[TI] Genoeg om een paard te onderhouden?a

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotteenzoo

Genoeg om een paard te onderhouden?a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 23:24

Hallo,

Ik ben van plan aanstaande zomer een paard/pony te kopen,

Nu wil ik graag een rieel beeld van de kosten,

Ik kan op een pensionstall staan voor 155 euro per maand, alles inclusies.
ik wil graag een jaarling kopen, en tegen de zomer zou ik dan zon 1500 bij elkaar gespaard moeten hebben,
Ik kan dan van een vriendin haar veulen voor 500 euro overkopen, ik heb verder 170 euro per maand ongeveer te besteden,

Zou dat genoeg zijn?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:28

ga er maar vanuit dat dat te kort is,en begin als 14-jarige a.j.b. niet aan een veulen...
Echt niet vervelend bedoeld maar ga ergens een leuke pony verzorgen besteed je geld aan goed les en denk er nog s over als je 16 bent of 17 of 18 ;)

Boheme

Re: Genoeg om een paard te onderhouden?a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:30

Nee dat is niet genoeg, je weet niet wat er verder nog voor kosten bij komen kijken.
Je moet ook een potje hebben voor onverwachte dingen.

Zou nog een paar jaar wachten.

Succes

LotteEnzoo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:33

nee dat snap ik maar mijn vader heeft 20 jaar in paarden gezeten, ik heb 1000 euro voor spaarpot zeg maar, en als er echt ernstige kosten zijn dan helpen mijn ouders mij zo en zo,
ik rij zelf al vanaf mijn 4 jaar, dus helemaal onervaren ben ik niet

over het algemeen moet dat lukken of niet?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:35

Dan zou ik het nog niet doen, je bent wel ervaren met rijden maar je bent nog niet ervaren genoeg in het hebben van een eigen paard, mijn vader had een manege en ik dacht op mijn 15de een eigen paard eitje, ik werkte en had een spaar potje, na een half jaar was me spaarpotje leeg en ik kon na een jaar hem verkopen, gelukkig hebben mijn ouders me toen geholpen maar toch ik was te jong achteraf, je moet nog zoveel, school, werken enz

LotteEnzoo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:42

Ja je hebt misschien wel gelijk,
ik ben er ook niet helemaal aan uit, ik wil zeker weten dat ik het paardje wat te bieden heb en niet dat het straks verwaarloost word of wat dan ook,
Toch laat ik me niet door 1 reactie weerhouden ik wil ook graag de mening van anderen weten, maar ik hou het zeker in me achterhoofd;)
je moet immers rieel blijven :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:57

als je reeel bent, dan bereken je het niet zo aan kosten ;)
sterker nog, ik vind dat je pas een paard kan houden/betalen als je nergens voor hoeft te sparen en gewoon kunt kopen zonder "eng"te hoeven doen met sparen of reserves via derden vragen
.
1X een longontsteking of een koliek, en je bent zo 1000/2000 euro armer ( met koliek binnen enkele dagen aan medische kosten al!). kun je je nieuwe paard dit bieden?
ik heb alleen in 1 jaar tijd al zoveel dierenarts kosten gehad met mijn dieren dat ik er een leuk nieuw paard bij had kunnen kopen. allemaal stomme ziektes/problemen,maar wel genoeg om flink op kosten gejaagd te worden.
ik had reserves en kon dus altijd alles zo direct zonder hulp van anderen betalen, zonder dat mijn paarden in zorg tekort schoten.
zo te lezen kan je alleen aan deze toch wel noodzakelijke basis al niet voldoen.

en waarom een veulen? omdat die goedkoop zijn? niet de juiste basis om te bieden aan je paard als je op aanschafkosten al gaat bezuinigen :n

ik maak het zo vaak mee in de omgeving, aanschafkosten zijn eenmalig, dus paard/pony wordt redelijk snel aangeschaft. maar ja.. dan komen al die extra kosten..... en het gaat ALTIJD ten koste van het paard.

pas als je pak hem beet 3000 euro bij elkaar hebt gespaard als aanschafprijspotje en als reserve wat overblijft, zou ik erover gaan denken.
en zelfs dan pas als je ouders garanderen alles te betalen voor je nieuwe pony/paard.

LotteEnzoo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:03

Ik wil geen veulen omdat het goedkoop is, ik kan via mijn vader ook een 8 jarige kopen;) ik wil graag een veulen omdat ik het fijn vind om heel het leven van het beestje te weten,
Voordat ik echter een pony koop heb ik het daar echt wel over met mijn ouders, en dat sparen? dat is enkel omdat mijn ouders willen dat ik ergens iets voor doe niet zo raar lijkt me?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:43

nee.. sparen doe je omdat dit noodzakelijk is en je ouders dit gelukkig inzien ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:12

je hebt 170 euro te besteden en de stal kost al 155? dat betekend dat je 15 euro per maand hebt om: hoefsmid, wormenkuur, verzekering, da, tuig en andere benodigdheden, evt extra brok of supplementen of mineralensteen ofzo te kopen?

ik noem maar een paar dingetjes... ;)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:19

Ik denk dat als je ouders wat willen bijspringen dit prima kan. Je zou er voor het mooie nog een baantje bij kunnen zoeken, zodat je ook af en toe wat exrta hebt.
Het is wel een must dat je ouders er helemaal achter staan. I

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:51

zij schreef:
je hebt 170 euro te besteden en de stal kost al 155? dat betekend dat je 15 euro per maand hebt om: hoefsmid, wormenkuur, verzekering, da, tuig en andere benodigdheden, evt extra brok of supplementen of mineralensteen ofzo te kopen?

ik noem maar een paar dingetjes... ;)

Hier ben ik het helemaal mee eens plus nog dingen voor je zelf die je zou willen kopen ,uitgaan kadotjes en dergelijke .

Lotteenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 10:55

Ja ik heb 170 euro met mijn baantje,
en ik heb zelf nog 50 euro kleedgeld per maand wat ik er niet bij reken, dus het is niet dat ik gelijk helemaal blud ben.als de hoefsmid bijvoorbeeld wat duurder is kan ik dat geld er altijd nog bij leggen,

monaatoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:10

ik had het als ik jouw was ook nog niet gedaan..
je hebt nu misschien het geld wel maar wat als opeens je paard ziek word..?
dat gaat ook een hoop kosten.
en ook al staan je ouders achter je om asl het echt moet je te helpen had ik het nog niet gedaan..

ben zelf 16 en kreeg vorige week ook een heel leuk paardje voor een leuke prijs aangeboden!
kon hem stallen voor 150 en zou dan iedere maand ongv. 300 euro over houden voor de verdere verzorging.

zoals verzekkering, da kosten, onverwachte kosten, tandarts 2 x per jaar jaarlijkse enting, maandelijkse enting.

en mischien red ik het dan wel allemaal net.
maar toch heb ik het niet gedaan!!
in belangen voor het paard!!!

want stel dat hij koliek krijgt of iest anders dan sta je wel mooi te kijken want waar haal je dat geld zo snel vandaan... ook al staan je ouders er achter en willen ze je helpen hun staan ook niet te popele om iedere keer als je paard onverwacht ziek word geld in te leggen omdat jij het niet hebt.

meid ik zou als ik jou was ook gewoon nog even wachten.

todat je je paard echt alles kan bieden wat hij nodig heeft zonder dat je geld of dergelijke van andere moet lenen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:41

Uit eigen ervaring: paarden kosten ALTIJD meer dan dat je berekent. Ga er maar vanuit dat je zeker tussen de 100 en 150 euro PER MAAND extra aan kosten hebt.
Probeer het ruim te rekenen en eerlijk te zijn tegenover jezelf, niet omdat je het zoooo graag wilt, jouw tijd komt nog wel.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:26

ik zou het ook niet doen
je zegt dat je met je kleed geld wel bij kan spingen voor de hoefsmidt bv maar die hoefsmidt komt wel elke 8 a 10 weken weer en ook de wormen kuur de enting 1 keer in het jaar
dat wil zeggen dat al je kleed geld er ook bij in gaat spingen en dat wil dan zeggen dat je al heel snel niets meer aan je eigen kleding kunt besteden

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:36

Ik denk dat als je het wel zou doen, dat je dan spijt krijgt.

Ten eerste omdat je eigenlijk niet zoveel met een jaarling kan. Daarbij zijn jaarlingen niet leuk. Punt. Ze horen niet dagelijks in handen omdat ze lastig zijn, en jij gefrustreerd raakt. Al heb je de beste bedoelingen.
Ten tweede omdat, als je het al vol houdt, heel erg gaat uitlijken naar als beestje 3 is. Maar je dan ineens allemaal spullen nodig hebt, die errug duur zijn. Denk aan tuig/zadel.
Ten derde omdat je ook nog 14 en 15 en 16 en 17 wordt.

Heb je enig idee hoe leuk het leven dan wordt?!?! Uitgaan, weekendjes weg, je vriendinnen zullen je meevragen en jij hebt geen geld en tijd, want je hebt een paard.
Natuurlijk brengt het veel goed, een paardje. Maar ook veel zorg etc. waar je niet zomaar van kan weglopen. Terwijl je allerlei leuke andere dingen gaat willen.

Ik mocht geen pony van mijn ouders, oa om deze reden. En ik ben heeeeel blij dat ik er dus geen had. Ik kon mee uit, af en toe winkelen, weekendjes weg, hele zomers op Texel werken enz.

Wat echt leuker is, is een fijn bijrijdpaardje. Er is zoveel vraag naar dat je echt kunt uitzoeken, volgens mij. Wel de lusten, niet de lasten. En als je dan eenmaal volwassen bent, kun je de keuze altijd nog maken. En een betere, in mijn ogen. Bovendien heb je een paardje dan meer te bieden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:41

Lotteenzoo schreef:
Ja ik heb 170 euro met mijn baantje,
en ik heb zelf nog 50 euro kleedgeld per maand wat ik er niet bij reken, dus het is niet dat ik gelijk helemaal blud ben.als de hoefsmid bijvoorbeeld wat duurder is kan ik dat geld er altijd nog bij leggen,

maar zelfs al zou je die 50 euro per maand er bij rekenen... dan zou je voor 65 euro per maand dierenarts, verzekering, poetsspullen,halster,hoefsmid, zadel (later), hoofdstel(later), wormenkuur, extra brok/mineralenseen oid, medicijnen, dekens (hoeft niet, ik heb ook geen dekens, maar ik moest dan weer net een veulen treffen met zomereczeem, dus ben 2 a 3 dekens per jaar kwijt ivm kapotschuren...

als ik eerlijk ben denk ik dat ik per maand aan extra kosten gemiddeld (gezien over afgelopen 2 jaar) ruim 150 euro per maand kwijt was... ik heb dan ook wel veel pech gehad met haar gezondheid, maar dit kan elk paard en dus ook jouw eventueel te kopen veulen overkomen...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:43

Puchje schreef:
Uit eigen ervaring: paarden kosten ALTIJD meer dan dat je berekent. Ga er maar vanuit dat je zeker tussen de 100 en 150 euro PER MAAND extra aan kosten hebt.
Probeer het ruim te rekenen en eerlijk te zijn tegenover jezelf, niet omdat je het zoooo graag wilt, jouw tijd komt nog wel.

Zoals altijd, Eens :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:49

ik zou het ook niet doen in jouw plaats

je hebt maar net genoeg voor zn stalgeld, komen nog ontworming, inenting, hoefsmid,... bij
je wilt voor je paardje ook wel eens iets extra kopen (halster, borstel, ontklitter,...)
en dan mag hij geeneens ziek worden...
een eigen paard brengt ook een pak verantwoordelijkheid en zorg mee, je kan hem niet even een paar dagen laten staan zoals hij staat als je geen zin hebt om diverse redenen, of geen tijd of wat dan ook

bedenk ook dat een veulen een veulen is en je er dus weinig mee kan
nù lijkt het misschien niet erg om te wachten, maar ik weet uit ervaring bij mensen rondom mij, dat een veulen al snel gaat "vervelen" als 1ste paardje en dat je algauw gaat wensen dat je er meer mee kon
en als je veulen uiteindelijk 3 mag worden... moet je een pak dure dingen aanschaffen: zadel, hoofdstel,... en moet ie ingereden worden, wat ook weer eens een flinke brok geld kost (ik heb voor het beleren van onze merrie gedurende 2 maanden 700 euro betaald en dat is dan nog geeneens duur!)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:06

LotteEnzoo1 schreef:
nee dat snap ik maar mijn vader heeft 20 jaar in paarden gezeten, ik heb 1000 euro voor spaarpot zeg maar, en als er echt ernstige kosten zijn dan helpen mijn ouders mij zo en zo,
ik rij zelf al vanaf mijn 4 jaar, dus helemaal onervaren ben ik niet

over het algemeen moet dat lukken of niet?

Ja ik denk dat het wel financieel moet lukken als je ouders erachter staan, want die zullen dan bij moeten springen als je extra kosten hebt.
Wat ik me vooral zou afvragen is de emotionele kant:
- wat als je jaarling gaat vervelen omdat je er nog niet veel mee kan?
- wat als je je paard gaat beleren en t blijkt helemaal geen paard voor jou te zijn?
- wat als je lekker uit wil met je vrienden en vriendinnen maar er geen geld voor hebt omdat je je paard moet betalen?
- wat als je ontzettend verliefd wordt en je heel veel tijd met je nieuwe liefje wil doorbrengen (en niet elke dag naar je paard wil)
- wat als het allemaal tegenvalt en je moet hem verkopen, kan je dat aan?

Als je daar goed over nadenkt en je weet dat je een risico neemt een jaarling te kopen die je pas over 2/3 jaar kan gaan inrijden en nadenkt hoe je leven er de komende jaren uit gaat zien (wat volgens mij nog niet makkelijk is als je zo oud bent als jij) dan kan je een besluit nemen.
In het ergste geval kan je hem weer verkopen. Hier op Bokt is dat geloof ik not done om te zeggen, maar hé, je kan m altijd verkopen hoor! Kijk maar hier op Bokt, meer mensen zetten hun paard te koop ;)
Maar als je van plan bent m aanstaande zomer te kopen, dan heb je nu nog meer dan een half jaar bedenktijd. Succes!

Chanel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:40

Je vraagt om advies

Maar gaat tegen iedereen in >;).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:43

Mijn verzekering is 500 per jaar,als mijn paard iets heeft moet ik het altijd voorschieten de laatste rekening was 1600 euro.Vergis je niet hoor een paard houden is nog altijd luxe.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:50

in het ergste geval kan je hem idd weer verkopen...
maar is het niet al erg genoeg als dat gebeurt door overmacht?
wel sneu voor het paardje in kwestie dan als je het eigenlijk op voorhand had kunnen weten...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:51

Je ziet het vaak gebeuren,geen geld voor d.a en paard de deur uit.