Doruto, Sultan, Chronos, etc...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Doruto, Sultan, Chronos, etc...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 20:02

Dit leek me een interessante discussie:

Binnen de fokkerij zie je hengsten als Doruto, Sultan, Chronos, etc waar nooit zonen van zijn goedgekeurd, maar deze hengsten zie je wel veel terug in de merriestammen van succesvolle hengsten en sportpaarden

Als fokker denk je dan, als er van die hengsten toch meer zonen geweest waren, zou de dressuurfokkerij op dit moment wellicht een breder aanbod hebben dan de vele FFJ bloed voerende hengsten??????

Hoe denken jullie hierover?

eilander

Re: Doruto, Sultan, Chronos, etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:10

Ik denk dat er een verschil zit tussen echte merriemakers en hengstenmakers!!
En dat dat juist deze hengsten zijn!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:17

eilander schreef:
Ik denk dat er een verschil zit tussen echte merriemakers en hengstenmakers!!
En dat dat juist deze hengsten zijn!!

Maar dat wisten ze meestal nog niet bij hun leven??
Vraag is waarom werden er geen zonen goed gekeurd van hengsten die bij hun leven opvallend veel kinderen in de sport hadden???

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:23

Interessante discussie. Misschien hebben deze hengsten iets toegevoegd in de merrielijn, maar waren directe nakomelingen als jonge paarden niet opvallend?

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:33

In de KWPN Hengsten database staat dat hij 539 veulens heeft gehad; 436 merries en slechts 103 hengsten. Ik weet niet of deze gegevens kloppen (je zou denken dat de gegevens van het KWPN toch wel betrouwbaar zijn), maar dat verklaart natuurlijk ook wel wat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:34

MargreetB schreef:
In de KWPN Hengsten database staat dat hij 539 veulens heeft gehad; 436 merries en slechts 103 hengsten. Ik weet niet of deze gegevens kloppen (je zou denken dat de gegevens van het KWPN toch wel betrouwbaar zijn), maar dat verklaart natuurlijk ook wel wat.

Wie hij?????

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:36

sarabande schreef:
MargreetB schreef:

Wie hij?????

Sorry, ik bedoel Doruto.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:36

Devaney2009 schreef:
Interessante discussie. Misschien hebben deze hengsten iets toegevoegd in de merrielijn, maar waren directe nakomelingen als jonge paarden niet opvallend?

Dat kan goed. Met name bij Doruto en Chronos, Trakehner afstammelingen zijn later rijp.

Maar ondanks dat, waarom geen zoon uit bijvoorbeeld een mooie merriestam, goedkeuren uit de nummer 1 van de wereld. Of uit een internationale GP hengst die in die tijd echt niet voor het opscheppen lagen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:37

Dat vroeg ik me ook af... In verhouding zouden er dus inderdaad meer goede merries zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen hengsten zijn die een (misschien wel grote) invloed hadden kunnen hebben...

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:41

Voor Chronos en Sultan gaat hetgeen ik hierboven schreef over Doruto niet op:

Sultan: totaal 949, waarvan 489 hengsten en 460 merries
Chronos: totaal 520, waarvan 266 hengsten en 254 merries

Beide dus ongeveer fifty-fifty.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:44

Interessant... Ik heb een aantal hele interessante merries van Chronos gezien, dan hadden er ook een aantal hengsten bij moeten zitten...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:54

liliputter schreef:
Interessant... Ik heb een aantal hele interessante merries van Chronos gezien, dan hadden er ook een aantal hengsten bij moeten zitten...

Waren die ook 2 1/2, want dat is een ander beeld.

Anderzijds weet ik nog jaren dat ze een stel oerlelijke Franse hengsten goedkeurden, vanwege hun bloedvoering. Zulke hengsten dekten nauwelijks wat, dus dat kan er ook achter zitten. Maar ja dan vind ik toch laat het, zeker bij en sportvererver, maar aan de fokkers over. Van Lingh loopt er nu ook een goede zoon rond, dat bedoel ik eigenlijk.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:57

Op basis van 1 merrie kun je geen conclusie trekken eigenlijk, maar wij hebben een Linards merrie destijds gekocht met een Chronos merrieveulen aan de voet. Deze was van begin af aan erg chique een aansprekend. De Linards merrie hebben we terug gedekt en daar is de Chronos merrie uitgekomen die we nu nog hebben (waar Bravoure weer uit komt)

Daar hadden we graag een volle broer van gehad!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:06

In het boek stempelhengsten wordt verklaard dat de Doruto hengsten op driejarige leeftijd veelal te vrouwelijk overkwamen, laatrijp waren en veelal iets weke rug haden. Eén van de redenen dat de meesten dus strandde op de hk's.

Met Doruto werd, ondanks de vele goede nakomelingen, niet veel gedekt. Dat is tegenwoordig wel anders :')

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:12

Van Doroto is toch een zoon ggk?
Heruto, maar die heeft geen nakomelingen nagelaten, was onvruchtbaar.

Ik denk dat Doruto en Chronos wel van een heel andere orde waren dan Sultan.
Doruto en Chronos waren hun tijd TE ver vooruit en niet populair bij met name de fokkerij-leiding,
ze konden niet springen evenals hun nakomelingen. Niet veelzijdig dus. ;)

Bijna was het bloed van Contango ons ook door de vingers geglipt, maar vooral via een aantal dochters gelukkig behouden gebleven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:18

misterA schreef:
Van Doroto is toch een zoon ggk?
Heruto, maar die heeft geen nakomelingen nagelaten, was onvruchtbaar.

Doruto was zelf ook niet zon gretige dekhengst, vandaar dat op het laatste adres waar hij stond een stand in gebruikt werd ;)

Maar dat is of topic. Zijn er nog meer hengsten te noemen die hieronder vallen trouwens, springhengsten bijvoorbeeld??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:22

Lucky Boy? Althans. had aardig wat zonen ggk, maar die vielen vaak wat tegen :=

Geen echte hengstenlijn iig. Of valt die mij nu enkel te binnen vanwege de 'stand in' bij Doruto :=

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:43

Sultan had twee KWPN-goedgekeurde zonen, Bustron en Excellent W.
Daar is weinig van over.
Verder nog een ggk kleinzoon, via de duits gekeurde Sion nl. Sir Oldenburg, ook daar verwacht ik geen schokkende resultaten van.
Bij het NRPS is nog een goedgekeurde zoon, Sultano, en er zijn een aantal zoons goedgekeurd bij duitse stamboeken.

Sultan heeft een flink aantal nat. en internationale spring-en dressuurpaarden gebracht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:55

misterA schreef:
Sultan heeft een flink aantal nat. en internationale spring-en dressuurpaarden gebracht.

Exellent W was wel erg mooi. DW R noemde hem een balletdanseresje :D :D

Maar Sultan vindt je dus ook heel veel terug in mooie dressuurmerriestammen, en niet alleen de Reina stam.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:21

Wat waren de eigenschappen die Sultan aan zijn nakomelingen meegaf? Ken de hengst wel en de merriestammen, maar dit vroeg ik mij af, was iets voor mijn tijd namelijk :D

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:29

Interessant topic! Heb er zelf vrijwel geen verstand van maar wil het graag volgen omdat er Chronos achter mijn paard zit en ik het ook interessant vind om er wat meer over te weten te komen :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:32

misterA schreef:
Bij het NRPS is nog een goedgekeurde zoon, Sultano

Deze is inmiddels ruin. Heeft vorig jaar meegedaan met de paralympics en scheen vooral een bijzonder goed karakter door te geven.
Ik heb er een merrie van, met inderdaad een zeer goed karakter.

Sultano:
Afbeelding

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:42

Citaat:
Maar dat wisten ze meestal nog niet bij hun leven??
Vraag is waarom werden er geen zonen goed gekeurd van hengsten die bij hun leven opvallend veel kinderen in de sport hadden???

Dat hoeft toch ook niet??
Dat blijkt achteraf.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:45

liliputter schreef:

Ik denk dat dat dus niet perse hoeft.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Ik denk ook dat je achteraf pas kunt zeggen of het een merriemaker is of niet.
Hetzelfde zie je ook een beetje bij Nimmerdor.(al heeft hij wel een aantal ggk zonen.)
Nimmerdor als Mv zie je vaker en ook betere merries.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:47

Citaat:
Sultan heeft een flink aantal nat. en internationale spring-en dressuurpaarden gebracht

Meest merries of hengsten/ruinen??
Of staat dat ook op fifty-fifty??