[KG]palomino of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[KG]palomino of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:13

Bij het nsps zie ik regelmatig palomino pony's met donkere benen, naar mijn weten hoort een palomino deze niet te hebben aangezien ze vos x creme zijn, maar hoe is dit dan wel te verklaren?

voorbeeldje:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-10-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:59

Palomino met sootygen. Sooty legt een vuil/grijs waas over de vacht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:04

sooty gen is juist dat ze soort van appeltjes hebben in combinatie met grijs achtig. mijn verzorghaf is extreem sooty (zie profiel voor foto) en dat si toch heel anders dan wat ik hier zie.

Dit lijkt me meer zo'n creme factor of wildkleur palomino ofzo ? :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:07

Palomino wordt door creme veroorzaakt. ;)

Appeling wordt door een apart gen veroorzaakt. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:10

ik zie hier toch echt een wildkleur palomino in hoor :+ of gewoon een vieze palomino maar geen sooty gen, lijkt helemaal niet op het sootygen van mijn verzorghaf...

edit: bedoel creme/cream dun

Anoniem

Re: palomino of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:50

foto is van een hengstenkeuring dus vies is deze pony zeker niet.

ik dacht dus ook sootygen, maar ik heb dus idd al vaker gelezen dat dit het niet kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:58

Mooi is het in ieder geval niet, vind ik dan.
En dat mushroom gen dan?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:00

ojaaa dat was het :+ was het kwijt, mushroom zocht ik. misschien dat dat het is :P

Anoniem

Re: [KG]palomino of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:03

wat stom dat ik daar nooit aan gedacht heb! bij vossen zie je het erg goed maar bij een palomino natuurlijk niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:55

Zou best kunnen alleen bij een typische mushroom verbleekt de beharing van de onderbenen voor zover ik het op de fotos zie, dus dat is dan weer niet passend.

http://www.halstockshetlands.co.uk/mushroom-ponies.htm

http://kellas-stud.co.uk/mystery.htm

Of er een mushroomgen inzit zou je aan de hand van de lijnen moeten kunnen bepalen.

Bovendien is het ook niet uitgesloten dat een mushroom sooty voert, dat staat helemaal los van welke andere mutatie ook en dus ook los van appeling. ;)
Mushroom op palo kan ook lijkt me, dus zo een twee drie is dit niet makkelijk zonder DNA testing.

Overigens zijn palos met donkere benen bij meerdere rassen te vinden, en die hebben dus geen mushroom.

Daar zijn op deze pagina: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... X%26um%3D1

een paar prachtige voorbeelden van te zien. Kijk vooral ook naar de onderste pony in het plaatje, deze vorm van palomino ben ik wel eens tegen gekomen.
Helemaal bovenaan staat trouwens ook een erg sooty palomino.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:14

Citaat:
Overigens zijn palos met donkere benen bij meerdere rassen te vinden, en die hebben dus geen mushroom

Hengst is zeker geen palomino .... palomino is vos basis en vos heeft geen zwarte benen ... ook niet wanneer sooty in de speling is.
Palomino's met zwarte benen bestaan niet; er kan een donker tint misschien aanwezig zijn op de benen maar deze is nooit zwart en meestal een zeer donker rood.

Wat wel kan in dit geval is ... zwart-basis plus zilver + cream ... oftewel een zilver buckskin of een zilver smokey black.

Dun, of te wel wildkleur, komt hier ook niet te sprake. Een cream dun is het 100% zeker niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:18

Maar waar wil je zilver vandaan halen? Binnen het NSPS komt naar mijn weten helemaal geen zilver voor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:23

Zilver bestaat wel in mini-shetlanders, wel niet in Nederland voorkomend, maar in Duitsland.

Een bruin + creme + zilver geeft deze 'tint' expressie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:58

bij mijn weten komt het idd ook niet voor bij shetten, dan kan het ook niet bij de mini's voorkomen lijkt me aangezien alle nsps pony's 100% shet zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:20

Het duitse stamboek heeft volgens mij ook een part-bred sectie oid, het zou eventueel zo iets zijn (bij de german clasic pony kom je wel zilver tegen, misschien een kruizing daarmee ofzo). Maar vol shetland gefokt ben ik ze nog niet tegen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:21

maar de part bred word niet overgezet naar het nsps

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:26

Idd, daarom. Dan valt het wel onder het duitse stamboek, maar niet onder het NSPS. Dus is het geen echte shetlander en dat is deze hengst dus ook zeker niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:52

Even rondgesnuffeld naar sooty palo bij de Welsh cob (ik heb ooit een pony gekend met een soortgelijke kleur als bovenstaand shetje en dat was dus een Cob, waarbij het Silver of ander speciaal gen bij mijn weten niet voorkomt -enkel dun en creme.)

Op deze site kwam ik er toch een aantal tegen die palo zijn en behoorlijk sooty, die eigenlijk best wel wat weghebben van het shetje hierboven.

http://www.welshwelshcobs.com/dilute1.cfm

Volgens mij is Morlena Casper een klassiek voorbeeld van sooty palo. Het veulen Pantydwr Cream Dream lijkt qua kleur erg veel op de Cob die ik vroeger kende.

Bij Welsh Cobs komt een combinatie van donker sooty en palomino regelmatig voor, en die hebben best wel grijze haren op hun lichaam.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:32

Zilver komt idd bij de echte shets NIET voor.
Dus idd moet sooty zijn, schimmel erbij of nog een heel ander gen, ook Mon Cherie de bekende welsh hengst binnen het NMPRS heeft en fokt vaak palo's met donkere benen, en is geen zilver, denk daar ook echt aan sooty:
http://home.planet.nl/~hette180/bestand ... herie2.jpg

Het is idd intrigerend. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:57

randalinpony schreef:
Even rondgesnuffeld naar sooty palo bij de Welsh cob (ik heb ooit een pony gekend met een soortgelijke kleur als bovenstaand shetje en dat was dus een Cob, waarbij het Silver of ander speciaal gen bij mijn weten niet voorkomt -enkel dun en creme.)

Op deze site kwam ik er toch een aantal tegen die palo zijn en behoorlijk sooty, die eigenlijk best wel wat weghebben van het shetje hierboven.

http://www.welshwelshcobs.com/dilute1.cfm

Volgens mij is Morlena Casper een klassiek voorbeeld van sooty palo. Het veulen Pantydwr Cream Dream lijkt qua kleur erg veel op de Cob die ik vroeger kende.

Bij Welsh Cobs komt een combinatie van donker sooty en palomino regelmatig voor, en die hebben best wel grijze haren op hun lichaam.

Nergens op die site staat een palomino met zwarte benen ... ze zijn overduidelijke palomino van kleur (buiten de twee veulens die nog uit veulen haar moeten komen of wintervacht) en sommige hebben een verspreiding van sooty over hun lichaam maar geen een heeft alleen sooty op de benen. Als sooty aanwezig is dan vindt je het ook op het lichaam en dan ook zijn de haren niet echt zwart maar een donker bruin van kleur.

Het hengstje indien zilver niet mogelijk is, lijkt mij eerder dan onder de invloed van schimmel donker benen te hebben, ze lijken op de foto gewoon 'TE' zwart te zijn voor sooty. Alhoewel het een keuring is, staat hij erg lang in het haar en dit zou de echte kleur kunnen verdoezelen indien:
- het een seizoens gevoelige palomino is ... sommige (zoals bekend ;) ) verbleken heel erg naar het winter toe om soms bijna creme-kleuring uit te zien.
- met deze seizoens kleur zou het kunnen dat het sooty effect tot over de rest van zijn lichaam gaat ... rond zijn neus en snuitje is er erg veel 'schaduw'.

In elke geval, indien een palomino, is hij wel een erg lichte tint, een zg isabel palomino.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:15

Ik had al even op de site waar deze foto kwam gekeken, maar kon daar niets over dit hengstje vinden. Dat had het mysterie op kunnen lossen, als we de afstamming hadden. ;)

Peterina, houd ook nog rekening met het feit dat een foto zeer kan vertekenen qua kleur, zeker als het licht niet al te best is, zoals in een binnenhal, en als de camera niet heel goed van kwaliteit is. Dan krijgen donkere delen de neiging om 'zwart te lopen' op een foto.

Op de lange wintervacht van ponys kan palomino inderdaad heel erg bleek en vaal worden (en ik vind eigenlijk, lelijk. :+ )
De palo die ik vroeger kende, had overduidelijk grijze haren in de vacht, geen donkerbruin. Hij had ook wit/grijs gemeleerde manen. Het scheelde echter ook heel erg per seizoen hoe hij er uitzag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:37

Deze hengst op de foto is volgens mij Zubelia van stal Brammelo.
Vader: Sander van de hoefslag (isabel, vader: Grandioso van de wegdam = vos die veel mushroom/isabel fokt)
Moeder: Exclusive van stal brammelo
MV: Adam van spuitjesdom (bruin: ook de vader van Grandioso).

Ik denk dat het toch op de een of andere manier iets met Mushroom te maken heeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:14

Ik heb op dit moment 2 palomino's en een cremello lopen in de wei met veulens en al de palo's zijn seizoens gevoelig.
Een merrie: zomer: als jonge merrie een donker isabel, nu als 22 jarige een licht isabel; 'swinters is ze creme kleurig zonder onderscheidt tussen vacht en manen/staart
Een merrie: zomer: donker goud palomino; 'swinters: vieze apricoze kleur (m.i.) ... heeft wel sooty maar daar is niets van terug te vinden 'swinters
Een hengstje: zomer: donker donker goud, door invloed sooty, bijna choco palo ... is nu al aan verbleken ivm winter haartjes
Een hengstje: zomer: donker isabel ... is ook aan het verbleken ... deze zal toch donkerder worden dan isabel tint omdat hij oranje! wimpers en snorharen heeft ... een ECHTE toverbal maar goud palomino zal hij niet worden.

Na meer dan 30 jaren ervaring met palomino's en onder andere fokken met het kleur, ken ik (hoop ik en denk ik) alle tinten. De verwarring ontstaan alleen bij sommige rassen wanneer er meerdere kleuren genen toegevoegt wordt. Maar eerlijk gezegt dat vind ik niet erg omdat het anders een saaie boel wordt en wij anders niet zo veel mooie en aparte combinaties krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:41

ze keuren idd in de winter, vandaar de lange vacht. maar in de zomer is deze kleur hetzelfde., isabel dus

maar ik denk dat ik inmiddels wel met zekerheid kan zeggen dat het een combi met mushroom moet zijn.

een rare kleurmutatie die alleen bij shetten voorkomt en nog in onderzoek is.

hengstje is overigens idd zubelia :j