Lieve shetje; bestaan er meer, of is dit geluk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Lieve shetje; bestaan er meer, of is dit geluk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:08

Hey Iedereen,

Wij hebben een shet merrie van 2.5 jaar (samen met haflingertje). We hebben dr nu zon half jaar. Ze komt uit een wilde kudde, en was eerst dus ook ontzettend bang voor mensen; ze was niet te pakken en brak uit.

Ondertussen is er veel veranderd: ze is te pakken en komt vaak zelfs naar je toe. Ze is echt ontzettend lief, ze erg gewillig om je te volgen, en heeft respect voor je, en ze is een heerlijke knuffelpony. Als je druk met je handen bij dr hoofd zwiept ofzo kan ze wel een beetje bang worden, maar dat is al heel erg een verbetering.
Ze luisterd eigelijk ook heel goed, als je dr met wandelen wil laten versnellen, paar keer met je tong klikken en ze draaft, stop jij, stopt zij. Ze let goed op je, maar is niet gespannen ofzo, dus op een positieve manier. Ook als je met dr langs de weg loopt en er komt iets langs wat ze nog niet kent en eng vind, ben jij relaxt, dan vetrouwt ze volledig op je! Echt een heerlijk beesje.

Door haar ben ik helemaal enthousiast van shets geworden, terwijl ze eigelijk gewoon als maatje voor de haf zou dienen, doe ik nu veel met haar (poetsen, wandelen etc etc)

Nou mijn vraag ;) : We willen graag een shet erbij voor haar. Maar nou heb ik zoveel gelezen dat shetlanders dominant en zo eigenzinnig kunnen zijn dat ze niet naar je luisteren, of niet te pakken zijn in de wei etc. Hebben wij dan zoveel geluk met deze shet of komt dr ware aard nog? :+
Maar dan nog, als je een dominante shet hebt, maar je voedt hem consequent en eerlijk op, dan is er toch best mee te werken en lol mee te beleven hoop ik?
Of bestaan er echt onhandelbare krengen?

Wil helpt me uit de droom of gooit me er weer terug in? ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:11

Mijn ervaring is dat er genoeg lieve, brave Shetlanders zijn. Het blijven ponies, die hebben toch vaak wat meer een eigen mening dan paarden ( over het algemeen genomen )
Maar volgens mij worden de meeste Shetjes die onhandelbare kleine draakjes zijn geworden zo, omdat mensen denken dat ze die kleine Shetjes toch niet hoeven opvoeden. En omdat veel mensen ze onderschatten krijgen ze dus vaak niet genoeg opvoeding, aandacht en beweging.
Dan is het dus geen wonder dat ze draken worden!
Mijn mening: Lekker een Shetje erbij kopen, en consequent zijn, dan moet het wel goedkomen!
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 15-10-09 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Orlandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:11

Hoi!

Wij hebben een fokkerij van minishets, en off course, zit daar soms een kleine draak bij, maar over het algemeen, zijn ze super lief en makkelijk te pakken in de wei en zo.
Natuurlijk moet je ook een shet opvoeden, maar als je dat doet, heb je er een vriend voor het leven bij, waar je hartstikke veel mee kan!

By the way, zoek je een merrietje of hengstje erbij? Met of zonder papieren?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:13

Er zijn er genoeg hoor, ik ken er zo al vijf die ontzettend lief zijn en beginner proof! Tuurlijk ieder paard heeft karakter en bij shets is dat vaak eigenwijs maar dat hoeft lang niet altijd te zijn hoor :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:16

Ach ja, dat ligt er maar aan hoe je met ze omgaat he! Twee shets bij ons in de groep worden gebruikt voor manegelessen, en inderdaad, voor de kindjes en voor de manege eigenaar hollen ze hard weg }> }> . Maar met mij komen ze altijd gezellig knuffelen. Zelfs terwijl ik ze nog nóóit een snoepje o.i.d. heb gegeven.

Ik vind shets geweldig :). Ééntje is dolverliefd op mijn merrie en plakt dus de hele tijd aan ons, je zou bijna kunnen zeggen dat ik er een paard bij heb :+. Het zijn wel deugnieten, je kunt niet even iets in de wei leggen, want ze gaan er zo mee aan de haal.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:17

Al mijn 4 shetjes zijn super braaf!
Elk kind kan er op rijden, poetsen, wandelen enz. (al is soms het gras heel verleidelijk :+ )

Het is hetzelfde met een groot paard, ze zijn (deels) zoals je ze opvoed.

Dus als je er een bij wilt zou ik dat gewoon doen!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:19

Toen die van mij bij me opstal kwam heb ik me regelmatig afgevraagd waar ik aan begonnen was.
Nu is het een schat van een beest en weet zijn plaats.
Als ik hem roep komt hij hinnekend aan rennen.
Hij staat bij mijn haf op het land. Ik kan ze ook samen binnen en buitenzetten, hij loopt als een hond achter de haf aan.
Hij is wel dominant en op het moment niet betrouwbaar met kinderen.
Dinsdag wordt hij gecastreerd

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:20

Mijn shetter is onwijs lief! Alles en iedereen kan er mee weg! Ze is niet dominant en makkelijk te "kneden" naar je zin! Maar....... Als je haar de tijd en mogelijkheid geeft wil ze wel ontsnappen! Dat vind ik een groots nadeel! Staat ze op een volle wei, en zijn de weides naast haar wei kaal, dan gaat ze er nog vandoor, misschien voor het avontuur ofzo!

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:29

Bedankt iedereen voor jullie reacties! +:)+

@Orlandy: We zoeken een merrie of een ruin. We hebben nu een merrie die nu 87cm meet maar willen graag wat grotere, rond een metertje ofzo. Hoeft niet met papier, niet van plan om mee te fokken.

Marigold

Re: Lieve shetje; bestaan er meer, of is dit geluk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:22

die van ons is ook heel lief.
alleen heeft ze wel soms haar kuurtjes, zo heeft ze ooit waarschijnlijk ontdekt dat ze kleine kinderen gewoon om kan duwen, om zo los te komen, en gras te kunnen eten. :+
dat doet ze dus soms nog.
en af en toe heeft ze een bui dat ze zich niet laat vangen, dat is dan als je echt met een doel, en hoofdstel in de hand, op haar afkomt. (slimpie he)
maar verder hartstikke lief, ongecompliceerd, helemaal bomproof.
knuffelen is ze niet zo van, even leuk, maar dan is het geen polonaise aan mijn lijf, en wordt ze liever met rust gelaten.

pony wat er bij loopt, een merrie van een jaar of 8, is echt heel erg ongecompliceerd.
kinderen lopen ermee rond, zitten erop, sturen met een halstertouw, pony vind alles goed, die zie je echt nooit koppig of shagarijnig zijn.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:30

Maar het is dus wel zo dat ze erg onafhankelijk kunnen zijn?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:00

Mijn pony's varieren van een half jaar tot 15, van onbeleerd tot ZZ met winst.

Allemaal hun eigen karakter, maar allemaal braaf en vertrouwd met kinderen.
M'n jaarling hengstje kan wat onbehouwen zijn, maar is zeker niet gemeen, zal niet bijten of trappen, soms wel net een pas te ver door lopen. Roos waar ik ZZ mee start kan een hoop, maar kan ook wel eigenwijs zijn, als een klein kind de hulp niet goed geeft dan doet ze het simpelweg niet. Zelfs Dennis (een 12 jarige hengst) word door kleine kinderen gereden.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:42

Ik heb een hele lieve shet :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:44

mijn ervaring is dat shets die door (semi ;) ) volwassenen worden opgevoed prima pony's zijn.
Shets die door kinderen worden opgevoed missen een stuk leiding en zijn daardoor vaak een heel ander verhaal

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:34

Der staan der hier 2 en eendie zou nooit maar dan ook nooit iets verkeerds doenof bijten of iets ze is eerder wat bangig.
De ander is ook een schat en zou mij nooit iets doen is wel wat eigenwijzer.
Maar ze hebben idd gewoon een stuk leiding nodig :j

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:36

Ik heb een superlieve shet van 5 jaar waar mijn dochter van 6 jaar al een jaar lang heel veel plezier van heeft. Ze kan alles met hem doen! Hij vindt alles goed, zowel met vangen, poetsen, wandelen en rijden (stap, draf en galop zowel in de bak als in het bos)!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 05:22

Ik heb er 2 die echt bomproof zijn en waar je gewoon alles mee kan (zie profiel)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:35

Ik heb 3 hele lieve Shetjes. Natuurlijk hebben ze zo af en toe hun kuurtjes, maar dat heb je bij alle paarden. N.b. ik heb een merrie, ruin en hengst :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:51

Er bestaan er genoeg!
Dit zijn echter meestal de shetjes die een opvoeding genoten hebben ;)

Mijn hengsten van 2jaar en 7jaar zijn echt superzoet!!
Mijn ruin van 30 is soms iets meer een boefje :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:13

Shetjes zijn gewoon slim en als ze niet worden opgevoed (wat eigenlijk voor ieder dier geldt) dan kunnen ze daar misbruik van maken. Die van mij zijn weleens eigenwijs en ik moet goed consequent zijn, maar er zit echt geen gemenigheid in. Ik ben de oudste nu aan het klaarstomen voor de kar en mijn meninstructeur is helemaal blij met haar, omdat ze alles zo goed oppakt. Nergens is ze van onder de indruk :D Hans is iets lastiger, hij moet er eerst zeker van zijn dat het allemaal wel kan, maar met rust vindt hij ook veel goed. Hij is iig mijn knuffelpony :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:23

Mijn shet is ook superlief :+:
Dus blijf maar op je roze wolk zitten hoor, dat zit ik namelijk ook nog steeds na 3 jaar :+

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:25

Hmm Ik heb wel de ervaring dat shettensuperknuffelachtig zijn, maar mijn shet is ook echt stronteigenwijs.
Bij mij op de pc zit wel echt een superscheetige shet, loopt gewoon mee in de les en meisje rijdt er ook dressuurwedstrijden mee(heel jong klein meisje)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:23

Ik (15 jaar) heb nu zo'n 3 jaar lang een nu 15 jarig shetlandruintje, toen ik hem kreeg ontsnapte hij vaak, was erg drammerig, en had een redelijke voernijd.

Nu na 3 jaar hebben we hem bijna aan huis, en is hij ontzettend lief met kinderen, je hoeft maar te klikken met je tong of hij draaft, je roept en hij komt :j en het drammerige is er ook voor 98% af :)

Al met al, ja er zijn genoeg lieve shetlanders, maar dan wel degene die een goede opvoeding hebben gehad :)

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:28

Ik heb ook een lieve shet :)! Nu ook 2 en half ! Was in het begin ook niet te pakken, en raakte volkomen in paniek toen ik met een borstel aankwam of als ze mee moest aan de lijn lopen.
Maar naar een consequente opvoeding en veel geduld heb ik nu een super shetje! Soms heb ze nog haar kuurtjes maar dat heeft elk paard/pony toch :)!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:34

Wij hebben sinds mei 23 stuks ( van enter tot 32 jaar) en van 65 cm ( die is drie)tot de grootste van ruim een meter (die is 30). Geen van de shetten is gemeen of drammerig. Slaan doen ze ook niet. Alleen het dekhengstje moet je in de gaten houden. Maar de rest...ik ben helemaal om. We hebben altijd al 2 shetten gehad en ik ken de verhalen van de niet zo lieve exemplaren. Maar dan hebben wij het getroffen, want we hebben nog nooit eentje gehad die niet lief was. Of misschien zijn wij gewoon consequent en duidelijk in wat mag en niet mag. ;)