Het is geen speelgedrag zover ken ik mn ruintje wel.
Denk dat iedereen de sjago of boze rimpel bij een lipje wel kent?
Hij liet op een kleine aanvaring het veulen wel met rust,maar gister en vandaag werd hij echt gemener.
Oren in zn nek,bijten in het voorbij lopen,en nu zelfs echt haar bespringen om eens even flink te bijten.
Ik had tot nu toe zoiets,oke voor ons ziet het er heftig uit,maar paarden moeten ook even de rangorde bepalen en wennen aan elkaar.(heb de kleine eerder ook wel even terug zien slaan).
Dus dan bemoei ik me er absoluut niet mee.
Maar vandaag was het echt menens,en hebben we hem echt met groot vertoon eraf moet meppen bijna.
Want hij weigerde absoluut te stoppen met jagen en bijten.
En het veulen wist niet meer waar ze goed aandeed kwa weglopen,kauwen etc.
Snap hem ook heel goed,en begrijp ook dat hij niet zomaar opgedrongen vriendjes wil worden met een vreemde dame.
Vandaar de vraag,het veulen staat nu apart,ze kunnen elkaar wel zien,contact maken via het hek(als hij daar ooit te vinden is) maar dat kan ik nog wel uitlokken met de paarden wat lekkers geven bij het hek,zodat ze toch met elkaar ook wat contact maken.
Maar mijn insteek in tegenstelling tot eerder is....eerst wat ritme en regelmaat in het leven van het veulen brengen,dus vaste tijden buiten,vaste tijd in de avond op stal.
In de ochtend voor het loslaten van het veulen even een uurtje in stal gaan zitten en proberen wat contact met haar te maken.
En dan over een paar weken,ons ruintje weer eens erbij proberen te zetten?
Afgelopen nacht heeft ze ook voor het eerst het bakje met veulenbrokjes en wat muesli gegeten(dus blijkbaar went ze al wel iets aan de situatie).
Enige wat me zorgen geeft....ze doet als ze buiten is,niet anders als voor het hek ijsberen,omdat ze de andere paarden ziet?
Maar ook met ons ruintje erbij doet ze dit,omdat hij haar belaagd en ze dus net zo graag wegwil.
Moet ik haar laten ijsberen,en afwachten tot ze dat wat opgeeft?
Vind het zelf heel moeilijk,want heb zoiets een veulen hoort niet alleen te staan...een tweede veulen is geen optie nu.
Onze ruin mini erbij is dus ook even niet handig...(gezien zn gedrag).
Dus gezien het hele verhaal,is mijn idee,rust,regelmaat,en tja dan maar even apart staan voor het veulen?
Daarbij krijg ik dan zelf mischien wat kans om ook contact met haar op te bouwen.