Prijs voor stermerrie KWPN Haarlem x Kelvin x Wolfgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy1984

Prijs voor stermerrie KWPN Haarlem x Kelvin x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 17:36

Ik ben bezig met een paardje voor mezelf om recreatief mee te rijden en een leuk veulen mee te kunnen fokken.
Ik heb via een stal een leuk paard aangeboden gekregen die braaf is en wat rijden e.d. goed bij me past.
Heb haar inmiddels twee keer uitgeprobeerd en ga nog een paar keer proberen.
Afstammeling is Haarlem x Kelvin x Wolfgang.
5 jaar oud en L geklasseerd.
Vraagprijs rond de € 6500,= euro.

Is dit een redelijke prijs??

Ik weet niet zoveel van de prijzen af en misschien dat iemand er iets meer van af weet...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:41

je wilt met haar gaan fokken, dan is een stermerrie heel leuk.
Is ze verder volledig (rontg.) gezond en zonder gebreken en is haar springtechniek en gangen werk (boven)gemiddeld, dan is de prijs heel redelijk. Is het een gewoon paard, met gewone gangen, springt gewoon, dan denk ik iets aan de dure kant

Aan de andere kant, als je puur recreatief rijden wilt, kun je het ook af met een wellicht iets ouder paard met een veel voordeliger prijskaartje, maar dat is persoonlijk.

Belangrijkste is dat je een klik met het paard hebt, dat het paard goed betrouwbaar en 100% gezond is, dan is het jouw investering altijd waard. Maar bedenk ook dat de handel in gewone paarden nagenoeg stil ligt, dus dat er voldoende keus is.

Kijk maar, succes ermee!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:53

Amy1984

Re: Prijs voor stermerrie KWPN Haarlem x Kelvin x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 13:28

Ja, dit is haar inderdaad.
Wat leuk dat je dat zo kunt vinden, had geen idee dat dat ook kon...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:42

Amy1984 schreef:
Ja, dit is haar inderdaad.
Wat leuk dat je dat zo kunt vinden, had geen idee dat dat ook kon...

Hier zie je wat deze stam gebracht heeft.
En vindt zijn oorsprong in Brabant bij o.a. Hengstenhouderij van Bommel.

http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=252491

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 08:33

Is dit een goeie stam?
Hier heb ik dus geen verstand van helaas.
Ik heb dit jaar al twee keer pech gehad met het kopen van een paardje en wil het nu gewoon goed doen, alleen is het moeilijk om er achter te komen of het een redelijke prijs is of niet.
Het is een super braaf paard en ook een mooi paard. Uiteraard zou ik ook een gewoner paardje kunnen kopen wat prijs betreft aantrekkelijker is, maar heb tot nu toe niks gevonden wat ook geschikt zou kunnen zijn. Heb hier wel een goed gevoel bij.
Klinisch en rontgenologisch keuren moet nog, maar als ze afgekeurd wordt dan koop ik haar uiteraard niet.
Natuurlijk als je er een klik mee hebt en een goed gevoel bij hebt is het paard het altijd waard, maar ik vroeg me gewoon af of de prijs redelijk is aangezien ik niet weet wat een stermerrie normaal gesproken kost.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:18

Als ze gekeurd en gezond is vind ik dit een hele nette prijs. Als je zelf had moeten fokken was je nu meer aan kosten kwijt geweest...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:19

Amy1984 schreef:
, maar ik vroeg me gewoon af of de prijs redelijk is aangezien ik niet weet wat een stermerrie normaal gesproken kost.

De redelijkheid van de prijs bepaal jezelf..Maar de naam Stermerrie heeft alleen maar een waarde op exterieurgebied in de tijd dat ze dat geworden is.
Maar het voornaamste is toch de afstamming en daarna het exterieur predikaat..en dat bepaald de prijs.

Als je allemaal ouders in de pedigree hebt zitten uit de vorige Eeuw dan schiet het voor je fokkerij ook niet op.
Dus het is ook zaak dat je kijkt naar de pedigree van hoe modern is die.

Amy1984 schreef:
Is dit een goeie stam?
Hier heb ik dus geen verstand van helaas.

Zou eens navraag doen of de vader en eventueel de grootvader voor het leven goed gekeurd was of niet ?

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:38

Haarlem is afgekeurd bij het KWPN. Waarom snap ik niet enfin...Echter er zijn wel vele goede paarden van gekomen. Je toekomstig veulen krijgt een gat in het papier. Daarnaast wil men of dressuur of springen en deze lijn klinkt allround..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:43

Haarlem is in Odenburg gekeurd voor het leven.

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 20:09

Haarlem is inderdaad afgekeurd omdat er op een bepaald moment niet genoeg nakomelingen waren om hem goed te kunnen keuren op nakomelingen.
Wat ik me wel afvraag is waarom het veulen dan een gat in het papier krijgt?
Het veulen krijgt toch gewoon een veulenboek papier en kan als driejarige toch worden opgenomen in het stamboek?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:59

Amy1984 schreef:
Haarlem is inderdaad afgekeurd omdat er op een bepaald moment niet genoeg nakomelingen waren om hem goed te kunnen keuren op nakomelingen.
Wat ik me wel afvraag is waarom het veulen dan een gat in het papier krijgt?
Het veulen krijgt toch gewoon een veulenboek papier en kan als driejarige toch worden opgenomen in het stamboek?

Klopt, maar ze moet echt wat extra's meenemen om predicaten te verkrijgen.
Maar als je weg bent van de merrie en je laat haar keuren, ga dan naar een prok arts en laat haar prok keuren. Als dat goed is heb je een extra streepje voor.

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:15

Met een gat bedoel ik in de merrielijn een afgekeurde KWPN hengst. Echter als het je paardje aanstaat zal ik me daar niet van laten weerhouden? Er staan genoeg paarden te koop met een super papier die geen knoop waard zijn..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:32

Als Haarlem nog goedgekeurd is bij een erkend stamboek, dan krijg je gewoon papier bij nakomelingen. Je merrie blijft altijd ster, dus zullen de nakomelingen ook gewoon een volledig papier krijgen als je voor een goedgekeurde of hengst van erkend stamboek kiest. Niks geen gat in afstammeling o.i.d.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:37

germie schreef:
Als Haarlem nog goedgekeurd is bij een erkend stamboek, dan krijg je gewoon papier bij nakomelingen. Je merrie blijft altijd ster

Een stermerrie is toch niet afhankelijk van afkeur van haar vader om haar nakomelingen in te laten schrijven :?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:41

DAt bedoel ik ook Sarabande. ER wordt hier geopperd dat je een gat in de afstammingen gaat krijgen omdat Haarlem is afgekeurd. Maar dat is dus niet zo.
Zou een mooie boel worden. Heb je een stermerrie, maar kun je geen VB bij de nakomelingen krijgen omdat de vader is afgekeurd. Oeps, zonde dat je nu net die merrie gekocht hebt en drachtig gekregen hebt en in het najaar keuren ze de vader af.
Gelukkig doen ze dit niet en krijg je dus ook geen problemen met fokken met zo'n stermerrie.
Je kunt dus rustig fokken met deze stermerrie.

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 20:24

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.
Ik heb de merrie afgelopen weekend gekocht onder voorbehoud van de klinische en rontgenologische keuring.
Die vind a.s. woensdag plaats.
Als dat allemaal goed is, dan komt ze over twee weekjes bij ons als de stal klaar is.
Heb er erg veel zin in.

Dankjewel!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:39

veel succes ermee!