Kennismaking veulen met ons ruintje (vraagje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Kennismaking veulen met ons ruintje (vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 16:50

We hebben sinds zaterdag ons miniveulentje,en aangezien ons ruintje van 7 met alle paarden(bekend en vreemd) kan opschieten,voorzag ik eigenlijk geen problemen.
Dus eerst even laten snuffelen,en samen in een stuk land gezet.
Ging op wat bluffen van ons ruintje na,eigenlijk best goed.
Wel voor de zekerheid ze niet samen in een stal gezet,ruintje ging in nacht gewoon zoals altijd op de wei bij de andere paarden,en veulentje op stal.
Sinds gister veranderde de zaak,en ging haar steeds meer opjagen,bijten.
Vanmorgen het weer geprobeerd maar ze daarstraks uit elkaar gehaald omdat hij haar echt ging bespringen om te bijten.
Het veulentje staat nu dus weer alleen op het stukje,maar kan wel via het hek wat contact maken met de andere paarden en ons ruintje.
Denk dat het beter is het voorlopig maar even zo te laten?
En wanneer zou ik het weer kunnen proberen,en op welke manier?

LadyMadonna

Re: Kennismaking veulen met ons ruintje (vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:53

wil het ruintje spelen of is het echt agressief gedrag?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:59

Ik weet niet of je met opschieten met alle andere paarden alleen 'grote' paarden bedoeld en dat hij geen kleintjes gewend is??
Persoonlijk zou ik ze niet met z'n tweeen in een stal gaan zetten! Hoe lief paarden/pony's ook kunnen zijn, ze kunnen zo naar tegen elkaar doen wanneer ze in een stal opgesloten zitten!!
Ik zou het even zo laten om ze te laten wennen. Je zou daarna schrikdraad neer kunnen zetten waar het veulen wel onderdoor kan en het ruintje niet! Dan kan ze zelf kiezen waar ze is!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:06

Het is geen speelgedrag zover ken ik mn ruintje wel.
Denk dat iedereen de sjago of boze rimpel bij een lipje wel kent?
Hij liet op een kleine aanvaring het veulen wel met rust,maar gister en vandaag werd hij echt gemener.
Oren in zn nek,bijten in het voorbij lopen,en nu zelfs echt haar bespringen om eens even flink te bijten.
Ik had tot nu toe zoiets,oke voor ons ziet het er heftig uit,maar paarden moeten ook even de rangorde bepalen en wennen aan elkaar.(heb de kleine eerder ook wel even terug zien slaan).
Dus dan bemoei ik me er absoluut niet mee.
Maar vandaag was het echt menens,en hebben we hem echt met groot vertoon eraf moet meppen bijna.
Want hij weigerde absoluut te stoppen met jagen en bijten.
En het veulen wist niet meer waar ze goed aandeed kwa weglopen,kauwen etc.
Snap hem ook heel goed,en begrijp ook dat hij niet zomaar opgedrongen vriendjes wil worden met een vreemde dame.
Vandaar de vraag,het veulen staat nu apart,ze kunnen elkaar wel zien,contact maken via het hek(als hij daar ooit te vinden is) maar dat kan ik nog wel uitlokken met de paarden wat lekkers geven bij het hek,zodat ze toch met elkaar ook wat contact maken.
Maar mijn insteek in tegenstelling tot eerder is....eerst wat ritme en regelmaat in het leven van het veulen brengen,dus vaste tijden buiten,vaste tijd in de avond op stal.
In de ochtend voor het loslaten van het veulen even een uurtje in stal gaan zitten en proberen wat contact met haar te maken.
En dan over een paar weken,ons ruintje weer eens erbij proberen te zetten?
Afgelopen nacht heeft ze ook voor het eerst het bakje met veulenbrokjes en wat muesli gegeten(dus blijkbaar went ze al wel iets aan de situatie).
Enige wat me zorgen geeft....ze doet als ze buiten is,niet anders als voor het hek ijsberen,omdat ze de andere paarden ziet?
Maar ook met ons ruintje erbij doet ze dit,omdat hij haar belaagd en ze dus net zo graag wegwil.
Moet ik haar laten ijsberen,en afwachten tot ze dat wat opgeeft?
Vind het zelf heel moeilijk,want heb zoiets een veulen hoort niet alleen te staan...een tweede veulen is geen optie nu.
Onze ruin mini erbij is dus ook even niet handig...(gezien zn gedrag).
Dus gezien het hele verhaal,is mijn idee,rust,regelmaat,en tja dan maar even apart staan voor het veulen?
Daarbij krijg ik dan zelf mischien wat kans om ook contact met haar op te bouwen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:11

Oww en het ruintje kon zowel bij grote paarden,als nog meer mini als hij zelf!
Heb hem weleens in een bak losgelaten waar allerlei verschillende paarden liepen(woonde in hartje denhaag en die bak werd gedeeld door paardenliefhebbers uit de buurt)...
En hij was echt bomproof in kennismaken en zich aanpassen!
Het meest schokkende wat er ooit gebeurde was met een shetje wat iets groter was als hijzelf,en je zag toen gewoon dat het puur even rangorde was...spelen werd soms wat feller...maar nooit echt vals of aanvallend.
Want de keer erop hinnekte hij vrolijk toen hij bewuste Max weer zag...om vervolgens weer te gaan stoeien ermee ;)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:17

Denk dat het ruintje simpelweg geen veulens gewend is en niet weet hoe die ermee om moet gaan.
En hem tussen andere volwassen paarden stoppen zal dan altijd wel goed gaan maar veulens is een verhaal apart. Ze horen te reageren op het onderdanig kauwen van een veulen en het dan met rust te laten. MIsschien even een hap van ga uit de buurt maar niet er dan ook nog erachteraan jagen.

Om hem dit te leren zou je eigenlijk het best een felle merrie moeten hebben die het veulen beschermd. Eentje die boven je ruintje in de rangorde kan staan. Die kan je ruintje dan goed op z'n plek zetten.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:31

Ik heb 2 jaar geleden een arabierveulen gekregen en daarbij hadden wij ook problemen met de groep. Het ging altijd goed, bij alle paarden die erbij kwamen, maar dit veulen joegen ze door de omheining. Hebben ze dus tijdelijk apart gezet en op een dag kwamen we erachter dat ze losgebroken waren en dat het veulen met een andere ruin weer verder losgebroken stonden in een ander weiland en met hun 2 ging het prima. Hebben ze zo maar even laten staan en na een tijdje de rest erbij. Nu had hij 1 maatje waar hij bij kon schuilen en die hem beschermde. Inmiddels echt totaal geen problemen meer.

Wat ik zelf erg moeilijk vond was dat een veulen zo kwetsbaar is (in mijn ogen). Die dunne beentjes en smalle lijfje. Maar het is dus goedgekomen en hij heeft er niks aan over gehouden.

Is het niet mogelijk om er eerst een ander paardje bij te zetten dat het veulen ook een beschermer heeft?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:41

Denk dat een deel van het probleem is,dat mijn ruintje natuurlijk uit zijn kudde word gehaald,maar die nog wel kan zien. (hij raakt daarvan van de kook,en is heel onrustig).
Het is de bedoeling dat over ongeveer anderhalve maand,er een stukje speciaal voor de shetjes komt,vanwaar uit ze ook de andere paarden niet kunnen zien.(denk dat het dan beter zal gaan).
Maar tot die tijd,zou het veulentje dus alleen staan.(ze kan nu wel via het hek de kudde zien,en elkaar besnuffelen).
De andere optie is haar tijdelijk bij mijn nichtje te zetten,die een veulentje van dezelfde leeftijd heeft.
Alleen weet ik niet of het verstandig is haar weer te verhuizen met alle stress vandien.
Hoop dus dat ze wat tot rust komt,en stopt met ijsberen langs het hek.
Maar mocht het dus echt niet gaan,dan kan ze tijdelijk naar mijn nichtje.(half uurtje hiervandaan met de auto).

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:31

mijn ruintje deed ook heel raar toen er een andere merrie bijkwam terwijl hij normaal gesproken goed met andere paarden/ponys op kan schieten, heb ze een poosje zo gezet dat ze naar elkaar gingen kijken enzo.
wat bij mij goed werkte was er samen dingen mee doen.. wandelen poetsen en dat steeds samen. werkte goed!

ginalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:28

Misschien is het een idee om je veulentje samen met een ander paardje te zetten, want alleen is ook zo alleen. Maakt voor zo'n paardje echt niet uit of ze een groot of klein paardenvriendje heeft. En als het een groter paardje is is het idee van Kentaro een super oplossing. Gewoon een stroomdraadje waar je veulentje onderdoor kan en de ander niet ze hebben echt heel snel door dat ze daar veilig staan. Wij gebruiken die tactiek ook regelmatig.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:44

Inmiddels is het allemaal opgelost.
We hebben het veulentje en onze ruin in ieder een eigen box op stal gezet.
De bedoeling was zowieso in de winter dat ons ruintje in de nacht op stal ging.
Daarbij kon hij zelf ook wel even een opfriscursus in opvoeding gebruiken na een zomer 24/7 op het land.
Dus zijn nu hem aan het opfrissen,en ook meteen wat met het veulen bezig.
Iedere dag gaan we ook met allebei samen wandelen,even een zacht borsteltje over allebei heen.
Met het wandelen gaat het heel goed,hij wil alleen even waarschuwen als ze te dicht in zn buurt komt.
Het veulentje wat nog geen 2 weken geleden,nog geen halstertje kende loopt behoorlijk goed mee!
Nog wel een beetje onwennig en soms een bokje (maar wat wil je in zo`n korte tijd). :+
Hoop dat ze zo een beetje aan elkaar wennen,en dan ook na wat gewenning samen los kunnen.
;)