[KG]vraagje over nakomelingen toverohengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

[KG]vraagje over nakomelingen toverohengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 19:10

Ons Amerikaanse miniatuur hengstje MH Legacys Wynn is zowel (lwo) overo als tobiano positief getest, dus hij is een toverohengstje.Zijn nakomelingen maken kans om 25% overo en 25% tovero te zijn.
Mijn vraag is, omdat hij zelf geen blauwe ogen heeft, als zijn nakomelingen overo of tovero zijn, zullen die dan wel blauwe ogen hebben?Want daar zijn we dus nog niet uit,... :D

Dit is Wynn:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 14-10-09 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:50

Is hij positief getest op LWO?

Indien positief voor Overo dan is er een verhoogde risico op het voortbrengen van OLWS veulens ... ik neem aan als een verantwoordelijke fokker dat je op de hoogte bent van de te vermijden combinatie?! De risico's op dode veulens ligt dan vrij hoog.

Indien positief voor Overo, dan hebt je 50% kans op een overo.

Indien positief voor Tobiano, hebt je 50% kans op een tobiano indien hij TOto (heterozygoot) is of 100% kans op tobiano indien hij TOTO (homozygoot) is.

Blauwe ogen komen meestal voor bij Splash Overo, wat ik niet meteen zie op de foto.

Hebt je ook hem getest of hij homozygoot is voor zwart en agouti?

Als bruin bont is hij dan E? A? TO? O?, en indien heterozygoot voor alles (zwart, vos, agouti, tobiano, overo) kan hij, afhankelijk van de merrie een veulen geven die:
- zwart, vos, bruin : zonder bont
- zwart, vos, bruin : met tobiano
- zwart, vos, bruin : met overo
- zwart, vos, bruin : met tobiano + overo = tovero

Een leuke verrassing iedere keer! ;) :D

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:16

Dank je wel ;)

Ja hij is zowel in Engeland als in Nl getest.
Dus dubbel check. ;)
Zijn uitslagen zijn:
LWO+
Aa
EE
n/T( TO/to)

We hebben idd een leuk kleurenkanon in huis,oftewel op stal :D

Het spreekt voor zich dat we al onze merries waar we eventueel mee fokken ook LWO hebben getest,die zijn allen negatief.

Maar ik vroeg me af hoe het nu zat met de blauwe ogen,wel of niet vandaar...

DubbelFun

Re: [KG]vraagje over nakomelingen toverohengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:00

Alleen met een dubbel creme-gen weet je 100% zeker dat je blauwe ogen krijgt. Met alle Overo (Frame, Splash en Sabino) kán blauwe ogen voorkomen. Bij Splash meestal wel, voor de rest is het een kwestie van geluk hebben (of niet) :D