Achter op ijzers, voor op kunststof beslag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Achter op ijzers, voor op kunststof beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:03

Heeft iemand zijn paard ooit zo laten beslaan? Ik heb mijn paard een jaartje op kunststof gehad en alhoewel hij daar prima op liep (heel soepel) sleet hij toch nog zijn achterhoeven aan de voorkant af. Daarna heb ik hem een tijdje alleen op de achterhoeven laten beslaan op ijzers, toen was het slijten van de hoeven weer over maar liep hij weer niet zo soepel. Ik heb hem liever niet vierkant op de ijzers omdat ik het schuiven wat ze na een tijdje ermee gaan doen niet prettig vind ( heb mijn been gebroken toen mijn paard uitgleed op het asfalt) nu zou ik willen proberen om hem dan achter op ijzers te zetten voor het slijtageprobleem en voor op kunststof zodat hij weer lekker loopt. Ze beslaan sommige IJslanders tenslotte ook vaak achter met zwaardere ijzers dan voor om de gangen wat te corrigeren. Zou dit problemen voor het paard opleveren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:47

Ik heb es even in je profiel gekeken en zo te lezen heb je een vijfganger of een natuurtölter. Van een natuurtölter zou ik eigenlijk niet weten of achter zwaarder beslag nadelig zou zijn. Als jij denkt dat hij minder soepel liep met achter ijzers en voor helemaal niks zou je toch gewoon met achter ijzers en voor kunststof kunnen proberen? Wordt kunststof beslag niet glad trouwens? Er zijn wel ijscobokkers die ervaring hebben met kunststof beslag, dacht ik.

maras

Re: Achter op ijzers, voor op kunststof beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:06

Bedankt voor je reactie Hestejente, hij is inmiddels gisteren beslagen op de manier zoals boven beschreven, achter op ijzer en voor op kunststof, had gisteren meteen een ritje gemaakt nadat hij beslagen was en dat ging niet helemaal lekker, achteraf stom van mij natuurlijk want paard moest ook wennen aan zijn beslag, vandaag echter opnieuw gereden en hij loopt prima, tikt zichzelf niet meer aan in draf en tölt de sterren van de hemel, ietwat overdreven want zo'n tölttopper is het niet :-) maar hij liep heerlijk dus tot nog toe lijkt de actie geslaagd.
Kunststof wordt niet glad om je vraag nog even te beantwoorden, het slijt af en wordt dun als je het te lang laat zitten maar het gaat niet glijden zoals ijzers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:15

Oh, super dat 't goed gaat! Mag ik vrage hoe je aan kunststof ijzers bent gekomen?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:24

Kunststof "ijzers" :-) kunststof beslag bedoel je denk ik, mijn hoefsmid werkt daarmee dus ik kan kiezen uit gewone ijzers of uit kunststof beslag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:27

Ja, het klinkt een beetje raar he := Ben nu in overleg met de fokker wat het beste beslag zou zijn, en deze week wil ik dan overleggen met de smid. Dank je wel voor je topic, ik ben blij dat 't voor jou werkt :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:36

Jouw paardje is toch een Breidablik paardje? Ben je in overleg met Carla? Mijn smid is Richard Dicker ( rijdt zelf ook Ijslanders en zijn paard loopt ook naar volle tevredenheid op het kunststof) ik weet niet waar je woont maar je zou ook eens met hem kunnen overleggen. Ik ben in ieder geval erg content met de oplossing zoals ik hem nu heb.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:20

Het variëren met gewichten van ijzers voor en achter werkt grofweg ongeveer zo: van zwaar-voor wordt een lateraal paard diagonaler, van zwaar-achter wordt een diagonaal paard lateraler. 't Is wel heel simplistisch uitgelegd zo, want er zijn nog veel meer (bij-)effecten van manipuleren met beslag. Zwaar-voor geeft bijvoorbeeld ook meer knieactie. Verder kun je natuurlijk de manier waarop de voorhoef afgerold wordt beïnvloeden door meer of minder "opzet" in de voorkant van het ijzer te laten smeden, wat ook van invloed is op de "timing" van de gehele bewegingsafwikkeling. Richard kan je daar ongetwijfeld nog veel meer over vertellen.