[H]Welke hengst op een kleine KWPN Troy X TCN Partout

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sassiej92

[H]Welke hengst op een kleine KWPN Troy X TCN Partout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 22:22

Ik heb een 3 jarige merrie
die ik vooropig nog niet ga dekken maar we willen het wel over een jaartje of 6 ofzo.
Ze is super super braaf eigenlijk een beetje te, ze mag wel wat pittiger.Ze is ook erg klein 162,5 Nu en vrij kort.Ze staat wel mooi op haar benen en heeft een klein koppie.
Ze is al vrij ruim in haar gangen en heeft een redelijke veer.
Ik wil dus een Groter Pittiger paardje eruit met nog iets ruimere gangen en als het kan nog een beetje meer veer.
Afbeelding
Afbeelding
FIlmpje was de eerste keer dat ze ies ging leren van wijken voor druk en weg op je hand
ze werd er erg druk van en soms werd ze een beetje over enthousiast nu gaat het een stuk beheersder
de bak was ook erg zwaar maar inmiddels kan ze het ls en doen we het in een bak met veel betere bodem!!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 13-10-09 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:42

Je kan beter binnen een jaar of 6 dan nog eens terugkomen, wie weet hoe is je paard uitgegroeid...
En in 6 jaar kunnen er veel nieuwe hengsten bijkomen en andere wegvallen...

ibikus

Re: [H]Welke hengst op een kleine KWPN Troy X TCN Partout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:09

En wedden dat je dan vraagt naar een hengst met een braaf karakter, als jullie zo doorgaan met het pesten van deze merrie zal ze tegen die tijd dik in de staak zitten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:09

"dit vind ze echt heel leuk" :D :D :D :D

Het opvoelen vindt ze straks ook leuk! Zeker weten!

:roll:

Ik zou Krack C, Sandro Hit, Diarado, Don Schufro en Jazz zeker in overweging nemen. :j

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:23

Ik zou Valeron nemen, die kan echt mooi lopen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:32

Sjuimpje schreef:
En wedden dat je dan vraagt naar een hengst met een braaf karakter, als jullie zo doorgaan met het pesten van deze merrie zal ze tegen die tijd dik in de staak zitten.

Ik vraag me ook een beetje af wat jullie nu precies aan het doen zijn op dat filmpje.. Wordt ze weg gejaagd en weer stil gerukt.. Dat zwiepen van de staart is een teken van onrust en het wegsjezen is omdat je in je andere hand toevallig een longeerzweep hebt? >;) Ik snap niet zo goed wat je daar wilt, hoe moet je paardje dat dan snappen :roll: .. Ik zie zelfs een keer dat ze haar staart knijpt en dan wegspringt als je naar haar kont toe stapt, ik zie dit niet als spel..

Ik snap niet dat jullie een paard willen met meer pit, als dit 3jarige brave diertje al zoveel onrust vertoont met dit longeerfilmpje. Eerst maar even 6 jaar extra ervaring op doen vind ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:19

Ik zou volgend jaar eerst eens naar de stamboekopname gaan met deze merrie. daar hoor je genoeg over de plus en minpunten van de merrie. Bovendien is het leuk en leerzaam. Breng haar wel even weg om keuringsklaar te laten maken.

Daarna eerst even lekker gaan rijden met het dier en dan eens zoeken naar een hengst.

We kunnen je wel Jazz adviseren...maar wie weet is hij volgend jaar dood..

Over het filmpje...koop het boek: Longeren met Lammert Haanstra. Ook ik zie een paard wat totaal niet bergrijpt wat er van haar verlangt wordt. Ze word daar niet getraint en leert ook niets nuttigs.

edit: Ik zie op paardenfokken dat ze al stamboek is...

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:34

Super mooi paardje! Ik heb niet echt verstand van fokken maar moest ze van mij zijn zou ik eens kijken naar één van de Sandro hit nakomelingen

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:50

Sandro Hit?? Ik zou voor Manno gaan :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:48

Ik zou rond die tijd me er maar eens in gaan verdiepen. Duurt nog wel erg lang om nu al te gaan kijken.

En geen idee wat je op dat filmpje aan het doen bent maar kan niet zeggen dat het erg prettig uitziet. :n

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:25

Waar ik nou heel erg benieuwd naar ben is wat je denkt jouw paard hiermee te leren. En ik ben het helemaal eens met de persoon die aan het filmen is, wat heeft dat paard een lol, echt het straalt er vanaf :roll:

Wat betreft hengstenkeuze, ga ik mee met Liliputter.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:19

arm dier....

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:47

Sjongejonge, van dit filmpje krijg je toch de rillingen over je rug... :n :n

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:14

Hoop dat dit dier over een jaar of 6 nog steeds leeft en niet onder het mom van 'levensgevaarlijk' bij de slacht is beland. Geen fijn filmpje dus..

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:27

Nu al informeren over iets wat je over 6 jaar pas uit wilt voeren is wat vroeg denk ik... Tegen die tijd maar eens kijken wat er dan voor hengstenstapel is, en wat past bij hoe je merrie dan is uitgegroeid.

M.b.t. het filmpje... die kan je er beter afhalen want het voegt totaal niks toe aan je vraag hier.
Ik zie een vreemd uitgevoerde versie van parelli, bij een paard wat heel braaf doet wat er van haar verwacht wordt. Grote/groffe hulpen geven zo'n zelfde reactie, ook groot, dus niet vreemd dat ze zo 'druk' werd... bij een hulp vooruit gaat de zweep (of is het wel een carrotstick?) flink hoog en de leidende hand ook... een stopteken en een drijvend teken tegelijk? Dan springt elk paard zo weg als die van jou... Misschien (weer?) eens op cursus?!

Maarja, je kwam niet vragen om reacties op et filmpje...

Voor de fokkerij, ga je er gewoon in verdiepen tegen de tijd dat jullie er beide aan toezijn.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:26

@Royaltjuh: Ze vraagt inderdaad niet om reacties op het filmpje, maar voor mij geeft het wel een goed beeld hoe de omgang met het paardje is: onervaren en naar mijn idee snappen ze de lichaamstaal van een paard gewoon niet.
En dan toch willen ze een 'heter' paard..
Dus ook de kundigheid van de mens speelt een grote rol bij het fokken!!!!! Ben blij dat het filmpje erbij staat, mensen willen tegenwoordig alleen maar groter, mooier en beter, terwijl de kennis en ervaring er helemaal niet naar staat.

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:54

ik zou voorzichtig zijn met dit paardje.Haar moeder is een erge heethoofd en erg sensibel.Het verbaasde me te lezen dat ze rustig is.
Ik zou idd ook eerst met haar naar een keuring gaan om te proberen om er eerst een predikaat erbij te krijgen.
Dit geeft in ieder geval een meer waarde aan de fokkerij en je weet een beetje waar je op moet letten bij je hengst keuze.

Maar nogmaals kijk uit met te felle hengsten..wat is er nu fijner om een paardje te hebben waarmee je gewoon mee kunt werken?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:13

Persoonlijk denk ik dat je nog heel veel over paarden moet leren, en vooral hoe met ze om te gaan.
Mede om die reden zou ik niet eens nadenken over fokken als ik jou was...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:24

Krijg hier gewoon plaatsvervangende kramp in mijn nek als ik dat meisje zie 'longeren' :n
Voor de rest sluit ik mij bij het bovenstaande aan en geef ook geen 'fokadvies', ik vind dit een beetje in de categorie 'mensen met paarden' vallen..............

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:49

Laat het fokken aan de fokkers over en leer longeren van iemand die het kan.
Dit lijkt meer paardje pesten, ik weet niet of je het zelf doorhebt of dat het gewoon onkunde is.
Succes in ieder geval.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:53

Daarbij komt ook; je hebt volgens mij geen verkeerd paard, maar in mijn ogen geen fokmerrie. Stamboekpaarden hebben we al genoeg, dus laat het fokken over aan mensen die er wel verstand van hebben!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:40

Kijk, die discussie is al eindeloos gevoerd, maar onze merrie heeft ook geen predikaten (enkel prok, wat voor mij het allerbelangrijkste is) en toch worden haar nakomelingen verkocht voor rond de €15 000 op 3jarige leeftijd.
Ik vind dat dus kwaliteitsvolle paarden, zéker en vast ver boven het gemiddelde...
Predikaten zijn altijd leuk en voor sommigen een meerwaarde, maar in mijn ogen zeker geen vereiste om te fokken...

Maar, ts, advies vragen doe je als je gaat fokken, geen 6 jaar op voorhand...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:28

ik denk niet dat ts zich nog meldt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:50

Ik weet: het is een beetje flauw, maar ik moest hier toch erg om lachen. :D

sassiej92 schreef:
duidelijk een dominantie probleem

ga eerst zorgen dat zei jou als haar leider ziet en niet andersom
ze meot respect hebebn
wees neit bang af en toe flink boos te worden
je mag best een filnke klap uitdelen zo gaat het er in de kudde ook aan toe bij ongeacepteerd gedrag

als je gaat longeren meot je duidelijk zijn
wat wil je hoe maak je dat je paard duidelijk
let op je lichaamstaal
en vooral niet terug dijnzen dan kun je helemala opnieuw beginnen
als ze naar je toekomt strenmg zeggen dat ze meot stoppen (leer een comando of gebaar) doet ze dit niet stap opzij en van de zijkant naar haar toe (leer haar wijken voor druk) duw haar opzij of zorg dat ze op indirecte druk wijkt en jaag haar weer weg

lukt het zo niet zou ik proberen zonder lijn gewoon los laat haar maar lopen en rennen
laat maar gek doen en boos kijken als ze jou maar niet omver loopt of aanvalt dan jaag je haar strenger weg net zo lang totdat z elief naar je kijkt of braaf naar je toe komt
het zal in het begin lang duren misschien ben je wel anderhalf uur bezig maar ze stopt er echt wel mee als ze meo is of als ze je respcteerd

CONTROLLEER OOK OF JE SPULLEN PASSEN MISSCHIEN DOET HET PIJN OF IS ZE BANG EN VALT ZE DAAROM AAN!!!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:59

lachen??, huilen bedoel je...