Ijslander rijden vs haflinger/tinker rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AMarijnJarig

Ijslander rijden vs haflinger/tinker rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:17

Ik heb zitten kijken en zoeken, maar het niet kunnen vinden wat ik zocht, vandaar dat ik maar een topic start.

Ik heb een temprament volle ijslander aangeboden gekregen om bij te rijden. Het lijkt mij heel leuk om te doen, mijn enige probleem is dat ik niet weet hoe een ijslander rijd. Is het een duidelijk verschil met een haflinger of een tinker? Wat zou er bedoelt worden met temprament vol? Kan iemand mij uit leggen wat het precies is om een ijslander te rijden.

Als het niet goed staat graag even verplaatsen

Wildgirl

Re: Ijslander rijden vs haflinger/tinker rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:18

In principe is er naast de gangen uiteraard niet bijster veel verschil.
Ijslanders zijn over het algemeen geen kinderpaardjes en hebben van nature behoorlijk wat looplust.
Hoe dit paard is kun je natuurlijk alleen maar ervaren door er eens op te stappen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:22

een ijslander heeft nog een andere gang erin zitten tolten. dat hebben haflingers en tinkers niet.
ik vind dat je haflingers en tinkers ook niet kunt vergelijken, zelf in haflingers of tinkers onderling heb je al grote verschillen.
als ik al kijk wat Tinka en Devon verschillen in gangen hebben en dat is dan moeder en zoon.
Ik zou zeggen,ga eens een proefritje maken of ga eens kijken als er iemand anders op rijdt

AMarijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:33

Ik heb eigenlijk geen verstand van ijslanders, waar is tolten mee te vergelijken? of beter gezegt hoe is dat?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:00

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:10

Tolten is een viertakt gang, die bij een getraind paard in veel verschillende tempo's gereden kan worden. Het zit over het algemeen comfortabel omdat er dus net als bij stap altijd een voet aan de grond is.
Als je hier geen ervaring mee hebt raad ik je toch aan om daarmee les te nemen als je dat wilt met de ijslander, anders zou het weleens zonde van de gang kunnen zijn.

Verder zijn ijslanders vaak van zichzelf al aardig pittig, ze willen over het algemeen graag hard en veel werken. Hoe pittig dit paardje is kan je natuurlijk alleen maar uitvinden door een keer te gaan proefrijden.
http://www.youtube.com/watch?v=LW2YsF17 ... re=related
Voorbeeld van tolten.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:19

Je kunt tölten vergelijken met snelwandelen, het zit, zoals pluklief al uitlegt, heel comfortabel. Dit komt omdat er geen zweefmoment is, er blijft altijd een hoef aan de grond. Verder kan een ijslander nog een gang hebben, dat is de telgang. Dit is een gang waarbij het voor- en achterbeen aan één kant gelijk gaan, net zoals een kameel of een olifant loopt.
Als je nog nooit ijslanders gereden hebt, zou ik niet zomaar een ijslander bij gaan rijden, tenzij je dit onder goede begeleiding (les) doet en niet zomaar wat 'aanklooit'. De basis is natuurlijk hetzelfde als het engelse dressuur rijden, maar het tölten is wel een vak apart als je dat nog nooit gedaan hebt (ligt natuurlijk wel aan het paard, de een tölt makkelijker dan de ander).
Leuk dat je dit aangeboden krijgt, als ik jou was zou ik er zeker wat mee gaan doen!

AMarijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 23:27

Dankje wel voor alle infromatie. ik ga inderdaad binnenkort proef rijden op het paardje en hoop dat het wat is.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 23:28

Leuk, succes ermee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:50

Veel IJslanders zijn ook als drieganger te rijden, dus in de basisgangen (stap, draf en galop) Het ligt ook aan de aanleg van het paard, er zijn IJslanders die liever draven en je hebt die die liever tölten. Zoals al gezegd: het is verstandig om les te nemen als je ook de laterale gangen (tölt en eventueel rentelgang) eruit wil rijden, zodat het paard goed snapt wat je bedoelt.

In mijn ervaring zijn IJslanders lieve, maar wel onafhankelijke paarden. Je hoeft niet voor ze te denken, ze denken zelf al met je mee. Het is met zo'n paard wel handig als je ook initiatief durft te nemen. Veel plezier met proefrijden :)

AMarijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 23:19

Dankje Hestejente, dat is wel handig om te weten dat ze mee denken. en dat je zelf initiatief moet durven nemen. Ik ben heel benieuwd naar het proefritje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:27

Bij de meeste IJslanders die ik ken is dat zo ja. Kijk uit dattie niet voor jou gaat denken :D