Ik heb sinds kort een verzorgshet
Maar ik heb een vraagje kan je een shetlander longeren met een longeerzweep?
Of moet je speciale voor shetlander ofzo kopen?
Barst Los!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Veel plezier met je shet! marieminime schreef:ik vind dat echt de grootste onzin die ik ook ooit heb gehoort...
longeren zonder zweep is niet meer dan rondzwabberen.
ik heb echt geen zweep nodig om mn shet aan te sporen, tempo te verlagen, halt te laten houden of meer naar buiten te gaan, ik heb voldoende aan mn stem en mn lichaamshouding
xmarliez schreef:Maar het normale longeren mag in mijn ogen ook helemaal geen longeren genoemd worden. Onder longeren verstaat tegenwoordig bijna iedereen dat het bedoeld is om je paard rondjes te laten rennen aan een touw zodat zijn energie eruit kan. Nee of je nou longeert met enkele of dubbele longe het doel is altijd je paard te gymnastiseren en dat vergeten of weten heen hoop mensen (niet).
loveidefix schreef:En daarom vind ik het ook raar dat je een ''jong'' paard niet mag longeren, en dat iedereen daar zon probleem van maakt.
Ik vind namelijk ook dat er een groot verschil tussen zit! Met enkel longeren gebeurt er niets met de spieren,
maar met dubbel wel degelijk.
JoyCiej007 schreef:loveidefix schreef:En daarom vind ik het ook raar dat je een ''jong'' paard niet mag longeren, en dat iedereen daar zon probleem van maakt.
Ik vind namelijk ook dat er een groot verschil tussen zit! Met enkel longeren gebeurt er niets met de spieren,
maar met dubbel wel degelijk.
Mijn hemel, lees alsjeblieft eens, sorry maar de reacties in een ander topic slaan werkelijk waar kop noch spijker, dus waar jij dat 'verstand' vandaan haalt weet ik niet.
Nog 1 x heel duidelijk dan: rondjes lopen = pezen en spieren in de benen gebruiken en belasten. Die eenzijdige belasting door het rondjes lopen = slecht voor jonge pony's waarbij de groeischrijven en pezen nog niet volledig ontwikkeld zijn.
Is het nu duidelijk?
) maar dan kan je toch nietJoyCiej007 schreef:en ik heb het over de spieren en pezen in de benen, daar hoor ik jou niet over......
De ene DA kan heel wat anders zeggen dan de andere..... diverse DA's hebben het mij altijd zeer afgeraden. Mensen die al 40 jaar paarden hebben, hoeven geen snars van paarden te weten, ik ken ook boertjes die al hun hele leven 'in de paarden zitten', maar als je die bezig ziet dan slaat mij de schrik om 't hard zo af en toe.....
Ook doen ze veel met jonge paardjes enzo. Tja... en wie weet ik mijn dierenarts wel een uber slechte DA, en had ik nooooit moeten gaan longeren toen hij 2,5 was, maar hij is kern gezond, en heeft nergens last van. Nu ga je natuurlijk zeggen wacht maar tot hij 12 is, maar dat zie ik dan wel weer. Ik kan er nu niets meer aan veranderen.