Uithongeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DolceGabbana

Uithongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:43

Hoi! :wave:

Ik weet niet of het hier goed staat,
anders graag een reactie :Y)

Ik zit al heel lang met een vraag.
Een hele tijd geleden is Kylla een keer naar de hengst geweest!
Gewoon, omdat we wel een keer een veulentje van haar wilden.

Ze kwam echter helemaal uitgehongerd terug, had niet gegeten omdat ze zo'n "heimwee" had gehad!
Iemand dit ook een keer meegemaakt?

Hebben het daarna ook niet weer geprobeerd,
maar was wel benieuwd naar jullie verhalen :D

Groetjes :evaw:

vanessakusje

Re: Uithongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:01

Heb precies t zelfde gehad dit jaar. na 2 mislukkingen naar de hengsthouder, met veulen aan de voet, en kwam graatmager terug! Wat was ik kwaad.. Had t daar niet fijn gehad...miste thuis heel erg.. nu 3 maanden geleden en niets meer te zien.

Echter wel drachtig.. bij jou niet gelukt?

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:05

vanessakusje schreef:
Heb precies t zelfde gehad dit jaar. na 2 mislukkingen naar de hengsthouder, met veulen aan de voet, en kwam graatmager terug! Wat was ik kwaad.. Had t daar niet fijn gehad...miste thuis heel erg.. nu 3 maanden geleden en niets meer te zien.

Echter wel drachtig.. bij jou niet gelukt?

Nee, helaas niet !
En nu willen we het risico niet meer lopen haar nog een keer te laten dekken, leeftijd enzo!
En we hebben nu niet echt interesse in een veulen, het was toen gewoon een beetje een uitprobeersel.
Maar vond het zo'n raar verhaal dat ze broodmager weer terug kwam.

Als ik nu naar de ponyclub wil of een concours heb moeten we elke keer weer haar vertrouwen winnen,
anders gaat ze er niet in!

Heeft al een keer hele hand opengetrokken :+

edit: spelfout :D

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:16

Heb het zelf niet meegemaakt, maar een bekende had zijn friese merrie ook naar de hengstenhouder ter dekking en zij kwam ook veel te mager weer terug.
Toch echt een soort heimwee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:22

Ja..... vorig jaar hier ook een echte heimwee-pony, die haar baas, wei en stal enorm miste ;( . Bovendien (weet ik nu) houdt ze niet van "een nummer" zijn, en van grote aantallen pony's om zich heen.
Ze had een veulen aan de voet ook, die haar (zo klein als hij nog was) helemaal leeg dronk.

Itt jouw merrie, had de mijne de HH de oren van het hoofd gegeten, kreeg zoveel eten als ze wilde en op kon, maar was tot op haar ribbenkast vermagerd toen ik haar ophaalde. De HH voelde zich ten onrechte schuldig, want alle andere pony's, zowel zijn eigen als de gastmerries, stonden er dik en doorvoed bij! Btw, ik ontworm goed, degelijk en voldoende.
Mede omdat het veulen natuurlijk steeds groter werd, heeft het me maanden gekost, 4 kg krachtvoer per dag en vrijwel onbeperkt hooi, voor ze weer een beetje toonbaar was. Het veulen was toen overigens gewoon dik :D .

Ik had haar expres daar laten staan tot ze met 18 dagen drachtig gescand was, om haar en het veulen het heen-en-weer rijden te besparen, maar dat zal ik de volgende keer niet meer doen. Liefst rij ik erheen, blijf ik erbij wanneer ze gedekt wordt, en neem haar dezelfde dag weer mee terug, maar dat zal helaas wel niet gaan :o .

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:28

Oke.. jee.. dan ben ik dus niet de enige die een heimwee pony heeft :P

Dat is inderdaad ook wel handiger, sommige hengsten willen ook nog wel eens dekken aan huis! Of niet??

Maar ja.. het enige wat je dan zeker weet is dat je paard het wel naar z'n zin heeft thuis :D

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:31

En je kunt ook met heel veel hengsten KI door je DA laten doen.
Dan is het helemaal opgelost!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:56

ja maar volgens mij word KI nog niet door veel ponyhengstehouders gebruikt ivm kosten die eraan vast zitten enz.
maar dat weet ik niet zeker...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:06

KI wordt inderdaad bij pony's, en met name bij het NF - stamboek, nog niet zoveel gedaan. KI aan huis nog veel minder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:26

Inderdaad is KI niet heel gangbaar. En dan zijn er die KI dekken maar waarvan het sperma weer niet van verzonden mag worden omdat het station daar niet de certificaten voor heeft. :(

Ik heb exact hetzelfde probleem als Gem, mijn merrie krijgt genoeg te eten maar komt ook broodmager terug. Hengstenhouders krijgen ook vooraf de waarschuwing van mij. Het liefste gebruik ik ook KI om thuis te insemineren, maar helaas is het me tot nu toe nog niet gelukt om geschikte hengsten te vinden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:55

En toch is het vaak een kleine moeite! Wij nemen die kerel van ons ook zo mee, hij is heerlijk braaf en als je goed scant en op tijd chorulon spuit, dan hoef je maar 1 keer met de hengst op pad. De mannen worden er alleen maar makkelijker van en vaak vinden ze het enorm leuk om eens wat anders te zien dan de eigen harem.
En onze stikstoftank (ruimte voor +/- 1200 rietjes, bevat al wel 19 rietjes ofzo :+ ) reist ook regelmatig mee op de achterbank, heel handig als je ergens wat moet brengen of ophalen ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:47

SA: misschien moet je eens wat ggk NF - hengsten op stal gaan nemen :+ .

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:10

ik heb een shetlander bij mij thuis gehad om te laten dekken,ze had een veulen bij zich lopen en zat nog goed in haar vet,haar eigenaar zei dat ik haar op een heel kale wei moest zetten en niks bijvoeren,maar ze had een veulen bij zich lopen dus..ik denk dat ze vetter is vertrokken,maar heimwee had deze dame niet ze wou zich absoluut niet laten vangen door haar baasje uiteindelijk heb ik haar moeten pakken :7 ik vond het wel een compliment van de merrie :o