Ik weet niet wanneer mijn merrie moet bevallen ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmoraLover_

Ik weet niet wanneer mijn merrie moet bevallen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 18:28

Heej,

Ik heb 6 maanden geleden een merrie gekocht, ze was niet 'super dik' maar ze had precies een klein grasbuikje.
Haar buik is beginnen groeien en ik dacht dat ze gewoon moddervet was. Tot op een dag dat ik iets zag bewegen in haar buik ,
ik dacht echt dat ik spoken zag dus heb het maar zo gelaten . Tot eergistere , ik zag dat haar uier dik stond en ik heb het vergeleken
met die van andere merries bij ons op stal en die van mijn pony was véle groter. Gistere was het nog zo en ik heb het aan mijn lesgeefster gezegd, die weet niks van drachtig zijn en veulens enzo af . Ze vond het ook wel raar dat die van mijn pony zoveel dikker stond dan die van de andere. 'k Heb dat dan aan nog iemand anders gezegt die er wel wat van af weet en die zei dat de DA toch kwam . Dus vandaag was de DA er en heeft gevoelt en ze zit dus echt vol.. ( Ik ben natuurlijk wel blij =D )
Maar hij kon niet voelen wanneer want hij voelde alleen maar de flanken en scannen ging ook niet.
Dus ik zou niet weten wanneer ze moet bevallen .

Heeft er misschien hier iemand een idee van hoe ik het wel te weten kan komen?

Groetjes.

Pascalleee

Re: Ik weet niet wanneer mijn merrie moet bevallen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:31

nee afwachten :oo heb ik ook al eens meegemaakt.. gewoon als de uiers nog dikker worden en echt vol lopen binnen houden en een lekker bedje maken dat ze niet op het koude beton valt
gewoon in de gaten houden kun je niet contact opleggen met de vorrige eigenaar? of er misschien een wilde hengst bij heeft gelopen ?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:43

Succes ik zou zeggen ga je heel goed in lezen in de bevalling van een paard ik heb vorig jaar zoiets soortgelijks gehad en heb nu een fjord die ook onverwachts op haar laatste stukje loopt.
Het is heel goed kijken en luisteren naar je merrie.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:40

Probeer eens een foto van de uier te maken. Er zijn veel mensen in "kraamstal" die daar veel aan af kunnen zien. Je kunt ook nog even de foto's plaatsen in het dikke buiken topic 2009.
Spannend zeg!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:42

Quintusgl, je bent me voor :+

even een fototje plaatsen van de uier. En in de gaten houden of de uier gaat lekker.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:28

ik heb je pb gestuurd.......

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:38

AmoraLover_ hou je ons wel op de hoogte?? Spannend hoor, zal denk niet lang duren. Mijn merrie had ook bijna geen uier en smiddags om half 4 een hoe heet dat nou ook al weer... kleverig dingetje. en s avond om half 11 een glimmende uier met wat doorzichtige druppels eraan. Half 4 snachts was de kleine er. Ook toen nog bijna geen uier, liep vol na de bevalling.

Ben je er trouwens blij mee? Onverwacht zeker?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:46

bedenk wel dat een veulen een enorm grote verantwoordelijkheid is! ik zie dat je pas 14 bent.. heb je wel al enigszins ervaring met veulens? ooit een bevalling meegemaakt?
heb je erover nagedacht of je het veulen wilt houden? en wat voor kosten e.d. dit met zich meebrengt. en indien je op een pensionstal staat: mág de merrie wel veulenen bij jullie op stal, en is er daarna ook meteen ruimte voor de moeder en kleine?
ik wil je niet afkraken, maar vooral waarschuwen dat een veulen erg leuk is, maar een hoop werk en kosten met zich meebrengt.

verder natuurlijk alvast gefeliciteerd, en hou ons op de hoogte! ;)

AmoraLover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 11:25

Donderdagnacht is ze bevallen van een héél gezond vos merrieveulentje.
Alles is vlot verlopen want de stal eigenaar kwam in de stallen en er stond een veulen naast mijn pony !

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:28

Gefeliciteerd, fijn dat alles goed gegaan is.

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:30

Wat een laat veulen, gefeliciteerd!
Gelukkig is alles goed gegaan!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:27

gefeliciveulenstaart!!! :D

foto :D