Behalve wat borstelen kende ze nog niets.(geen halstertje gewend bv).
De bedoeling was dat ze bij ons mini ruintje zou komen te staan,maar meneer doet heel lelijk en wil niets van haar weten nog.
Ze staan samen op stal nu(wel uiteraard allebei een eigen box).
Binnenkort word er een stukje afgezet waar ze lekker kunnen lopen.
Mijn ruintje stond eerst op het land,maar nu tijdelijk ook even op stal,zodat hij het veulen wat leert kennen,en zij niet helemaal in haar uppie op stal is.
Tevens geeft dit mij de gelegenheid het veulen ook te leren kennen en wat basis dingen bij te brengen,en ook mijn ruintje was na een zomer op de wei wel toe aan een opfriscursus
Eerste paar dagen heb ik haar totaal met rust gelaten,op een aai na,en nu begonnen met wat dingetjes oefenen.
We gaan dus vaak wandelen(wel kortere stukjes ivm het veulen,die nog moet wennen aan alles).
Inmiddels is het halstertje omdoen al een stuk makkelijker(ze blijft redelijk netjes staan integenstelling tot omhoog komen de eerste paar keer).
Het wandelen gaat op zich heel goed,ons ruintje loopt voorop en zonder probleem loopt ze aan het halstertje en touw mee.
Uiteraard weleens schrikken van iets(laat haar dan altijd even rustig kijken,en ga dan kalm langs het enge object).
Ook loopt ze natuurlijk nog niet netjes achter me,maar schiet soms wat vooruit.(maar vind het al knap,dat ze zich al wat laat leiden)
De stal in vind ze soms nog wat eng,maar even een hand achter haar billetjes doet wonderen.
Tevens ga ik elke middag even wat borstelen,begonnen met een zacht borsteltje,en het gaat inmiddels met verschillende borstels al heel goed.(laat haar er even aan ruiken,en dan beginnen met borstelen).
Manen en staartje laat ze ook goed toe(uiteraard ga ik niet rukken of trekken,maar er alleen met een zacht borsteltje langs).
Haar beentjes en buik is ook weinig probleem (af en toe trekt ze een hoefje op als wat ik lager langs haar been ga).
Beloon haar telkens gewoon met stem of een kriebel op haar borst en nek(vind ze heerlijk).
Ik vind dit dus even goed zo,maar hoor telkens dat ze voetjes moet leren geven....
Uiteraard is dat van belang,maar vind in net anderhalve week tijd,dat ze zo even genoeg nieuwe dingen meemaakt?
Ze moet tenslotte nog wennen aan nieuwe omgeving,bij mama weg,nieuwe ervaringen etc.
Ze moet straks ook gaan leren om zelfstandig met ons te gaan wandelen,zonder het ruintje erbij.
Maar vind het voor het moment prima dat ze hem een beetje volgt,en zo leert dat een halster en touw niet eng is.
Wil de ervaringen voor haar nu even positief houden,zodat wandelen leuk is en niet direct een stress bezigheid.
Wat vinden jullie na anderhalve week,en ben ik nou zo soft?