Minimale Fjord lengte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseLoverK

Minimale Fjord lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:08

Heei,

Ik ben Karine en ik heb een verzorgpony gevonden,
een fjord. <3
Maar nu had ik een vraagje,
ik ben 1.79 en ik ben ongeveer 65 kilo.
Hoe groot vinden jullie dat de fjord minimaal zijn?
Alvast bedankt voor je reactie!

Liefs xx

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:09

Een fjord is zó sterk, die hoeft niet perse groot te zijn, gewoon gezond en sterk!

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:10

NHevaVD schreef:
Een fjord is zó sterk, die hoeft niet perse groot te zijn, gewoon gezond en sterk!

Oké dankje, maar ik heb namelijk andere dingen gehoord dus twijfelde ik even..
Maar dan is het vast altijd wel goed. I hope so. <3

linda_arnold

Re: Minimale Fjord lengte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:12

Je gewicht maakt niet zoveel uit............tis een fjord.

Lengte daarentegen............ik ben 1.70, mijn haf 1.53 en ik kom niet met m'n benen onder z'n buik uit.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:13

Je moet gewoon goed kijken en weten dat de fjord die je aan gaat schaffen een stoere bikkel is! En daarbij, is ben 1.81 en mijn
haf is 1.55, harstikke stoer en ik weeg wat meer dan jou (73 kg) dus maak je geen zorgen! Je zit je paard niet in de weg en 't kan
gemakkelijk! :)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:13

Ik ben zelf ook 1,80 en rij ook op een fjord van 1.51 en weeg wel meer dan dat jij doe ;) Moet lukken hoor!

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:13

linda_arnold schreef:

Lengte daarentegen............ik ben 1.70, mijn haf 1.53 en ik kom niet met m'n benen onder z'n buik uit.

Sorry, maar is dat positief of negatief? ;$
Sorry, maar ik ben nog niet zo heel lang bekend met die dingen..

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:14

Oke bedankt allemaal! <3

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:18

HorseLoverK schreef:
linda_arnold schreef:

Sorry, maar is dat positief of negatief? ;$
Sorry, maar ik ben nog niet zo heel lang bekend met die dingen..

Niet positief of negatief :D . Bedoel alleen te zeggen dat lengte er meer toe doet dan gewicht, omdat fjorden vrij sterke paardjes zijn. Een fjord van 1.35m zal meer hinder van jou waarschijnlijk langere benen hebben dan een fjord van 1.50m

Dus in jou geval zou ik wel voor een grote maat fjord gaan:)

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 17:19

Citaat:
Niet positief of negatief :D . Bedoel alleen te zeggen dat lengte er meer toe doet dan gewicht, omdat fjorden vrij sterke paardjes zijn. Een fjord van 1.35m zal meer hinder van jou waarschijnlijk langere benen hebben dan een fjord van 1.50m

Dus in jou geval zou ik wel voor een grote maat fjord gaan:)

Oke, bedankt voor je reactie! :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:16

Dat een fjord ZO sterk is dat het niet uit maakt wat je weegt vind ik de grootste l*lkoek die bestaat!!! Een fjord is een paard net als ieder ander paard.

Ik hou de regel aan: Een paard kán 20% van zijn gewicht dragen, dus dat is echt zijn max

Dus een paard van 400 kg kan mijns inziens max. 80 kilo dragen. Ben ook van mening dat een zwaardere meewerkende ruiter prettiger is dan een lichte bonkende persoon.

Zowiezo zou ik op mijn fjord, die 1.42 meet, en volgens de pavo meetlint 380 kg weegt, niemand zwaarder dan 80 kg er op zetten
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 16-10-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:17

karev schreef:
Dat een fjord ZO sterk is dat het niet uit maakt wat je weegt vind ik de grootste l*lkoek die bestaat!!! Een fjord is een paard net als ieder ander paard.

Ik hou de regel aan: Een paard kan 20% van zijn gewicht dragen.

Dus een paard van 400 kg kan mijns inziens max. 80 kilo dragen. Ben ook van mening dat een zwaardere meewerkende ruiter prettiger is dan een lichte bonkende persoon.

Zowiezo zou ik op mijn fjord, die 1.42 meet, en volgens de pavo meetlint 380 kg weegt, niemand zwaarder dan 80 kg er op zetten

Oke dankje, maar ik ben nog lang geen 80 kilo xD
En hoop het ook nooit te worden!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:18

haha. Ik denk dat jouw gewicht en lengte niet storend zullen zijn voor menig fjord! je hebt fjorden met veel massa, waardoor een lang persoon niet lang lijkt op die fjord. Maar zou je een fjord hebben van deelfde stokmaat, maar met een slungelig lijf, dan zou je er bijv wel te lang op lijken. Maar ja, wat is te lang...

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:19

karev schreef:
haha. Ik denk dat jouw gewicht en lengte niet storend zullen zijn voor menig fjord! je hebt fjorden met veel massa, waardoor een lang persoon niet lang lijkt op die fjord. Maar zou je een fjord hebben van deelfde stokmaat, maar met een slungelig lijf, dan zou je er bijv wel te lang op lijken. Maar ja, wat is te lang...

Oke heel erg bedankt!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:23

Ik vind dat je alsnog even goed moet kijken.
Ook onder fjorden heb je alsnog dikkerds en dunnerds ertussen zitten. Op een dunnere fjord zou jij bijvoorbeeld langer lijken. Voor het evenwicht van het paard is het belangrijk dat je niet te lang bent. Ook verschilt het weer per persoon, omdat de een in verhouding langere benen heeft..

Ik zou zeggen, stap erop en laat iemand anders foto's maken. Dan is het een kwestie van wat je zelf vind :)

edit: Ik sluit me bij Karev aan :)
Laatst bijgewerkt door k4tink4 op 16-10-09 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:24

k4tink4 schreef:
Ik vind dat je alsnog even goed moet kijken.
Ook onder fjorden heb je alsnog dikkerds en dunnerds ertussen zitten. Op een dunnere fjord zou jij bijvoorbeeld langer lijken. Voor het evenwicht van het paard is het belangrijk dat je niet te lang bent. Ook verschilt het weer per persoon, omdat de een in verhouding langere benen heeft..

Ik zou zeggen, stap erop en laat iemand anders foto's maken. Dan is het een kwestie van wat je zelf vind :)

Oké bedankt, ik zal het eens overleggen, wel goed bedacht!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:24

20% van het gewicht van het paard vind ik wel erg ruim genomen >;)

Dat zou betekenen dat mijn paard met iemand van 120 kilo op zijn rug, nog lekker zou moeten kunnen lopen ;)

Volgensmij houden de meeste mensen een 15%-regel aan, dat zou betekenen dat je minstens een paard van ongeveer 450 kilo zou moeten hebben, een redelijk grote fjord haal dat denk ik wel

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:29

Maar er zijn ook ijslanders met een volwassen kerel op hun rug, dan strookt zowel 15 als 20 % niet.

Maar denk dat iedereen met gezond verstand wel kan nagaan dat een persoon van 100 kg op een paard van 1.40 te zwaar is, ongeacht of het een new forest, arabier of fjord is.

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:30

karev schreef:
Maar er zijn ook ijslanders met een volwassen kerel op hun rug, dan strookt zowel 15 als 20 % niet.

Maar denk dat iedereen met gezond verstand wel kan nagaan dat een persoon van 100 kg op een paard van 1.40 te zwaar is, ongeacht of het een new forest, arabier of fjord is.

Ja dat snap ik, 100 kilo moet je sowieso gaan nadenken
of je niet te zwaar bent voor paardrijden, lijkt mij.
Maar dat is mijn mening.
Maar ik ben denk ik ook nog niet zo zwaar als de gemiddelde
volwassen man, dus ik denk dat het wel kan.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:54

Ik ben 1.70 en mijn fjord ongeveer 1.45
en daar zie je ook niks van,
en zoals er al word gezegt
een fjord is heel sterk!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:21

karev schreef:

Ik hou de regel aan: Een paard kán 20% van zijn gewicht dragen, dus dat is echt zijn max

Ik heb ook niet gezegd dat dit over het algemeen zo is. Ik kon me persoonlijk alleen niet indenken dat mensen met ruim 100 kilo overwegen op een fjord te gaan zitten :o (uitzonderingen daar gelaten). Een fjord is een sterke pony................een vraag bij een rank paardje ligt anders :+ , waarvan ik denk dat hij 65 kg toch wel zal moeten kunnen dragen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:36

Even samengevat: ja, je kunt een fjord kopen :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:05

Over de verschillen tussen de % regels:

Je mag uitgaan van een maximaal gewicht (dus ruiter +zadel) van 15 tot 20%. Het verschil in deze procenten zit em in de bouw van een paard. Een kwpn met een lange rug zal 15% aan moeten houden als max. Een fjord met een korte rug en een wat gedrongener gestalte zal door zijn compacte bouw meer kunnen dragen. Daar mag je dan zo tegen de 20% maximaal gewicht voor rekenen.

Gewicht is dus wel degelijk van belang. Bij het kopen van een pony is een goede lengteverhouding ook wel prettig.

De hogere fjorden van tegenwoordig zijn vaak ook wat ieler. De kleintjes zijn vaak nog wat grof van bouw. Op beide zou je dus kunnen passen zonder een gek plaatje te creeëren.

Zo heb ik nu bijv. een fjord van 1,36 te leen terwijl een van mijn eigen fjorden 1,46 is. Ik zelf ben 1,65m. Niet extreem groot, maar voor beide paarden klopt het plaatje. Dat zit hem meer in de rondgeribtheid dan in de hoogte.

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:13

fjordnina schreef:
Over de verschillen tussen de % regels:

Je mag uitgaan van een maximaal gewicht (dus ruiter +zadel) van 15 tot 20%. Het verschil in deze procenten zit em in de bouw van een paard. Een kwpn met een lange rug zal 15% aan moeten houden als max. Een fjord met een korte rug en een wat gedrongener gestalte zal door zijn compacte bouw meer kunnen dragen. Daar mag je dan zo tegen de 20% maximaal gewicht voor rekenen.

Gewicht is dus wel degelijk van belang. Bij het kopen van een pony is een goede lengteverhouding ook wel prettig.

De hogere fjorden van tegenwoordig zijn vaak ook wat ieler. De kleintjes zijn vaak nog wat grof van bouw. Op beide zou je dus kunnen passen zonder een gek plaatje te creeëren.

Zo heb ik nu bijv. een fjord van 1,36 te leen terwijl een van mijn eigen fjorden 1,46 is. Ik zelf ben 1,65m. Niet extreem groot, maar voor beide paarden klopt het plaatje. Dat zit hem meer in de rondgeribtheid dan in de hoogte.

Oké, heel erg bedankt, ik kan ik echt wat mee!
Dus het komt wel goed met die fjord, gelukkig! <3

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:01

linda_arnold schreef:
fjord is een sterke pony.................

nee, een fjord is niet anders dan een andere pony, die moet je net zo goed niet gaan overbelasten. Dus een fjord is een paard net zo goed als ieder ander paard, en dus niet bevoorrecht om zwaardere mensen te moeten dragen omdat de fjord nou zo sterk is.

het is altijd zo gemakkelijk om te roepen, een fjord kan dat wel aan, want die zijn sterk en lomp(mijn woorden, en ja ik heb er 1)
Maar een fjord is gewoon een paard, en moet net zo goed als ieder ander paard behandeld worden.