vragen over andalusiers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

vragen over andalusiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:34

Wie kan me helpen...

Ik probeer het kort te houden een paar maanden geleden heb ik een andalusier gekocht zonder papieren wel met stamboom (vader/moeder) in zijn paspoort. De fokker heeft mij verteld dat zijn vader papieren had en dat zijn vader dood was... Nou ben ik er achter gekomen dat zijn vader niet dood is..

Ik heb contact gehad met de fokker van mijn veulen en die zij dat hij hem naar de slacht had gebracht en die gene die hem nu heeft hem van de slacht heeft

ik heb contact met de eigenaar van de vader van mijn veulen gehad die heeft wel paspoort maar geen papier wel een brand merk.. Weet iemand ook of ik de stamboom papieren van zijn vader nog kan achterhalen? Ik zou graag een cruzado papier aan willen vragen en begrijp me niet verkeerd met of zonder papier vind ik me veulen even leuk maar ik zou het wel leuk vinden als ik het voor elkaar zou krijgen.

p.s ik heb niet veel verstand van stamboeken en papieren maar ben me er steeds meer in gaan verdiepen.

sorry als dit verkeerd staat

Elvira24

Re: vragen over andalusiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:36

Leuk dat je een andalusier hebt gekocht!!
Voor de rest weet ik het niet van de papieren..
MIjn andalusier heb ik helaas moeten verkopen :-(
Heel veel plezier er mee!!ze zijn prachtig!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:07

Een brandmerk zegt niets, dat is niets anders dan een reclamebordje van de fokker en kan hij op zowel raszuivere als niet raszuivere paarden branden.

Als je de volledige naam van de vader hebt, zoek ik voor je op of hij in het stamboek ingeschreven staat en zo ja of hij goedgekeurd is voor de fokkerij (anders kan je nog geen cruzado document aanvragen).

gr Cyrina

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:47

Beetje raar verhaal ook. Een veulen van de slacht. Hij heeft hem toch niet zomaar naar de slacht gedaan neem ik aan....?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:50

Hee wat sneu zeg een veulen naar de slacht brengen, zijn de paarden dan zo gelijk als wegwerpartikel in spanje ofzo? daar lijkt het wel op. of zijn ze zoooo streng met hele kleine foutje? zoals bijvoorbeeld, n verkeerde kleur en of het staat ze niet aan dat ie dood moet.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:56

sorry jullie begrijpen het verkeerd:P de vadervan het veulen was naar de slacht maar is daar weg gehaald

inmiddels is alles me duidelijk bedankt cyrina als iemand hier een slotje op wil doen...:P geen idee hoe dat moet

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:20

Ragdollcat schreef:
Hee wat sneu zeg een veulen naar de slacht brengen, zijn de paarden dan zo gelijk als wegwerpartikel in spanje ofzo? daar lijkt het wel op. of zijn ze zoooo streng met hele kleine foutje? zoals bijvoorbeeld, n verkeerde kleur en of het staat ze niet aan dat ie dood moet.

Nou dat valt ook nog wel mee. Je hebt daar ook gewoon recratiepaarden, manegepaarden en voor de Doma Vaquera is kleur ect helemaal niet belangrijk (maar daar moeten ze natuurlijk wel geschikt voor zijn). En wie zegt dat dit in Spanje was??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:12

Ik vernam alleen maar dat er veel mooie gezonde paarden erg makkelijk naar de slacht wordt gebracht en dat er velen het er wegkopen en doorverhandelen, met als ellende van verkoop van afgekeurde paarden in Nederland, en daar was ik bijna in getrapt ook, gelukkig op tijd onraad geroken en ervanaf gezien, bleek het er eentje te zijn die totaal was afgekeurd in Spanje, maar hier in NL voor veel geld wordt doorverkocht.

Maar goed dit is erg on topic.

sannepakito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:22

OOoohw oke.. Nou, gelukkig maar:)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:10

Citaat:
Ik vernam alleen maar dat er veel mooie gezonde paarden erg makkelijk naar de slacht wordt gebracht

Bij mij in de buurt word er bijna geen paardenvlees gegeten , goede paarden gaan hier niet naar de slacht , in Noord Spanje worden wel paarden gefokt voor vlees en meestal verkocht naar Italie en Frankrijk , meestal zijn er dan klachten kwa transport maar dat is door heel Europa niet alleen Spanje.

Je hebt paarden die niet APTO gekeurd zijn maar dat heeft niks te maken of ze gezond zijn of niet dit is alleen om te kijken of het paard rastypisch is of niet.

Wel gaan er veel transporten met Spaanse paarden naar NL met gezondsheidsdefecten en viceversa kwpneres naar Spanje met problemen. Als je een paard aanschaft altijd laten keuren door een goede neutrale dierenarts.