fjordje bang voor fietsers wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prupske

fjordje bang voor fietsers wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 11:47

Hoi allemaal.

Mijn fjordje is bang van fietsers en dat is zo lastig, want bij de ene fietsers draait ze 180 graden om (en duw ik ze bijna van de fiets) en bij de ander is niks aan de hand. Als ik er langs loop doet ze niks, maar zodra ik erop zit gaat ze raar doen.

Heeft er iemand nog tips?

groetjes karin

o0eefje0o

Re: fjordje bang voor fietsers wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:50

ik denk dat het 2 oorzaken kan hebben: of net als bij mijn paardje dat het het vertrouwen nog niet 100% is als je erop zit. probeer aan dit vertrouwen te werken dat ze onder het zadel je net zo vertrouwt als aan de hand.

of ze probeert je flink uit! en jij kan nog niet goed met dit gedrag om gaan! hou haar aan het werk ook op buiten rit dat ze de kans niet krijgt om te schrikken.

prupske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:32

Ik heb haar nu 6 maanden en in het begin probeerde ze me bang te maken maar ze merkte al gauw dat dat niet werkte. dus het alleen buiten rijden gaat zonder problemen, terwijl ze bij de vorige eigenaar alleen naar huis kwam en de ruiter eraf was gevallen. Ik heb onderweg ook al geprobeerd om heel streng te zijn en heel lief maar beide zonder effect en het lastige is dat ze het bij de ene fiets wel doet en de andere niet. En zo gaat de zaterdag goed en dan zondag weer helemaal niet:S

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:03

ben bang dat als je het zo vertelt het toch meer uitproberen is! en een kwestie van doorbijten en niet opgeven!

prupske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:10

oke en heb je dan nog tips ;) ik ga fietspaden ook niet uit de weg maar vind het zo vervelend als ik iemand van zijn fiets zou duwen. want ze draait 180 graden om maar naar de fietser toe

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:14

Nou ik zou het ook gewoon blijven proberen. Misschien kun je met een vriendin situaties nabootsen om te oefenen. Bijvoorbeeld op een rustig stukje dat je vriendin dan elke keer aan komt fietsen.. Zo kun je er wel achter komen hoe je het op kunt lossen. Het klinkt misschien allemaal een beetje raar hoor. Maar volgens mij kom je er zo wel iets meer van te weten. Hoe je het kunt oplossen en wanneer ze inzet om om te keren. Zo kun je er beter mee omgaan..

prupske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:16

nou niks vind ik raar hoor als ze er maar weer gewoon langs de fietsers loopt dank je voor je tip:)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:16

volhouden en r al op voorbereid zijn wat ze kan gaan doen als je zelf n fietser ziet aankomen, dan al eigenlijk ingrijpen als je r al voelt aanspannen, denk dat als ze eenmaal de draai al heeft ingezet, je al te laat bent, dat stop je natuurlijk niet zo 1,2,3,

succes he en de aanhouder wint!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:20

Het kan zijn dat de ene fiets iets meer geluid maakt dan de andere, m.a.w. de een hoort jouw fjord aankomen en de ander niet, die komt dan in een keer voorbij en daar kunnen ze van schrikken.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:29

Oefenen oefenen oefenen!
Is ze echt bang voor fietsers of neemt ze je in de maling..wat namelijk ook nog wel eens voor kan komen ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:33

houd je er rekening mee dat als er iets gebeurt je ook gigantisch fout bent omdat je niet op een fietspad mag rijden? :) dat het veiliger is enz snap ik ben ik het mee eens, maar wettelijk zit je fout :)

zou inderdaad een bevriendde fietser zoeken ;) en daarmee oefenen :) en eens kijken bij welke fietsen het wél goed gaat en bij welke fout :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:34

Ja idd je ben idd fout als je op het fietspad rijdt, maar wie gaat er nou tussen 60 KM + verkeer rijden....nobody!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:35

daar ging deze discussie niet over roosje84, ik maak alleen de opmerking dat ze moet oppassen omdat je geen poot hebt om op te staan. volledige tekst lezen helpt :) en nu weer ontopic :)
aangenaam, ik ben dus blijkbaar nobody; rijd regelmatig op de rijbaan, maar ook weleens niet ;)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:36

Ik heb alles gelezen het was maar een toevoeging hoor ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:26

Paard in de stal zetten en 100 keer langs fietsen en dan steeds een snoepje
in z'n stal gooien als je langsfietst.

Sorry. Ik denk dat je dat vooral veel moet oefenen en belonen als het goed
gaat. En vooral zelf niet gaan denken; o nee er komt een fietser, gewoon
doen alsof er niets aan de hand is.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:30

Wat bij mijn pony heel erg hielp..
goeiedag, of hoi roepen naar de fietsers.. dan zeggen ze vaak wat terug.. en zijn het ineens weer mensen in plaats van enge dingen..

Zolang ze wat terugzeggen is het prima voor hem..
Ondertussen is hij er al niet meer bang voor..

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:16

ik zou hem zkeer geen snoepjes toewerpen zijn stal in, vaanf ej fiets, die link legt ie never nooit niet

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:21

Carolinef schreef:
ik zou hem zkeer geen snoepjes toewerpen zijn stal in, vaanf ej fiets, die link legt ie never nooit niet

Hahaha , come on het was een grapje ? :))

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:52

OH wat vervelend.
Misschien als je er langs af loopt, en je beloond hem/haar daarna goed ??

prupske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:39

ik beloon haar ook als het goed gaat en ben nu vooral eerst aan de hand aan het oefenen. En ik weet dat ik fout ben maar ik moet 100 meter over de fietspad om in het bos te komen dus ja ik kan nog niet vliegen;) en het langs fietsen hebben we ook gedaan maar dan doet ze niks:S Ik ga in het weekend familie leden langs laten fietsen dat het steeds andere mensen zijn misschien dat dat werkt. Ik heb ook al geprobeerd door de wei te fietsen maar dan kijkt ze niet op of om haha