Ik rijd 3 jaar en heb een fries op het oog. Vader Feitse, moeder Sliender (vader van moeder Oege) Nu lees ik "overal" dat Feitse en Oege van die heethoofden zijn. Moet het paard overigens volgende week nog voor het eerst gaan berijden. Hij is wel mooi en komt direct naar je toe. Wie heeft hier verstand van ???? Het moet natuurlijk wel leuk blijven, met name buiten in het bos.
petraaken
Dat moet je per paard bekijken. Je kunt nooit van een afstamming bepalen of een paard wel of niet voor jou geschikt is, dit is van zoveel andere factoren afhankelijk! - Hoe is hij opgevoed - Hoeveel ervaring heeft hij - Wat is het karakter van de moeder - Hoe consequent ging de vorige eigenaar met hem om - Wat heeft hij meegemaakt in zijn leven enz.enz.
Dus ga gewoon kijken, test hem goed uit en neem liefst iemand mee die er verstand van heeft (instructeur??).
Die van mij is totaaaaal geen heethoofd. Het is een fries die super graag voor je werkt en totaal niet lui is.
Maar het is wat Horseyfries zegt, het is overal van afhankelijk hoe dat paard uiteindelijk is
Janientje
Geplaatst: 12-10-09 15:47
Lekker gaan kijken naar het paard
Ik kan wel uit ervaring zeggen dat Feitses vrij pittig zijn, maar tijdens het dressuurwerk is dat erg fijn!
haitze
Geplaatst: 13-10-09 09:28
ik heb een feitse x nammen,een behoorlijk baasje kan het zijn,maar als je dat om kan zetten in werken,wauwie,wat een fijn paard. en hij en ik zijn super aan elkaar gehecht,toen ik hem kocht was ik ook niet helemaal aan deze knaap toe qua rijkunst en handigheid ,toch heb ik hem al bijna 7 jaar ,en we zijn een. dus ik zou zeggen,ga gewoon kijken en kijk of hij je aanstaat ,en kijk of hij prettig voelt met rijden,en dan pas oordelen wat je zelf denkt en voelt. succes ermee
Ik heb ook een tijd een oege gereden, heel lief paard in de omgang, absoluut geen heethoofd, maar wel lekker alert en meedenkend. inderdaad ook actief en flexibel. heerlijk paard was dat!
gillian
Geplaatst: 16-10-09 15:04
Ik heb een Feitse x Thomas merrie, is geen heethoofd maar wil wel werken. Geen luie donder. Mijn vorige paard was een hengst van Tamme x Oege. Ook geen heethoofd maar absoluut niet lui.
ik denk beter dat je beter naar het paard zelf kan kijken. Wij hebben 2 nakomelingen van jasper 366 en uit dezelfde moeder, ze lijken totaal niet op elkaar!
succes
zomer09
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-09 21:48
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Heb Doëdeinmiddels gekocht !! Ik heb er éen keer op gereden, en hij reed erg prettig en heel erg voorwaards. Erg braaf tijdens het poetsen, zadelen ed. Dinsdag wordt hij gekeurd en indien ok, ga ik hem een maand op proef rijden. Heeeeeel spannend.
Ik heb een Amulet als bijrijdpaard, en las hier op bokt al: Amulet is geen pret.. Nu zweer ik op dr.. nooit meer anders als je een middenweg kan vinden met je paard, dan kun je volgens mij wel met ieder paard
Heb een Oege en een Feitse gehad.... Oeges staan bekend als heethoofden. In ons geval klopte dat wel aardig, de merrie in kwestie was goudeerlijk maar heftig. De Feitse (x Oepke) was een toppertje, ontzettend eerlijk en voorwaarts, heeft nooit 1 voet verkeerd gezet, wel dominant. Ik had ze nooit willen missen!! Geniet van je paard!