Begeleiden voortplanting en hulpkracht paarden KI, wie o wie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Begeleiden voortplanting en hulpkracht paarden KI, wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:03

Hallo,

Ik zou graag zelf willen kunnen en mogen insemineren(dus ook voor anderen), nu heb ik via de zoekfunctie alleen een oud topic gevonden uit 2004. Wie zou mij kiunnen helpen. Ik weet dat er in zwolle(440,-) en Deurne(415,-) de cursus Begeleiden voortplanting wordt gegeven en dat er hierna een cursus Hulpkracht paarden KI gevold kan worden in utrecht op de faculteit. Nu heb ik de volgende vragen:

- Wie weet de kosten en toelatingseisen voor deze opleiding?
- Wat kun je na de beide cursussen?
- Mag je ook zonder veearts/dierenarts insemineren?
- Een kennis van vriendin van mij is lastig met insemineren zonder de eigenaar erbij, zou ik dat dan zelf mogen doen en na welke cursus, de eerste of na allebij?

Wie o wie, brandt los.

gr daffie

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:12

De kosten en toelatingseisen kan opvragen bij http://www.helicon.nl (Deurne/Boxtel) en http://www.degroenewelle.nl (Zwolle)

Na je eerste examen heb je puur de theorie, meer niet. Je leert alles over de voorplantingsorganen ende merriecyclus, ook alles over eigenschappen van hengstensperma etc.
Dan mag je dus nog absoluut niet insemineren want je hebt het nog nooit gedaan. :+
In Utrecht leer je de praktijk. Daar leer je insemineren. Je krijgt geen examen na afloop maar een stageperiode bij een hengstenhouderij onder begeleiding van een veearts. Als je een heel dekseizoen ervaring hebt opgedaan (veearts begeleidt jou en je mag insemineren onder toezicht) dan kom je terug in Utrecht en daar doe je examen. Je moet vragen beantwoorden en dan praktijkexamen doen. Als je hiervoor slaagt ben je Hulpkracht paarden KI en dan mag je pas alleen insemineren. Je leert in Utrecht sperma vangen, incl. alles (koker klaarmaken etc.), dan verwerken (lab, microscoop, centrifugeren, beoordelen etc.) en insemineren.

Toelatingseis vor Utrecht is dus dat je praktijkervaring kan opdoen op een hengstenhouderij, daar moet je een arbeidscontract hebben.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-10-09 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:13

http://www.helicon.nl/bedrijfsopleiding ... jectid=829

Voortplanting, begeleiden
Cursusnaam:
Begeleiden Voortplanting
Prijs € 415,00
Doelgroep:

De cursus Begeleiden voortplanting is bestemd voor eigenaren/medewerkers van hengstenhouderijbedrijven of stoeterijen en paardenfokkers.

Dit is de verplichte vooropleiding voor de cursus “Hulpkracht Paarden KI” te Utrecht.

Cursusduur 7 woensdagavonden

Najaar 2009

Plaats Het Nederlands Hippisch Centrum in Deurne.

Inhoud
De volgende onderwerpen komen aan de orde:

•anatomie van het geslachtsapparaat van hengst en merrie
•fysiologie van de merrie voor, tijdens en na de hengstigheid
•fysiologie van de hengst en de omgevingsinvloed op de
•spermakwaliteit
•dracht en drachtigheidsonderzoeksmethoden
•laboratoriumtechniek en inseminatiemethode.

De cursus wordt afgesloten met een toets. Het behalen van het testimonium voor de cursus 'Begeleiden Voortplanting' geeft niet automatisch toelatingsrecht voor de cursus te Utrecht. Hiervoor worden namelijk aanvullende eisen gesteld.

daffie1986

Re: Begeleiden voortplanting en hulpkracht paarden KI, wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:22

Deze info had ik al, het gaat voornamelijk om de opleiding in utrecht, het 2de deel dus.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:23

Misschien kun je Silas pb'en; die is ook bezig met deze opleiding of al klaar, dat weet ik niet precies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:25

daffie1986 schreef:
Deze info had ik al, het gaat voornamelijk om de opleiding in utrecht, het 2de deel dus.

Wat wil je daar over weten dan?
Ik heb het toch al vertelt? Je leert daar de praktijk, dan ga je stage lopen, na het dekseizoen kom je terug voor examen en als je slaagt mag je zelf insemineren...
Toelatingseis is een arbeidscontract bij een hengstenhouder of zelf een hengstenhouderij hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:32

MamaMiesje schreef:
Misschien kun je Silas pb'en; die is ook bezig met deze opleiding of al klaar, dat weet ik niet precies.

Ik heb hem ook gevolgt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:09

Oh dat wist ik niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:12

Ik wil dit ook gaan doen. Even kijken of ik vrijsteling kan krijgen voor sommige delen omdat ik ana fysio en patho al krijg van het helicon.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:11

Suzanne F. schreef:
http://www.helicon.nl/bedrijfsopleiding ... jectid=829

Voortplanting, begeleiden
Cursusnaam:
Begeleiden Voortplanting
Prijs € 415,00
Doelgroep:

De cursus Begeleiden voortplanting is bestemd voor eigenaren/medewerkers van hengstenhouderijbedrijven of stoeterijen en paardenfokkers.

Dit is de verplichte vooropleiding voor de cursus “Hulpkracht Paarden KI” te Utrecht.

Cursusduur 7 woensdagavonden

Najaar 2009

Plaats Het Nederlands Hippisch Centrum in Deurne.

Inhoud
De volgende onderwerpen komen aan de orde:

•anatomie van het geslachtsapparaat van hengst en merrie
•fysiologie van de merrie voor, tijdens en na de hengstigheid
•fysiologie van de hengst en de omgevingsinvloed op de
•spermakwaliteit
•dracht en drachtigheidsonderzoeksmethoden
•laboratoriumtechniek en inseminatiemethode.

De cursus wordt afgesloten met een toets. Het behalen van het testimonium voor de cursus 'Begeleiden Voortplanting' geeft niet automatisch toelatingsrecht voor de cursus te Utrecht. Hiervoor worden namelijk aanvullende eisen gesteld.

Dat gaat toch over het eerste deel?
De toelatingseis voor utrecht bestaat dus alleen uit de arbeidsovereenkomst met een hengstenhouderij? Is dit een betaalde stage met een bepaald aantal uren, of gewoon 1 dag in de week?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:14

Je toelatingseis is slagen voor je theorieexamen en een arbeidscontract ja.
Er staan geen dagen of uren voor maar je moet genoeg kunnen oefenen. Je moet echt examen doen aan het einde van het seizoen en het laten zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:33

daffie1986 schreef:

Die post gaat over het eerste gedeelte ja maar in mijn eerste post leg ik ook uit over Utrecht....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:37

Ik lees ook even mee. Ik zou het ook willen doen, de planning was al dit (na)jaar, maar ivm nieuw werk en studie van m'n vriend gaat het niet lukken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:41

Dennis schreef:
Ik lees ook even mee. Ik zou het ook willen doen, de planning was al dit (na)jaar, maar ivm nieuw werk en studie van m'n vriend gaat het niet lukken.

kunnen we eventueel wel samen heen gaan?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:42

Suzanne F. schreef:
daffie1986 schreef:

Die post gaat over het eerste gedeelte ja maar in mijn eerste post leg ik ook uit over Utrecht....

ja die eerste ging inderdaad over utrecht dat begreep ik maar bedoelde ook dat ik die 2de post van jou die had ik al gevonden.
Maar die stage is dat een betaalde of niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:45

daffie1986 schreef:
Maar die stage is dat een betaalde of niet?

Dat moet je zelf uitzoeken met de hengstenhouderij. Dat zal hun een worst zijn. Als je maar ervaring opdoet en een contract hebt. Ik had hem op een 0 uren-basis.
Maakt niet uit.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:54

okey en dan nog een vraagje(sorry zullen er waarschijnlijk nog wel veel meer komen).
Je mag dan ook gewoon voor particulieren insemineren of niet? en mag dat ook met eigen sperma? Dus dat je zelf sperma inslaat en dat dan verkoopt inclusief de inseminatie?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:57

en maakt het uit of het station alleen insemineerd ofmoeten er hengsten aanwezig zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:59

daffie1986 schreef:
okey en dan nog een vraagje(sorry zullen er waarschijnlijk nog wel veel meer komen).
Je mag dan ook gewoon voor particulieren insemineren of niet? en mag dat ook met eigen sperma? Dus dat je zelf sperma inslaat en dat dan verkoopt inclusief de inseminatie?

Ja je mag voor particulieren insemineren dan.
Aan verkoop van eigen sperma zitten hele andere regels gebonden. Al die regels m.b.t. hygiene, testen op EVA en CEM etc. Van die regels weet ik niet alles maar hengstenhouderijen moeten aan veel eisen voldoen volgens alle (EU) richtlijnen etc. Je moet dus de beschikking hebben over een labje en hygienische omstandigheden om te vangen en te verwerken en certificeringen hebben.
Ook moet het sperma natuurlijk gewoon van goede kwaliteit zijn, zoveel TNB zijn etc.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-10-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:01

daffie1986 schreef:
en maakt het uit of het station alleen insemineerd ofmoeten er hengsten aanwezig zijn?

Ehm durf ik niet te zeggen maar je moet ervaring kunnen opdoen. Ik weet niet of alleen insemineren genoeg is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 17:05

Suzanne F. schreef:
Ja je mag voor particulieren insemineren dan.
Aan verkoop van eigen sperma zitten hele andere regels gebonden. Al die regels m.b.t. hygiene, testen op EVA en CEM etc. Van die regels weet ik niet alles maar hengstenhouderijen moeten aan veel eisen voldoen volgens alle (EU) richtlijnen etc. Je moet dus de beschikking hebben over een labje en hygienische omstandigheden om te vangen en te verwerken en certificeringen hebben.
Ook moet het sperma natuurlijk gewoon van goede kwaliteit zijn, zoveel TNB zijn etc.

nee ik bedoel zelf sperma kopen en dat dan verkopen, dus niet zelf vangen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:09

Hm ja dat zou mogen dan. Je bedoelt (als voorbeeld) sperma van Gribaldi kopen en dat doorverkopen?
Officieel mag dat maar de vraag is of je daar veel mee opschiet. (of je daar winst op kan maken)
Verder kan je niet zomaar insemineren maar is samenwerking met een veearts van het grootste belang. Die moet aangeven wanneer de merrie geinsemineerd kan worden.

Een hengstenhouderij heeft vaak alles bij de hand, de hengsten dus vers sperma en een veearts.
Mensen kiezen dus sneller daarvoor denk ik.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:47

Je moet wel bij een gecertificeerd station stage lopen en dit minimaal gedurende 3 maanden en dan wel 3 dagen per week.
Dus er zit ook een eis aan de uren.

Na de stage krijg je diverse formulieren toegestuurd waarop je alles moet invullen wat je gedaan hebt, tevens vullen de hengstenhouder en de veearts ook formulieren in welke je dan terugstuurd naar Utrecht.
Zij zullen deze beoordelen en bij een positieve beoordeling zal je dan een uitnodiging ontvangen voor het examen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 09:24

En meot je dan ook ervaring opdoen in het vangen van sperma, sperma verwerken enz. bij die hengstenhouder

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:44

@daffie1986: wat is het voordeel voor de klant om als "tussenpersoon" het sperma te verkopen? Of heb ik het nu verkeerd begrepen?