opbrengst veulen inschatten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

opbrengst veulen inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 09:43

Als je een veulen naar de veiling doet. Kun je dan inschatten wat hij ong. gaat opbrengen?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:50

Lastig, de prijs is al afhankelijk naar welke veiling het veulen gaat, hebben ze goede vaste klanten, welke bloedlijnen hij voert, is het commercieel bloed? De moederlijn is van belang en dan natuurlijk het veulen zelf nog, hoe laat hij zich zien op de dag zelf?

Kijk maar eens op verschillende veiling sites wat de gemiddelde opbrengsten zijn, dit verschilt nog al eens, zoals ook het verschil tussen hoogste en laagste prijs.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:53

Hoe interessanter de afstamming en hoe meer kwaliteit (exterieur) daarnaast hoe beter het veulen beweegt, hoe meer kans dat er goed op geboden wordt.
Vaak zijn er van te voren al een paar favourieten dus ook daadwerkelijk meer opbrengen. Soms zit er nog wel eens een verrassing tussen, maar dat is meer uitzondering dan regel.
Op dit moment is een veiling naar mijn idee helemaal niet interessant gezien de opbrengsten van de veulenveiilingen onlangs.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:58

Juin schreef:
Op dit moment is een veiling naar mijn idee helemaal niet interessant gezien de opbrengsten van de veulenveiilingen onlangs.

Borculo en Ermelo hebben het toch weer goed gedaan dit jaar, deze hebben dan ook een goed vast klanten bestand. maar de overige veilingen viel idd wel tegen.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:04

MizzMontana schreef:
Borculo en Ermelo hebben het toch weer goed gedaan dit jaar, deze hebben dan ook een goed vast klanten bestand. maar de overige veilingen viel idd wel tegen.

Dat is waar, maar daar hebben ze dan ook altijd kwalitatief goede veulens en voor kwaliteit wordt goed betaald (soms ook overdreven veel).
Verder is het om te huilen, er gaan veulen weg voor 1600 / 1700 euro dan heb je net je dekgeld er uit (of nog niet eens).

badtothebone

Re: opbrengst veulen inschatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:22

Je kunt beter rechtstreeks van een goede fokker kopen, dan kun je in alle rust het veulen bekijken en alles over de moederlijn horen. Vaak ook gunstiger voor de prijs.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:36

badtothebone schreef:
Je kunt beter rechtstreeks van een goede fokker kopen, dan kun je in alle rust het veulen bekijken en alles over de moederlijn horen. Vaak ook gunstiger voor de prijs.

Helemaal mee eens, dan worden de prijzen ook niet nodeloos opgezweept door meerdere gegadigden zoals op een veiling.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:36

De veiling leeft van de waan van de dag, slechts heel beperkt in te schatten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:17

Toevallig hadden we het vorige week in een topic in Kraamstal ook over een soortgelijk onderwerp.
Even gekopieerd uit dat topic mijn mening over veulenveilingen :P
"Vorig jaar (of was het alweer 2 jaar geleden?) ben ik in Weert geweest bij de Veulenveiling, en het kwam geregeld voor dat de eigenaar van een veulen vrolijk mee zat te bieden (of een ander voor zich liet bieden) om de prijs maar flink op te drijven. Het is dus een aantal maal gebeurd dat de eigenaar uiteindelijk zelf de hoogste bieder was, braaf de veilingkosten betaalde en daarna met de op-een-na hoogste bieder ging onderhandelen.

Raar spelletje, die veilingen ^) ."

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 01:36

gem schreef:
Toevallig hadden we het vorige week in een topic in Kraamstal ook over een soortgelijk onderwerp.
Even gekopieerd uit dat topic mijn mening over veulenveilingen :P
"Vorig jaar (of was het alweer 2 jaar geleden?) ben ik in Weert geweest bij de Veulenveiling, en het kwam geregeld voor dat de eigenaar van een veulen vrolijk mee zat te bieden (of een ander voor zich liet bieden) om de prijs maar flink op te drijven. Het is dus een aantal maal gebeurd dat de eigenaar uiteindelijk zelf de hoogste bieder was, braaf de veilingkosten betaalde en daarna met de op-een-na hoogste bieder ging onderhandelen.

Raar spelletje, die veilingen ^) ."

Dit is inderdaad geen uitzondering

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:55

Wil TS dan een veulen verkopen of juist kopen?

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:06

ik vind dat je met een veulen eigenlijk weining nog van kan zeggen wat het word dus ook kwa prijs dus ik zou meer naar de afstammeling kijken en kijken of er idd niet echt iets opvalt aan het veulen. maar de vraag is altijd hoe het uitgroeit.