[KG]Black silver dapple

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

julian

[KG]Black silver dapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 10:03

Onze Elisabeth had een beetje apart kleurtje,dus heb haar laten testen .

Afbeelding

Dit was de uitslag,

'Elisabeth'

Red factor test result: Ee - Heterozygous. The foundation colour of the horse is black, however the DNA test has detected the recessive red gene. Since black is dominant, the presence of the red gene makes no visual difference to the appearance of the horse, it does mean however that if bred to another red carrier, the horse has a 25% chance of producing a chestnut foal.

Agouti test result: aa - Negative. The horse is a non-carrier of the Agouti bay modifier, therefore can be considered uniform black, rather than bay. The horse will not produce bay foals unless bred to an Agouti carrier.

Cream dilution test result: nn - Negative. The horse is a non-carrier of the dominant cream gene, therefore will not produce 'dilute' foals unless bred to a cream carrier.

Silver dilution test result: nZ - Heterozygous. The horse is positive for the dominant Silver dilution gene, this modifies the black coat to Silver Dapple. The horse will pass the Silver gene to 50% of foals when bred, therefore will produce both Silver & non-silver foals.

Pearl dilution test result: nn - Negative. The horse is a non-carrier of the recessive pearl gene.

Summary:
Ee/aa/nZ - The horse can be considered a Black silver dapple, she has the genetic potential to produce Black, Chestnut, or Silver dapple foals.

Nu heb ik van iemand gehoord ,dat je als je haar in de toekomst zou laten dekken dit niet met een zilverkleurige hengst mag?
Weet iemand hiervan en wat de reden daarvan is?

Liezel1

Re: [KG]Black silver dapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:07

Is deze "schimmel" zwart zilverappel?????

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:08

Het eerste wat ik dacht was ; Dat paard is gewoon wit :Y) ?
Niet echt een aparte kleur imo.
( Lees: Niet apart = Niet lelijk/stom/standaard/ofweetikveelwat)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:10

Ze is naast zilverappel dan ook schimmel idd. ;)
Er is een oogafwijking ASD die geassosieerd werd/word met het Zilver gen, kwam voornamelijk bij rocky mountain horses voor, maar dat hebben ze niet altijd hoor, dus de ogen laten checken en dan kun je gewoon dekken met een zilver maar je blijft kans op schimmel houden natuurlijk.
Zilvers die schimmel dragen worden vaak erg snel wit.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:17

Kreeg net nog een mailtje,met de uitslag over het sabino

Hi Monique

I forgot to mention that we have also tested the horse for the Sabino gene, the result is Heterozygous (nSb1) meaning that she will pass the white markings to 50% of foals when bred.

I have not seen a white Silver dapple before, Sabino and Silver together is quite unusual. I do not know if there may be others, but I think this is a desirable combination. Carriers of the Silver gene are always valuable!

Overigens is Elisabeth altijd deze kleur geweest,ze is zo geboren, en ze lijkt licht cremekleurig

Afbeelding

Zijn ernog meer paarden bekend met deze DNA kleur uitslag?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:46

Zij heeft zo wat hetzelfde kleur als haar vader, die blijkbaar ook het zilver gen erfde van zijn vader.

Haar moeder is bont, met (zo te zien op de foto's) ook sabino. Vraag is of zij ook misschien aan het verschimmelen is?

Maar Elizabeth is dus een maximaal sabino Zilver-Black .... getest Ee aa Zz Sbsb.

Als zij mijn paard was zou ik ook haar laten testen op Grey en Tobiano ... de eerste omdat er een kans bestaat en de tweede omdat onder al dat wit je niet kan zien wat bont betreft. Heeft zij 4x witte hoeven ... zo ja dan is de kans op bont des de groter!
(Hebt je haar al is ooit gewassen? Zo ja, was er ergens op haar lijf donker onderhuid?)

In iedere geval een zeer apart gekleurd (genetisch gezien) dame!

julian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:54

Moeder is niet aan het verschimmelen,
Toen elisabeth geboren werd had ze een zogenaamde "medicinehead", Dit was een iets lichter gekleurd kapje over de oren op haar hoofd.

Op mijn vraag aan animal genetics hoe ik haar kleur moet noemen,kreeg ik dit antwoord.

The official word will be black silver dapple, for registration etc.

It is not incorrect to call her white silver dapple, or black-sabino silver dapple. The choice is yours!

Thanks

Peterina,Ze heeft wel vlekken op haar huid

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SMFQKLBU.jpg

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:36

Ah dan is ze dus idd heel erg bont, tobiano, splash en sabino samen, dus zoveel witte vlekken dat ze zo goed als helemaal wit lijkt.
Als de ouders niet schimmel zijn kan ze idd niet schimmel zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:01

Mijn vraag over de mogelijkheid van schimmelen bij de moeder komt nav de foto's op je site. Het lijkt alsof zij aan het 'verschimmeling' (staar je niet op het woord schimmel) maar als dit niet het geval is dan kan het veroorzaakt worden door uitwerking van de sabino gen (op hoofd en in de lies).

Omdat moeder bont is en ik verschillende huids tinten op haar mond zag dacht ik zij ook hoogst waarschijnlijk ook bont kan zijn.

Zoals Meavey al aangeeft: ze is dus idd heel erg bont, tobiano, splash en sabino samen, dus zoveel witte vlekken dat ze zo goed als helemaal wit lijkt.

Dus ...
- heterozygoot zwart en vos
- heterozygoot zilver
- heterozygoot sabino
- tobiano (waarschijnlijk heterozygoot)
- splash (ivm de medicinehat)

Ik zou haar alsnog laten testen op tobiano voor de zekerheid (homoz. of heteroz.).

Citaat:
Op mijn vraag aan animal genetics hoe ik haar kleur moet noemen,kreeg ik dit antwoord.
The official word will be black silver dapple, for registration etc.
It is not incorrect to call her white silver dapple, or black-sabino silver dapple.

Het gebruik van de woord 'dapple' is niet correct ... en zij horen beter te weten! >;)

Correcte is: Sabino Black Silver Tobiano (sabino zwart-zilver platenbont)

Hier moet ik het aan Meavey vragen of Splash echter gezien kan worden als 'overo' (?bij tinkers?) om van het Tobiano Tovero te maken ??????

julian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 13:09

Ik weet het niet zeker van moeder hoor,maar we hebben haar nu 2 jaar en ze is nog helemaal niet lichter geworden eerder donkerder. Ik heb zelf altijd gedacht dat ze flink stekelharig is.
We hebben zelf een grijs hengstje die schimmel word en die ziet er heel anders uit.

Veulen van dit jaar van moeder word ook al stekelharig.

Wat is de meerwaarde om nog te laten testen opTobiano?

Komt deze "kleur" nu vaak voor?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:34

Ik zit niet in tinkers maar bij mini's heet splash ook overo dus idd tovero.
Tobinao lijkt me wel duidelijk eigenlijk zonder had ze niet zo wit geweest schat ik, maar sabino kan ook rare dingen doen natuurlijk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:35

Omdat zij heterozygoot is voor zilver en sabino betekend dat zij ook veulens zonder deze 'kleuren' kan geven.
Onder al dat 'wit' kan een bont gen schuilen ... wat betekend dat zij ook bont getekend veulens kan geven, met of zonder die 'kleuren', bijvoorbeeld een vos-bont of effen-vos gekleurde veulen. Als zij homozygoot test voor bont dan weet je dat zij tenminste altijd bont zal doorgeven.

'Witte' tinkers, of andere rassen, nav maximale sabino expressie komen vaker voor, alleen de meeste eigenaren denken niet aan testen voor andere kleuren onder die witte jasje.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:37

Meavey schreef:
Ik zit niet in tinkers maar bij mini's heet splash ook overo dus idd tovero.
Tobinao lijkt me wel duidelijk eigenlijk zonder had ze niet zo wit geweest schat ik, maar sabino kan ook rare dingen doen natuurlijk.

Reden van mijn vraag is omdat ik dacht dat Overo als patroon niet voorkwam bij Tinkers ????? Maar misschien hadden ze het over Frame ivm Splash?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:39

Frame heb ik idd niet van gehoord, maar splash wel, anders hadden ze niet zoveel blauwe ogen. ;)
Maar ze zijn idd niet LWO voorzover ik weet dus moet wel splash zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:46

:D Dus ....
Citaat:
Sabino Black Silver Tobiano (sabino zwart-zilver platenbont)

het hoort eigenlijk te zijn ... Sabino Black Silver Tovero

(Ik zou Splash in haakjes erbij melden ... anders denken ze meteen aan OLWS)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:44

Mijn hemel wat is dat ingewikkeld!!!

julian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:25

Ja kun je wel zeggen ,dus als ik het goed begrijp,hebben we in de toekomst altijd waarschijnlijk bonte veulens van haar,ook al laten we haar dekken door een effen hengst?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:12

Alleen als zij homozygoot is voor bont ... vandaar de voorstel om haar op tobiano te laten testen.
Als zij 'maar' heterozygoot is voor bont/tobiano dan is het 50/50 kans op een bont getekende veulen.

Sabino is geen 'bont' wat patronen betreft alhoewel er vlekjes kunnen voorkomen.
Splash geeft meestal wit van boven naar boven.

Een goede informatie site met foto's ... om de verschillen te zien: http://www.mustangs4us.com/Horse%20Colo ... _white.htm