iemand ervaring met een wachtregisterstamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

line18

iemand ervaring met een wachtregisterstamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:24

ik weet niet zeker of het hier goed staat.
kon er geen toppic over vinden
maar ik heb een Haflinger die uit duidsland komen.
nu moet ik me paspoort naar het stamboek opsteuren om het over te laten schrijven naar nederland.
maar nu heb ik al via hun te horen gekregen dat ik voor 95% zeker weten een merrie krijg met een wachtregister papieren.
maar wat voor gevolgen heeft dit als je met je merrie wil fokken?(moetten alle hengstenhouders je acepteren of mogen ze het ook wijgeren)
en heeft het gevolgen voor als je wedstrijden gaat rijden?
iemand ervaring?

Lyonesse

Re: iemand ervaring met een wachtregisterstamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:01

Heeft je merrie een vol duits papier?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 23:00

ze heeft een duidspaspoort dat handgeschreven is. ik kan moeilijjk ontcijferen wat er op staat

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:02

Paspoort is geen papier he? :D
Als ze alleen een paspoort krijgt heeft ze dus geen papier en wordt inderdaad wachtregister. Als je dan met de merrie wilt fokken, kan dat gewoon, ze zullen je niet weigeren, maar de veulens zullen ook een wachtregisterpapier krijgen. Pas na 6 generaties krijgen de nakomelingen een gewoon stamboek papier. Ook kun je je merrie niet op de keuring laten opnemen in het hoofdstamboek.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:25

Klopt wat Lyonesse zegt. Ik heb een veulen van een, weliswaar volle stamboekhengst qua afstamming , maar ongekeurde hengst. Deze is ook ingeschreven in het wachtregister. Wat betreft je laatste vraag ; voor wedstrijden maakt het natuurlijk niets uit. Het is gelukkig niet zo dat je alleen wedstrijden mag rijden met een stamboekpaard. Ieder paard, ras of kruising, kan gewoon aan wedstrijden meedoen.