb haar twee dagen achter elkaar gereden en ga vanmiddag ook weer naar haar toe. Gisteren ging het aansingelen al beter dan de eerste paar keren. Heb haar gisteren ook geaaid en gekriebeld in de hals tijdens aansingelen, vooral bij de oren vindt ze fijn. Ze reageerde al wat rustiger. Ga proberen vanmiddag een korte buitenrit te maken, niet alleen. En woensdag gaan wij westernles nemen. Ben benieuwd.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:08

Mijn Arabier heeft het ook, die kun je alleen aansingelen als ze om je heen mag lopen.
Zet je haar vast of houdt iemand haar vast komt ze omhoog en is dan helemaal in paniek, dit had ze al toen ik haar kocht als 13-jarige.

Ze is nu 18 en het gaat eigenlijk redelijk makkelijk, het is nu meer gewoonte dan angst. Tenminste het rondlopen dan, af en toe vergeet ze het. :+.
Haar vastzetten/houden met opzadelenn kan nog steeds niet, dan raakt ze in paniek. Maar ach wij weten niet meer beter. :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:16

Past je zadel wel?

Wat hierboven geschreven staat, klopt. Arabs zijn vaak gevoeliger voor aansingelen. Dat zit een beetje in de aard van het beestje. Maar als je er je tijd voor neemt en rustig gaatje per gaatje aansingeld en ze is er nóg bang voor dan zou ik toch eens verder gaan denken...!
Mijn AV heeft een tijdje hele erge singeldwang gehad. En ook al zeiden de zadelmakers dat het niet aan mijn zadel lag: helaas wel. Sinds ik met mijn WoW rijd, is de singeldwang volledig verdwenen!

samed

Re: Aansingelen heel eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:37

Het zadel past wel. Gebruik een boomlooszadel. Haar beide zussen zijn ook gevoelig met aansingelen, zal dus ook wel in de "familie" zitten. Het gaat nu ook al beter. Heb haar afgelopen week 5x geborsteld en opgezadeld. Ze dribbelt nog wel, maar komt niet meer omhoog. Haar zus heeft zichzelf een keer laten vallen op haar "achterwerk", dus zo erg is het niet met deze merrie. Het buitenritje ging erg goed, ze vondt het erg fijn en wilde zelfs voorop lopen. Ze komt nu ook naar mij toe lopen in het land als ik haar roep, dus ze voelt zich al meer op haar plek, volgens mij.

Bedankt voor jullie reacties.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:47

Mijn NRPS merrie (met veel arabisch bloed) had hier ook een beetje last van.
Je kunt proberen haar (voordat je gaat opzadelen) even op stal te zetten met een elastische dekensingel om (niet te strak) terwijl ze wat te eten krijgt. Ik deed ook al vaker thuis een dekensingeltje om zodat ze tijdens de rit op de trailer naar de manege al kon wennen aan het gevoel van de singel. Nu heeft ze nergens last meer van, maar we singelen nog altijd in 3 keer aan met steeds een rondje lopen tussendoor, voordat we opstappen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:23

Dat laten vallen ken ik nog wel uit de tijd dat ik haar net had! :D
Faseren en belonen als ze even netjes stilstaat (en dan ook even niet doorgaan met singelen) is echt de beste manier.
Het is trouwen al wel lang geleden dat mevrouw zich heeft laten vallen. Ze kijkt nu alleen nog maar een beetje boos, hihi! ;)