Een veulen maar van welke afstamming.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Een veulen maar van welke afstamming.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:36

Hallo,

Omdat ik het zelf even niet meer weet kom ik hier maar om hulp vragen.

Ik wil volgend jaar een veulen kopen die net van de merrie mag. Hierbij zit ik te denken aan een prijs tussen de €2.000,- en €4.000,- maar lieverd toch rond de €2.000,- natuurlijk.

Nu ben ik best veel eisend.
- Ze moet zwart zijn.
- Rond de 1,75m.
- Allround, voornamelijk spring.
- Pittig.
- Goed karakter.
- Een goede sprong hebben dat is wel het belangrijkste maar wil ook een leuke dressuur proef kunnen rijden.
- Toch wel bekende lijnen.
- Niet te lang maar dus wel groot.
- Voldoende / veel massa.

Nou als de rest me te binnen schiet dan zet ik het erbij.
Dus wie kan mij helpen om geschikte lijnen te vinden.

Ik zat zelf aan Goodtimes te denken. Ik vind bijv. de hengst Vleut leuk maar die is echt te klein.

Groetjes Simone

Sammie

Re: Een veulen maar van welke afstamming.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:50

Een veulen van rond de 1.75? := Die zijn er nog niet ;)

Je hoopt wrs dat het veulen die hoogte wordt... Dat zal met Goodtimes ook niet echt gaan lukken vrees ik.

Ik denk dat je beter kan kijken naar een ouder paard. Drie tot vijf jaar bijv. Die zijn er ook voor leuke prijzen en als je kijkt naar wat je kwijt bent aan een veulen en de opkweek daarvan ben je wrs net zoveel of misscihien nog wel meer kwijt dan dat je een leuk ingereden paard hebt (waarvan je weet hoe hoog ie is, hoe ie eruit ziet, karakter e.d.). Bij veulens is dat allemaal nog maar ff afwachten hoe ze uitgroeien :)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:53

Daar heb je helemaal gelijk in en ja hij moet rond de 1,75m worden :D

Maar ik heb het overwogen om een ouder paard te nemen maar nee vind ik toch niks.
Wil het risico nemen om het te proberen. Daarom wil ik ook graag een zwarte vind het zelf mooi en ook weer makkelijk te verkopen als de klik er niet is.

Maar verder geen ideeen wat voor lijnen wel?

Had een springer van 1,78m maar wit van cavalier maar ook weer te lang in zijn rug eigenlijk....

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:58

Ik ben het eens met sammie. Ik denk dat je iets minder veeleisend moet zijn. Je kan niet zien aan een veulen hoe groot die precies word... :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:58

het is vrij moeilijk als je veel eisen hebt om te kijken of het veulen er al aan voldoet.
ik heb nu een jaarling van don jovi best leuk papier en merrie is nu al 1,64.
maar paps is ook niet al te groot alleen moeders fokt erg groot.
maar is altijd maar de vraag hoe groot ze straks worden.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:00

Je heb wel veel eisen zeg :o zo'n veulen wil iedereen wel!
Ik zou anders een wat ouder paard kopen.
denk ook eerlijk gezegd dat je het niet met 2000 euro gaat redden!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:01

als je een goed veulen uitzoekt wel
ik was zelfs nog onder de 2000,- kwijt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:02

Weet je wat het is. Er zijn altijd wel lijnen die groot fokken... maar er speelt zoveel meer mee. De merrie, de opfok, genetisch.. Het is allemaal nog zo afwachten.

Zo zijn er ook veulens die groot lijken te worden, maar op drie jaar blijven 'hangen' . En andersom ook. Veulens die klein zijn, maar met zeven jaar toch nog >1.70 zijn. 1.75 is toch ook nog een maat die niet echt standaard is. Ze zijn er wel, maar toch een stuk zeldzamer dan 1.68-1.71.

Een paard van 1.68 die breed is kun je als lang persoon ook op, terwijl zo'n zelfde paard 1.70 is en heel smal en daar lijk je nog 'te' lang op. En als je dan ook nog een paard heb van 1.80 die ook nog eens breed is := Stond er een in de opfok, maar weet ff niet meer wat voor afstamming dat was. Drie jaar, een grote brede schimmelreus. Een Cavalier? Weet het niet meer. Was van oorsprong wel zwart :')

Maar goed, jouw eisenlijstje. dan moet het ook nog én die hoogte hebben, én die kleur, én dat karakter, én dan ook nog van x prijsklasse.

Als je dan persé een veulen wilt aanschaffen zou ik niet op afstamming gaan zoeken, maar naar je wensenlijst in je gewenste prijsklasse (2.000 is echt een prijsklasse waar je weinig goeds zal vinden) en dan een 'gok' nemen op hoogte. Iets wat je toch wel zal moeten doen.
En anders consessie doen op een van je eisen. Een springpaard mag best wat compact zijn, maar lengte hebben ze ook wel nodigh hoor. Té compact kan een nadeel zijn.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 23:11

Euhmm oke nou dat is mijn lijstje en ja veel dingen. Maar natuurlijk niet alles hoeft. Maar dat zou mooi zijn.

Daarbij zit ik tussen die prijs klasse dus niet onder de €2.000,- maar ook niet boven de €4.000,-

En een ouder paard is Geen optie....

Cavalier is inderdaad groot alleen wit. Als de klik er niet is dan zie hem maar weer eens kwijt te raken.

Qua karakter bedoel ik dus dat ik geen Zeoliet of Lennard.

En ik wil dus volgend jaar een veulen kopen pas dus wil nu even kijken wat bokt ervan denkt of jullie nog bepaalde lijnen kunnen aanraden :D

Edit. Ik bedoel dus eentje die maat door geeft dus waar je een grotere kans hebt dat het veulen groot wordt. En veel massa dan kan de hoogte ook iets minder. Mijn PRE is 1,63m en heel veel massa maar kom ik wel met me benen onderuit. De cavalier van 1,78m had niet veel massa dus die oogte weer wat kleiner. Dus met andere woorden. Groot moeten worden veel massa klein uitgevallen ook niet zo erg.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:14

Hoe zo raak je een paard niet kwijt als het niet zwart is? Een goed paard heeft geen kleur.....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:17

Wilawander schreef:
Hoe zo raak je een paard niet kwijt als het niet zwart is? Een goed paard heeft geen kleur.....

Mijn idee! Mijn veulentje was echt bruin, vader onbekend, nog geen 2wkn te koop gestaan ;) je wordt verliefd of je wordt het niet!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 23:18

Wilawander schreef:

Dat zeg ik niet maar zwart verkoopt wel goed. Je gaat ook eerder bij een zwart paard kijken dan een witte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:21

Neen da's puur smaak en bijgevolg onzin. Ik ken bv iemand die geen zwart paard neemt al geef je hem er geld bovenop. :) Die is er van overtuigd dat elk wit paard een winnaar is :j Een bruine of een vos verkoopt net zo makkelijk als een zwarte.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 23:22

Ook goed maar ik wil zwart :D

En daar gaat het niet over.

Zwart of zwart ogend met donkerbruin is ook goed trouwens

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:24

Ja ik vindt het ook onzin. Ik zou geen paard laten staan om een kleur.
Iedreen heeft natuurlijk een voorkeur. Ik houdt bijvoorbeeld niet van vossen en van zwarten. Heb 4 vossen op stal staan.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:25

Ja dat je nou zegt "ik wil geen schimmel" of "ik wil geen vos" prima... Maar "ik wil zwart". Sja, een hoop schimmels worden zwart geboren dus wat dat betreft is een net 6 maanden oud veulen kwa kleur sowieso een gok, met wat pech heb je 4 jaar later een witte. Donkerbruin of bruin is al wat betrouwbaarder :+

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:26

Munnie schreef:
Hallo,

Omdat ik het zelf even niet meer weet kom ik hier maar om hulp vragen.

Ik wil volgend jaar een veulen kopen die net van de merrie mag. Hierbij zit ik te denken aan een prijs tussen de €2.000,- en €4.000,- maar lieverd toch rond de €2.000,- natuurlijk.

Nu ben ik best veel eisend.
- Ze moet zwart zijn.
- Rond de 1,75m.
- Allround, voornamelijk spring.
- Pittig.
- Goed karakter.
- Een goede sprong hebben dat is wel het belangrijkste maar wil ook een leuke dressuur proef kunnen rijden.
- Toch wel bekende lijnen.
- Niet te lang maar dus wel groot.
- Voldoende / veel massa.

Nou als de rest me te binnen schiet dan zet ik het erbij.
Dus wie kan mij helpen om geschikte lijnen te vinden.

Ik zat zelf aan Goodtimes te denken. Ik vind bijv. de hengst Vleut leuk maar die is echt te klein.

Groetjes Simone

Niemand kan je hier 100% zekerheid op geven..ik heb een hele leuke karandasj x voltaire merrie gereden (spring gefokt dus) maar springen wou ze niet hoor onder het zadel :n

En waar is het gevoel in jouw verhaaltje? Stel dat er een veulen staat die aan al deze eisen voldoet..maar je wordt er eigenlijk niet warm of koud van..en dat vosje verderop in de stal blijft je maar trekken..er is 'iets' kies je dan toch voor de zwarte?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 23:31

Ik wil het NIET over mijn keuze hebben en het gaat ook niet over een kleur een goed paard heeft geen kleur maar ik heb wel een voorkeur. Daarbij zie je dat een paard schimmel wordt als die jong is.

Jeaninne. Dat risico wil ik ook wel nemen dat zeker wel anders zou ik niet een veulen moeten nemen.

Maar gevoel verhaaltje tja ik wil graag een paard wat ook bij mij past en waar ik een band mee heb en die nog niet verpest is zoals mijn merrie die ik nu heb. Kom tegen veel oude problemen aan en ik koop geen paard om hem weg te doen.

Dus als ik ergens ga kijken naar een zwarte en er staat een vosje waar ik een klik mee heb. Nou dan ga ik zeker voor het vosje. Maar ik ben nu alleen even aan het informeren wat andere mensen aanraden en zo. Uitendelijk gaat het toch om de klik en het gevoel wat je erbij hebt. :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:33

Dan is het goed :D En dat 'verpesten' herken ik wel :j daarom heb ik een 2.5 jarige gekocht :) Heel gek met dr, paard naar mijn hart..maar onder het zadel een heel groot karakter waar we nogal botsen, hou daar ook rekening mee ;)

Marjoleiinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:36

En een veulen van de hengst Non Stop dan?
zwartbruin, geboren 1990, stokmaat 1.70 m
afstamming Darco x Carneval x Lord

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:39

Mooi, dat maakt het al wat genuanceerder :j Het is te begrijpen dat je een jong dier wil, sowieso kan je die nog geheel naar je eigen hand zetten wb omgang en later ook kwa rijden.. :j

Je ziet het overigens niet altijd, er is hier op bokt iemand geweest (weet even niet meer wie) die nu een witte had... Als drie jarige was die nog zwart zonder een enkel teken van schimmel := Vandaar dat ik je waarschuw, het komt niet vaak voor maar het kan dus wel voorkomen dat een zwarte alsnog schimmel word... :) Dus houd daar wel "rekening" mee dat het als je net de verkeerde hebt wel kan zijn. Zeker als een van beide ouders schimmel is zou ik toch goed opletten :)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 23:42

Ik ken jou verhaal wel ja met jou paard. Lekker jong en dan zit er ineens een veulen in ja. Ha ha ha dat weet ik nog wel.

Maar precies die van mij komt uit Spanje helemaal verpest. Levensgevaarlijk helemaal stijf en vast en weet ik wat allemaal. Nu loop ik nog vaak tegen die dingen aan.

Het is inderdaad altijd een gok bij een jong paard / veulen. Maar ik wil het proberen en daarom wil ik ook naar de kleur kijken dat ik het dier ook nog een beetje leuk kan verkopen. Want voor elk paard is een perfecte ruiter en als ik dat niet ben ja pecht hebben.

Met mijn paard heb ik ook echt een super band hoor heb haar al bijna 7 jaar en ik zou graag nog zo een lief ding willen omdat ik altijd veel heb gesprongen en mijn PRE dat maar niks vind die denkt ieieieieie das eng :D

Maar nu weet idereen het verhaal een beetje. En ik neem het risico en ik weet het en ik doe het gewoon ;)

Marjolein. Kijk dat klinkt opzich wel lekker. Ik ga even google of kan jij nog wat meer vertellen?

Pharagirlke. Nou gelukkig snap je het nu ook een beetje :D En ik wil gewoon een heerlijk paardje waar ik alles mee kan en alvast een vervanger voor als mijn moppie oud is die is ook niet meer de jongste helaas.... 12 jaar dus veulen volgend jaar kopen met 4 wil ik denk ik beginnen met rijden. Dus lekker jong laten een hele tijd en dan is die van mij ook al 17 jaar.
Maar kan altijd ja dat ze wit worden maar wel te verwachten met schimmel ouders :P

Marjoleiinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:43

Non Stop
Darco x Carneval x Lord
zwartbruin, geboren 1990, stokmaat 1.70 m

Er is waarschijnlijk geen hengst die zo terugslaat naar Codex als Non Stop. Niet alleen de manier waarop Non Stop springt, maar ook de hardheid en de instelling waren de voornaamste eigenschappen die Codex naast Lugano als stempelhengst maakte.

Aan moeders zijde vinden we de nodige bloedvoering met Rantzau XX en Ladykiller XX. Uit Non Stop’s moederlijn vinden wij meerdere internationale paarden waaronder Carthago.

Non Stop won het Kampioenschap van België van 6-jarige paarden. Daarna presteerde hij internationaal onder Nelson Pessoa en Toni Hassman. Hij won meerdere grote prijzen, derby’s en krachtproeven. Non Stop wordt nu ingezet in de fokkerij met vers sperma. Alle handelaren kopen graag Non Stop-nakomelingen en alle ruiters rijden graag Non Stop-nakomelingen. Inmiddels komen er meer dan 20 nakomelingen van Non Stop uit op internationaal niveau.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
Een site waar nog meer informatie over hem opstaat.
Laatst bijgewerkt door Marjoleiinn op 21-10-09 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

supermel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:44

Ik krijg komend jaar een veulen van Ukato (zwart) uit een zwarte, grote moeder.. Kopen?! :D

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 23:51

Die non stop ziet er wel lekker uit ja klinkt ook wel goed. En wel redelijk veel massa zo te zien dus dat zou zeker iets zijn als je een beetje een merrie hebt met hoogte dan. Dank je!

Supermel die Ukato ziet er wel lekker uit! Maar een ongeboren veulen kopen is toch een TE groot risico :P Volgend jaar een PB lijkt me makkelijker ;)