Kosten van een haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Kosten van een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:53

Hey Bokkers,

Ik weet dat het ver weg lijkt maar over 1,5 jaar krijg ik mijn eerste eigen paardje, een haflinger natuurlijk :D
We gaan over ongeveer 1,5 jaar verhuizen naar het platteland en het is de bedoeling dat het paard dan op eigen terrein komt te staan, nou is mijn vraag hoeveel geld je dan per maand nodig hebt.
Ik dacht zelf aan 300 p.m. en 1000 euro reserve (en ouders die bijspringen voor onverwachte dierenarts kosten).

Oja het paardje komt niet alleen te staan hoor, het paard van mijn nichtje komt er gezellig bij ;)

maanou

Re: Kosten van een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:03

komt ie 24/7 buiten te staan?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:09

Als de pony op eigen grond komt te staankun het het bedrag wel naar beneden afstellen.

Ik ben voor die twee van mij per maand rond de 50,00 kwijt incl ontwormen, verplichte wa, bekappen en een bewijst om hier in het natuur gebied te mogen rijden.
Dit is excl onderhoud aan weide, afrastering en eventuele veeartskosten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 18:53

@maanou in de zomer denk ik wel, wat zou jij doen?

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:20

Als je de gelegenheid hebt: 24/7 buiten laten staan natuurlijk, zo voelen hafjes zich het best - in Oostenrijk staan ze lekker in de sneeuwstormen in de bergen, dus ze kunnen wel tegen een kou'tje. Leuk dat ie er een vriendje bij krijgt!
Met het bedrag dat je vooropstelt kom je wel toe denk ik, meer dan waarschijnlijk heb je zelfs nog genoeg over voor wat extra's.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:51

Rider01 schreef:
@maanou in de zomer denk ik wel, wat zou jij doen?

De mijne staat altijd buiten, behalve bij onweer, en hij heeft natuurlijk een schuilstal ;) Zo is het wel het goedkoopste denk ik..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:57

Het gaat er om wat het beste is voor mijn toekomstige hafje, niet over wat het goedkoopste is ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:02

Mijn hafje staat ook heerlijk 24/7 buiten. Geen probleem hoor.

Heb het idee dat 24/7 buiten voor de meeste paarden de ideale manier van leven is. Hun ritme is dan zo dicht mogelijk bij de natuur.

Ik ben qua kosten weinig kwijt. Moet wel 2x per jaar betalen voor het hooien.
Verder natuurlijk hoefsmid (25 euro per keer) en wormenspuiten.
Krachtvoer krijgt ze bijna niet, is niet nodig. Wel een liksteen.

Verder ligt het er net aan wat je wilt. Les? Eigen bak? Trailer? enz.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:03

de mijne staat in de zomer 24/7 buiten. swinters staat ze snachts binnen en overdag buiten.

Ze krijgt niet onbeperkt hooi omdat ze daar heeeeel dik van word. ze krijgt geen brok en geen snoepjes wortelstjes of appeltjes... is niet goed voor haar

Verder in de aanschaf zijn ze zelf wel wat goedkoper dat een kwpner, maar een zadel moet je echt niet op bezuinigen. mijn zadel was duurder dan mijn haf :+

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:09

Super leuk voor je!
Ik heb 2 paarden bij huis staan (haflingers :D )
Het valt me echt heel erg mee qua kosten in onderhoud dan. Nou heb ik een super handige man die veel kan en de materialen goedkoop kan krijgen, en de goede contacten mbt hooi en voeding.

Natuurlijk heb je naast onderhoud wel de verdere 'start' kosten zoals zadel benodigdheden, dekens ed (net zoals Peelie al zegt; niet op bezuinigen!) en weidebeheer. Ook leskosten, trailer en noem maar op komt er overheen.
Als je zelf en/of je ouders wat handig zijn kan dit je ook erg schelen en kun je evt zelf een rijbak en stal aanleggen.
Onder onderhoudskosten komen natuurlijk ontwormen, voer, enten en bekappen. (of ijzers, dat scheelt natuurlijk.)
Ik denk dat je uiteindelijk wel met veel minder dan 150,- per maand toe kan, ik ben het nog niet eens kwijt aan 2 hafs nl. ;)
Maar houd altijd die buffer achter de hand, dierenartskosten kun je altijd onverwachts krijgen.

Voor de aanschaf ook goed nadenken wat je in de toekomst wil. Met een merrie kun je bijvoorbeeld een keer een veulen erbij fokken.
Wel vind ik het persoonlijk dan erg belangrijk om een merrie met (leuk ;) ) papier te hebben. Bij het orienteren en zoeken naar een haf ook zeker niet vergeten de haflingerstallen bij langs te gaan ipv alleen op MP kijken! Aanschaf van een haf naar gelang je voorkeur zit zo rond de 1500-2500 euro.

Heel veel succes met de voorbereidingen..Lijkt me een geweldig vooruitzicht! *D
Laatst bijgewerkt door Herfterhoeve op 21-10-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:14

Voor het geld wat ik heb uitgegeven in een jaar aan zadels, had ik ook twee leuke haffen voor kunnen kopen.
Bij mij staan ze overdag buiten en s'nachts binnen. Vogend jaar hoop ik een inloopstal te hebben. Ik voer twee of drie x per dag hooi, dit ligt er een beetje aan hoelang ze buiten staan
Rijbaan mag ik gebruiken van een fokker beneden in de straat

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 13:27

@Miepie1980 nou les doe ik zoiezo, of we een eigen bak hebben/ laten aanleggen hangt er vanaf hoeveel land we dan hebben. Een trailer heeft me nichtje maar ik weet nog niet of ik daar gebruik van ga maken.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:10

Rider01 schreef:
Het gaat er om wat het beste is voor mijn toekomstige hafje, niet over wat het goedkoopste is ;)
Snap ik maar ik wist niet wat je met de opmerking 'wat zou jij doen' bedoelde

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:14

Dat zijn ook vaak 1 malige kosten qua aanschaf maar je moet wel rekening houden met het onderhoud.

Zoals de rest al aangeeft. Qua kosten voor het paard valt het allemaal best mee als je ze aan huis hebt staan.
Maar het is wel veel werk om de weide te onderhouden enz.

Zowiezo al tof dat het mag van je ouders. Ach en een eigen bak: ik rij in het land op een afgezet stukje, kan prima alleen als het nat is heb ik pech.

Maar goed als je naar de manege kan heb je daar ook een last van.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:20

24/7 buiten staan is geen probleem voor een haf. Die van mij staat alleen in de winter s nachts op stal. Met de kosten kom je denk ik wel uit zoals je het nu begroot. Het is maar net hoe gek je het zelf wilt maken :)

Wat betreft een bak ja of nee: wat wil je met je paardje gaan doen? Als je wedstrijden wilt gaan rijden is het wel fijn als je genoeg kan trainen, dan is een bak wel zo fijn. Voor lekker recreatief rijden heb je een bak niet nodig :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 15:55

Ik denk dat ik begin met recreatief rijden en daarna kijk of we ook wedstrijden gaan doen.
Ik ben in ieder geval van plan om rustig te beginnen en vooral genieten :D

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:32

ik kijk even mee

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:39

Betalen jouw ouders het onderhoud aan de wei etc?
qua voer zit ik in de winter op 20 voor hooi en 10 voor brok en wortels.
Tel daar 5 euro per op voor wormenkuur en 10 voor hoefsmid.
Puur qua basisbehoeftes red ik het dus met 45 euro per maand.
Ik heb geen apart potje voor mijn dieren mbt dierenarts, wél zorg ik dat er altijd een leuk bedrag op mijn spaarrekening staat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:25

Wildgirl schreef:
10 voor hoefsmid.

Dat is wel heel goedkoop! :o Als je paard op ijzers staat (wat soms nodig is) dan betaal je wel het vier tot vijfvoudige per keer. Ook wormenkuur haal ik niet voor 5 euro, goedkoopste is 7 euri's..

Wederom: je kan het zo gek maken als dat je zelf wilt. Je moet alleen reeel zijn dat het wel iets kost. En zeker als ze aan huis staan is het veel werk qua onderhoud van weide etc. Op een pensionstal heb je daar geen 'last' van, al betaal je daar wel indirect voor.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:28

Aan de weide hoef ik niks te doen :D
MIjn ouders houden van in de tuin werken en hebben genoeg tijd om de weide te onderhouden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:52

Zorg alleen voor dat je genoeg ruimte en mogelijkheden hebt om mest af te voeren :) Die van mij poept gemiddeld iedere 2 uur een hoop.. Dat is best veel per dag :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:21

Marieke_K schreef:
Wildgirl schreef:
10 voor hoefsmid.

Dat is wel heel goedkoop! :o Als je paard op ijzers staat (wat soms nodig is) dan betaal je wel het vier tot vijfvoudige per keer. Ook wormenkuur haal ik niet voor 5 euro, goedkoopste is 7 euri's..

Wederom: je kan het zo gek maken als dat je zelf wilt. Je moet alleen reeel zijn dat het wel iets kost. En zeker als ze aan huis staan is het veel werk qua onderhoud van weide etc. Op een pensionstal heb je daar geen 'last' van, al betaal je daar wel indirect voor.

Per maand he....mijn smid zet haar voor op ijzers voor 40 euro dus dat is iets duurder, bekappen doet hij voor 17,50 dus dat klopt wel; evenals een wormkuur aangezien ze die niet iedere maand nodig heeft!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:37

Wildgirl schreef:
Per maand he....mijn smid zet haar voor op ijzers voor 40 euro dus dat is iets duurder, bekappen doet hij voor 17,50 dus dat klopt wel; evenals een wormkuur aangezien ze die niet iedere maand nodig heeft!

Dan nog is het niet duur :) Die van staat voor op ijzers, maar de smit komt iedere 5 tot 6 weken (hoeven groeien snel..) Dat tikt toch redelijk aan. Met 40 euro per keer aan de smid en een tientje per maand staat je paard dus 4 maanden op ijzers. Dat redt die van mij echt niet. Gemiddeld komt een smit toch iedere 6 tot 12 weken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:40

Marieke_K schreef:
Wildgirl schreef:

Dan nog is het niet duur :) Die van staat voor op ijzers, maar de smit komt iedere 5 tot 6 weken (hoeven groeien snel..) Dat tikt toch redelijk aan. Met 40 euro per keer aan de smid en een tientje per maand staat je paard dus 4 maanden op ijzers. Dat redt die van mij echt niet. Gemiddeld komt een smit toch iedere 6 tot 12 weken.

ik heb idd een goedkope(goede) smid :D
Voorijzers zitter er gemiddeld 10 tot 12 weken onder dus dan ben ik maandelijks iets duurder uit, maargoed daar staat dan weer bekappen tegenover als ze van de ijzers af is voor maar 17,50 per 3 maanden

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:44

Dat scheelt dan zeker :) Mijn smit is ook niet duur (57 euro voor beslaan voor en bekappen), maar ik heb er eentje met niet al te beste hoeven. Ben dus iedere maand 57 euro aan de smit kwijt.

Dat is toch iets waar je van te voren rekening mee moet houden, hoe goedkoop je smit ook is, als je een beest met mindere kwaliteit voeten hebt loopt het snel op. Gelukkig zijn de hoeven zijn zwakste plek, en is hij verder kerngezond :)