Outcross, lijnenteelt en inteelt: Paard versus hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Outcross, lijnenteelt en inteelt: Paard versus hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 00:14

Ik weet niet of het hier goed staat, het is meer een discussie denk ik, maar niet van rijtechnische aard.

Ik heb een vraag.

Waarom is lijnenteelt en inteelt bij honden wel toegestaan/gewenst, en streven we bij paarden naar volledige outcross?

Ik ben me aan het verdiepen in de Chihuahua-fokkerij. Veel fokkers passen lijnenteelt en inteelt toe, om de volgende redenen:
- Je houdt hetzelfde typetje hond vast
- Je krijgt een homogene genenpopulatie, dus je kunt makkelijker voorspellingen gaan doen over het genotype en fenotype
- Je komt versneld achter erfelijke gebreken in je lijn, zodat je die eruit kunt fokken (ben je generaties lang mee bezig!)
- Met lijnen/inteelt krijg je mooiere honden, dan met outcross
- Met outcross heb je op de lange duur meer kans op afwijkingen, omdat je er niet op kan selecteren, want je weet totaal niet wat er allemaal in je hond zit.

Bij paarden (en mensen ook) is inteelt juist uit den boze, al kom je wel gevallen tegen. Waarom? Is het omdat er bij paarden misschien meer afwijkingen voorkomen, zodat de kans op zieke paarden groter is? Is een paard juist wel gebaat bij een heterogene poel van genen? Wordt hij daar juist mooier van? En waarom een hond dan niet? Of denken we dat alleen maar?

Het zou leuk zijn om ook reactie te krijgen van fokkers van andere hondenrassen, want daar ben ik nauwelijks bekend mee.

Alvast bedankt voor je reactie!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:12

Ik ben niet erg thuis in de fokkerij, maar denk als leek als eerste aan:
1) De kosten van het houden van paarden; die liggen hoger dan bij honden, je kunt slechts éénmaal per jaar 1 veulen fokken, die moet dan wel goed zijn. Dan kun je je geen foutje door inteelt permitteren.
2) In het verleden is er al met veel dezelfde lijnen gefokt, neem de volbloeden, welke slechts een klein groepje voorvaderen hebben.
3) Om zwakten door inteelt te voorkomen, blijft een paard bruikbaar als sport- rijdier. Een doorgefokte is niet meer geschikt voor het doel waarvoor gefokt wordt.

Kenners kunnen vast nog aanvullende of specifiekere redenen aanvoeren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:18

Irma_Maandag schreef:
Ik ben niet erg thuis in de fokkerij, maar denk als leek als eerste aan:
1) De kosten van het houden van paarden; die liggen hoger dan bij honden, je kunt slechts éénmaal per jaar 1 veulen fokken, die moet dan wel goed zijn. Dan kun je je geen foutje door inteelt permitteren.
2) In het verleden is er al met veel dezelfde lijnen gefokt, neem de volbloeden, welke slechts een klein groepje voorvaderen hebben.
3) Om zwakten door inteelt te voorkomen, blijft een paard bruikbaar als sport- rijdier. Een doorgefokte is niet meer geschikt voor het doel waarvoor gefokt wordt.

Kenners kunnen vast nog aanvullende of specifiekere redenen aanvoeren.

Als je inteelt pleegt met gezonde dieren krijg je geen zwakke dieren en van een keer intelen krijg je ook geen foutje.
Inteeltdepressie (wat zwakte veroorzaakt) krijg je alleen als je inteelt op inteelt blijft toepassen of als de genenpoel binnen een ras of type te klein is en je niet meer kan outcrossen.

Bij paarden wordt ook wel inteelt toegepast: Ratina Z is daar een voorbeeld van en dat heeft toch goed uitgepakt.
Ook onderstaande is een bekend voorbeeld van inteelt:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=387982

Verder denk ik dat het bij honden veiliger is omdat je ook sneller ziet wat de reslutaten zijn (meerdere pups) en je daardoor niet snel met een echt verkeerde lijn blijft doorfokken.
Bij paarden kan het zijn dat je pas na 10 veulens er achterkomt dat je merrie een drager is van een erfelijk gebrek.

Maar ook in de hondenwereld zijn er fokkers die liever geen inteelt toepassen en alleen maar outcross toepassen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 01:19

1. Mee eens. Maar mijn vraag is: is dit terecht? De angst om fouten te fokken? Beter eruit fokken dan steeds maar weer overerven door outcross toch? Al gaat dat natuurlijk eeuwen duren, omdat je 1 nakomeling per jaar hebt.
2. Wat wil je hier mee zeggen? Gewoon een aanvulling op mijn post zeker. Bedankt. Ik weet weinig van de voorvaderen van volbloeden, en hoeveel dat er zijn.
3. Snap ik niet. Inteelt hoeft niet persé tot zwakten te leiden. En wat is doorfokken?

Irma_Maandag

Re: Outcross, lijnenteelt en inteelt: Paard versus hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:28

Vwb. punt 2; Engelse volbloeden zijn allen gefokt uit drie Arabische volbloeden (Godolin Barb, Darley Arabian en Byerly Turk), welke gekruist werden met locale paardenrassen. Die drie voorvaderen zijn in de papieren van ieder Engels volbloed terug te vinden, omdat dit ras geen kruisingen accepteert.

3. Met doorfokken bedoel ik herhaaldelijk dezelfde genenpool gebruiken om gewenste eigenschappen te bevestigen, maar waarmee feitelijk ook ongewenste, vaak onzichtbare, eigenschappen worden vastgelegd. Wanneer dit even lomp gezegd kromme poten op een raar karakter oplevert, dan is het paard niet meer bruikbaar voor het doel waarvoor het is gefokt+ om bereden te worden of een last te trekken - dragen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:40

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:46

Succubi schreef:
Misschien vind je in deze reeks series je antwoorden.
Ik kan het niet beter verwoorden dan hun:
http://www.youtube.com/watch?v=3O0l0f50AAk

Dat zijn extreme voorbeelden.

Genoeg fokkers die er wel goed mee overweg kunnen en waarvan de meeste van hun fokprodukten gezond oud worden.
Inteelt op zich is niet verkeerd. Inteelt verkeerd toepassen of met niet gezonde lijnen kan wel heel verkeerd uitpakken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:49

@GJ9: nog even over punt 1: je hebt gelijk dat je het je afvraagt, of het erg is om via inteelt sneller achter gebreken te komen. Voor het ras is het mogelijk een voordeel om sneller achter de ongewenste eigenschappen te komen, om de dieren die deze eigenschappen vererven vervolgens te kunnen schrappen uit het stamboek. Echter denkt een individuele fokker daar mogelijk anders over....

Maar ThePast03, sommige rassen zijn inmiddels toch zo beperkt dat er in veel gevallen enkel inteelt kan worden gepleegd? Zoals het Friesche paard (iig enkele jaren geleden), of zoals gezegd de Engelse volbloed? Daar komen toch in de loop der tijd ook steeds meer gevolgen van deze beperkte genenpool aan het licht, zoals dwerggroei onder Friezen en nervositeit bij Engelse volbloeden (oneerbiedig gezegd; moeilijk hanteerbare karakters). Dan moet je dat dus noodgedwongen keer op keer doen (tenminste bij gesloten stamboeken) en krijg je op den duur toch slechtere paarden, ipv sterkere?

Een ander verschil is denk ik het fokdoel:
Een hond wordt tegenwoordig veelal als huisdier gefokt, terwijl een paard sterk dient te zijn, om zodoende sportieve prestaties te kunnen leveren, met belasting van een ruiter op zijn rug.

Overigens zijn er bij zowel honden als paarden uitzonderingen op dit "standaard fokdoel" te vinden, zoals de fallabella en de bordercollie.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 06-10-09 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 01:57

Waar het mij om gaat is dat wij iets mooi vinden en daarop door willen fokken.
Zoals bv: open ruggetje van een ridgeback, dat is eigenlijk een spina bifida (een sluitings defect), dát zag er leuk uit! Daar fokken we op verder.
Of een stom voorbeeld: angora fretten, is eigenlijk een missend gen, maar zó cute! Fokken we op verder.
Wat mensen zo mooi vinden van een Chihuahua is hun formaat, kleine koppie en mooie grote ogen.
Neem aan dat je daar ook op fokt (in meer of mindere mate).
Er zijn maar een x aantal honden die aan die bepaalde richtlijnen (die wíj aan die honden) stellen dus is je keuze aan dekhond ook beperkt.
Maar ja, wij willen dat "ras" behouden en krijg je inteelt met alle gevolgen van dien (zoals te kleine schedels, te zwakke rug etc).
Je ziet het nu ook met het Friese paard gebeuren.
Ik denk dat inteelt voornamelijk komt omdat mensen graag het "ras zuiver" willen houden en daarvoor élk excuus verzinnen om dat goed te maken.

Edit: Irma_Maandag was mij voor :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 02:03

Je fokt op de rasstandaard

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:03

Irma_Maandag schreef:
Maar [*olduser*], sommige rassen zijn inmiddels toch zo beperkt dat er in veel gevallen enkel inteelt kan worden gepleegd?

Gelukkig valt dat enorm mee, er is altijd wel vers bloed te vinden in het buitenland. Uitgezonderd de rassen in opbouw of wederopbouw (zoals de Lundehund bijvoorbeeld).

Rassen die zo extreem ontwikkeld zijn dat ze gezondheidsproblemen hebben ben ik ook alles behalve een voorstander van, maar dat maakt inteelt niet gelijk verkeerd.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:04

Succubi : jouw antwoord is uitgebreider en sterkt mijn mening over extreme raszuiverheid. Alles fokken wat de mens wenst, ten koste van het dier. Bij honden is dit al in een veel verder gevorderd stadium dankzij dit selectieve fokken; arme dieren, waarbij de ogen uit hun kassen schieten of de ademhaling moeizaam gaat. Maar ach, het is zo schattig en we zien het zo graag (en dat is helaas bij sommige rassen de standaard).....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 02:06

Idd, inteelt op een goede lijn levert alleen maar betere dieren op, en geen ongezonde.

En ogen die uit de kassen schieten, doel je daarme op de Chihuahua?

Dit gebeurt echt niet bij diertjes die volgens de rasstandaard zijn gefokt, alleen bij mensen zonder benul van wat ze doen. Dit zal ook zonder stamboek zijn.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:06

ThePast03 schreef:
Gelukkig valt dat enorm mee, er is altijd wel vers bloed te vinden in het buitenland. Uitgezonderd de rassen in opbouw of wederopbouw (zoals de Lundehund bijvoorbeeld).

Maar zou je dan als stamboek niet juist moeten toestaan dat er op selectieve wijze vers bloed binnen de genen wordt gebracht, door het incidenteel toelaten van rassen buiten het stamboek?

En GJ9: kan (weet ik niet voldoende van), maar schijnt bij extreme dwegrassen voor te komen. Ik geloof zeker dat dit door zgn broodfokkers "misbruikt" wordt, maar da's toch des te meer reden voor het stamboek om een zeer strikt fokdoel op te stellen, waarbij dit verboden wordt en waardoor die exremiteiten ongewild bij de kopers raken?
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 06-10-09 02:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:11

Irma_Maandag schreef:
Maar zou je dan als stamboek niet juist moeten toestaan dat er op selectieve wijze vers bloed binnen de genen wordt gebracht, door het incidenteel toelaten van rassen buiten het stamboek?

Zelfs dat gebeurd, bij de langharige Hollandse Herder is in het verleden (zo'n 15-20 jaar terug) gekruist met Tervuerense Herders om de genenpoel te vergroten om maar een voorbeeld te noemen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:18

ThePast03; klinkt mooi, maar gebeurt het incidenteel (lees voldoende) of met enige regelmaat?
Ik kan me het dillemma bij fokkers overigens wel voorstellen; je wil immers wel rastypische eigenschappen behouden, terwijl je tevens voldoende genetische diversiteit probeert te behouden. Het één gaat vaak (op korte termijn!) ten koste van het andere...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:22

Irma_Maandag schreef:
En GJ9: kan (weet ik niet voldoende van), maar schijnt bij extreme dwegrassen voor te komen. Ik geloof zeker dat dit door zgn broodfokkers "misbruikt" wordt, maar da's toch des te meer reden voor het stamboek om een zeer strikt fokdoel op te stellen, waarbij dit verboden wordt en waardoor die exremiteiten ongewild bij de kopers raken?

De Chihuahua is al klein tot zover ze de geschiedenis van het ras kunnen achterhalen (en dat gaat echt ver) en is dus niet echt dwerg gefokt. Bovendien is het fokbeleid al jaren om ze groter te fokken, juist omdat dat gezonder is voor her ras.

Er zijn rassen waar ik ook niet echt achtersta, zoals de Engelse Bulldog. Maar dat heeft op zich weinig met inteelt te maken maar meer met fokdoelen.

Edit voor je laatste post: Er zijn weinig rassen die te maken hebben met een te kleine genenpoel, maar als het nodig is gebeurd dat dus gewoon.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 02:25

Thx, leer ik ook weer eea bij. Morgen meer, nu bedtijd...truste :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:54

Honden en paarden vergelijken, ik weet niet of dat handig is. Het paard is niet een huisdier zoals een hond dat is en heeft ook een functioneel doel (recreatie, sport) behalve gezelschap en fokkerij.

Een hondenfokker kan inteelt toepassen en selecteren omdat de generatieinterval veel kleiner is en je meerlingen hebt en misschien zelfs meerdere nestjes per jaar. Een mensenleven is voor veel paardenfokkers denk ik te kort om het uiteindelijke doel te bereiken. Veel merries worden ook door fokkers verkocht, want paarden houden is idd nogal duurder dan een extra hond erbij.
En als je een paard hebt wat niet aan de rasstandaard voldoet of erger nog door de inteelt iets mankeerd dan vind je daar niet snel mensen voor die het paard toch nog schattig vinden en zit je er mooi mee.

Als ik kijk naar wat ze bij honden omwille van dat het er leuk uitziet fokken, daar wil ik echt nooit heen. Platte neuzen, traanogen, geen haar, veel te veel haar, erfelijke aandoeningen, zo extreem gebouwd dat ze zich alleen met een keizersnee voort kunnen planten..

Het Friese paardenras vind ik ook zeker geen goed voorbeeld om te volgen.

Ik wil best een keer bevestigen op een stempelhengst of een hele goede merrie, maar zal daarna altijd weer op zoek gaan naar 'schone' genen. Dat je met outcross meer kans hebt op afwijkingen ben ik niet met je eens. Er worden steeds meer fokmerries rontgenologisch gekeurd, hengsten gaan door een medische molen heen, op keuringen worden merries en hengsten met afwijkingen als ongelijke voetstand en andere afwijkingen aan het bewegingsapparaat niet in het stamboek opgenomen. Dus het is niet zo dat je alleen door daadwerkelijk fokken erfelijke gebreken aan het licht kan brengen. In tegendeel, er zijn tegenwoordig zoveel manieren om dat aan te tonen, dan vind ik eerst fokken en dan selecteren een ouderwetse manier. Voorkomen is beter dan genezen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:36

Bedankt voor je interessante aanvulling, iedereen hier trouwens.

De afwijkingen die je noemt, bij welke hond zie je dat? Bij stamboomhonden?
Helaas worden er weleens te kleine Chi's gefokt, die alleen dmv keizersnee kunnen voortplanten. Maar goede fokkers doen dat niet, die fokken alleen met grote gezonde fokteven (ik ga uit van het ideale, misschien zijn er dan in mijn ogen maar heel weinig goede fokkers).

Over de outcross en afwijkingen: ik denk ook niet dat je op korte termijn meer afwijkingen fokt met outcross. Juist niet. Maar om uiteindelijk ook alle recessief aanwezige afwijkingen uit het genotype te fokken, heb je bij honden inteelt nodig. Het wordt iig heel moeilijk om dat met alleen outcross te bereiken.

De paarden die niet in het stamboek worden opgenomen, hebben een afwijking in het fenotype. Maar paarden met een afwijking in het genotype, dmv een recessief gen, daar wordt gewoon verder mee gefokt, en door outcross komen zulke afwijkingen bijna niet aan het licht.

Bij paarden is het om de redenen die jij noemt, niet handig om inteelt toe te passen. Om dan toch de afwijkingen eruit te fokken, zouden eigenlijk de hengsten/merries met kinderen met afwijkingen van de fok uitgesloten moeten worden. In hoeverre gebeurd dat? Hengsten wel toch, die worden toch afgekeurd op nakomelingen?

Al met al vind ik wel dat we met de paarden op een beter spoor zitten. Door strenge selectie van hengsten kom je een heel eind.

Helaas is dit bij honden niet het geval. Een dekreu bij Chihuahua's hoeft geen testen te ondergaan, hij mag gewoon gebruikt worden. En veel fokkers zwijgen over de afwijkingen die ze ooit gefokt hebben. Er zijn zelfs fokkers die verbieden hun pupkopers naar shows te gaan, als het beestje een onderbeet heeft. En zij fokken vrolijk door met de reu.
Dus omdat er niet geselecteerd wordt bij de reuen, en afwijkingen gewoon doorgefokt worden onder stilzwijgen, daarom is inteelt nodig. Dan kan je je eigen lijn opbouwen, waarvan je weet wat erin zit. Helaas moet het zo.

Dit is een beetje samengevat wat ik van alle reacties hier en ervaringen met fokkers geleerd heb.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:02

GJ9 schreef:

En wie bepaald die standaard?
Met de herders werd er steeds meer verlangt dat die achterhand naar beneden werd gebracht.
Chihuahua's moesten kleiner.
Dogs neusjes moesten platter.
De fokkers bepalen de rasstandaard en ik ben van mening dat dat niet altijd omwille van de hond gaat maar ook omwille wat het oog fijn vind.
Misschien dat een liefhebber (zo te lezen zoals jij) dat niet wilt maar gezondheid voorop stel. Maar je komt daarmee niet door de keuringen want hij is niet klein genoeg, bruin genoeg etc.

Hier ben ik het dus absoluut niet meer eens: "Dus omdat er niet geselecteerd wordt bij de reuen, en afwijkingen gewoon doorgefokt worden onder stilzwijgen, daarom is inteelt nodig. Dan kan je je eigen lijn opbouwen, waarvan je weet wat erin zit. Helaas moet het zo."
Dus, omdat jij andere dek reuen niet vertrouwd, ga je je eigen lijn opzetten om gezonde honden te krijgen?
Het is en blijft inteelt. En ook al heb je alle genen uitgeplozen is en blijft het inteelt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:15

Bij quarters is in het verleden zeer veel inteelt / lijnenteelt toegepast. Vooral op de grotere ranches in Amerika met een intensief fokprogramma. De gene die hiermee erg goede resultaten haalden, namen wel rigoreuze beslissingen mbt fokproducten die niet aan de eisen van het programma voldeden. Bijvoorbeeld in de cutting horse industrie is veel inteelt toegepast, met name op poco bueno en zijn nazaten. Dit heeft enerzijds geleid tot een grote stap voorwaarts met betrekking tot de prestaties van deze paarden en het creeren van een eenduidig type. Inmiddels blijkt echter via Poco bueno een vrij ernstige erfelijke aandoening in de populatie te zijn gefokt.
Dat is naar mijn mening ook het grote risico van lijnenteelt / inteelt, het verspreiden van een erfelijke aandoening.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:31

Succubi schreef:
GJ9 schreef:

En wie bepaald die standaard?
Met de herders werd er steeds meer verlangt dat die achterhand naar beneden werd gebracht.
Chihuahua's moesten kleiner.
Dogs neusjes moesten platter.
De fokkers bepalen de rasstandaard en ik ben van mening dat dat niet altijd omwille van de hond gaat maar ook omwille wat het oog fijn vind.
Misschien dat een liefhebber (zo te lezen zoals jij) dat niet wilt maar gezondheid voorop stel. Maar je komt daarmee niet door de keuringen want hij is niet klein genoeg, bruin genoeg etc.

Hier ben ik het dus absoluut niet meer eens: "Dus omdat er niet geselecteerd wordt bij de reuen, en afwijkingen gewoon doorgefokt worden onder stilzwijgen, daarom is inteelt nodig. Dan kan je je eigen lijn opbouwen, waarvan je weet wat erin zit. Helaas moet het zo."
Dus, omdat jij andere dek reuen niet vertrouwd, ga je je eigen lijn opzetten om gezonde honden te krijgen?
Het is en blijft inteelt. En ook al heb je alle genen uitgeplozen is en blijft het inteelt.

De rasvereniging bepaald de standaard, en zijn uiteindelijk de fokkers ja. Keuringen worden met alle rassen tegelijk gedaan, en dan speelt gezondheid zeker een belangrijke rol. Goede fokkers die fokken echt op gezondheid, en niet op kleur (dat lukt je niet eens bij de Chihuahua, zo ambitieus zijn er maar weinigen). En een gezonde hond voldoet eerder aan de rasstandaard. Alle afwijkingen worden gediskwalificeerd. Een te kleine hond moet je niet mee fokken, fokkers streven juist naar een gewicht tussen de 1,5 en 2,5 kg. Vooral teven mogen wel wat groter zijn, omdat het anders lastig wordt om puppies te krijgen.
Misschien ben je in de war met de broodfokkerij, daar wordt inderdaad ten koste van de gezondheid op formaat gefokt. Ikzelf, en echte Chihuahualiefhebbers met mij, zullen nooit naar een fokker gaan die iets anders dan gezondheid op nummer 1 zet. En juist een aantal van dié goede fokkers, past inteelt toe. Niet allemaal.

Weet je wel wat inteelt nou precies inhoudt? Eerst was het voor mij ook een heel beladen term. Maar inteelt is niet slecht omdat het inteelt is. Inteelt kan heel goed zijn. Dus als je alle genen uitgeplozen hebt, en geselecteerd, dan is inteelt een goede zaak.
Inteelt is het verankeren van goede genen, ook van slechte. Als je een lijn met goede genen hebt, waarom die niet verankeren? En verbeteren door te selecteren?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:36

gaucho schreef:
Bij quarters is in het verleden zeer veel inteelt / lijnenteelt toegepast. Vooral op de grotere ranches in Amerika met een intensief fokprogramma. De gene die hiermee erg goede resultaten haalden, namen wel rigoreuze beslissingen mbt fokproducten die niet aan de eisen van het programma voldeden. Bijvoorbeeld in de cutting horse industrie is veel inteelt toegepast, met name op poco bueno en zijn nazaten. Dit heeft enerzijds geleid tot een grote stap voorwaarts met betrekking tot de prestaties van deze paarden en het creeren van een eenduidig type. Inmiddels blijkt echter via Poco bueno een vrij ernstige erfelijke aandoening in de populatie te zijn gefokt.
Dat is naar mijn mening ook het grote risico van lijnenteelt / inteelt, het verspreiden van een erfelijke aandoening.

Interessante post, dankje!

Die rigoreuze beslissingen moeten idd wel genomen worden ja, daarom zal ik ook nooit een leek inteelt gaan aanraden.

Die grote stap voorwaarts, die is mogelijk door de inteelt. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Jammer dat die aandoening erin is gefokt. Je krijgt zo een homogene populatie natuurlijk. En stel dat die aandoening pas naar voren komt onder bepaalde omstandigheden, dan kan je in 1 klap een groot aantal dieren kwijt zijn.

Erfelijke aandoeningen worden met outcross ook verspreid. Ze komen alleen niet naar boven, omdat ze recessief vererfd worden.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:50

GJ9 schreef:
Die grote stap voorwaarts, die is mogelijk door de inteelt. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.

Jammer dat die aandoening erin is gefokt. Je krijgt zo een homogene populatie natuurlijk. En stel dat die aandoening pas naar voren komt onder bepaalde omstandigheden, dan kan je in 1 klap een groot aantal dieren kwijt zijn.

Erfelijke aandoeningen worden met outcross ook verspreid. Ze komen alleen niet naar boven, omdat ze recessief vererfd worden.

Bij de quarters bleek Poco bueno drager van de recessief erfelijke aandoening Herda. Door de veelvuldige lijnenteelt op poco bueno blijken inmiddels heel veel zeer bekende, uitstekend presterende en verervende cutters drager van deze aandoening. Lijders aan deze ziekte krijgen een huidaandoening en moeten over het algemeen worden afgemaakt, ze kunnen in ieder geval nooit een zadel dragen.