Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Irma_Maandag schreef:Ik ben niet erg thuis in de fokkerij, maar denk als leek als eerste aan:
1) De kosten van het houden van paarden; die liggen hoger dan bij honden, je kunt slechts éénmaal per jaar 1 veulen fokken, die moet dan wel goed zijn. Dan kun je je geen foutje door inteelt permitteren.
2) In het verleden is er al met veel dezelfde lijnen gefokt, neem de volbloeden, welke slechts een klein groepje voorvaderen hebben.
3) Om zwakten door inteelt te voorkomen, blijft een paard bruikbaar als sport- rijdier. Een doorgefokte is niet meer geschikt voor het doel waarvoor gefokt wordt.
Kenners kunnen vast nog aanvullende of specifiekere redenen aanvoeren.
Succubi schreef:Misschien vind je in deze reeks series je antwoorden.
Ik kan het niet beter verwoorden dan hun:
http://www.youtube.com/watch?v=3O0l0f50AAk
Irma_Maandag schreef:Maar [*olduser*], sommige rassen zijn inmiddels toch zo beperkt dat er in veel gevallen enkel inteelt kan worden gepleegd?
ThePast03 schreef:Gelukkig valt dat enorm mee, er is altijd wel vers bloed te vinden in het buitenland. Uitgezonderd de rassen in opbouw of wederopbouw (zoals de Lundehund bijvoorbeeld).
Irma_Maandag schreef:Maar zou je dan als stamboek niet juist moeten toestaan dat er op selectieve wijze vers bloed binnen de genen wordt gebracht, door het incidenteel toelaten van rassen buiten het stamboek?
Irma_Maandag schreef:En GJ9: kan (weet ik niet voldoende van), maar schijnt bij extreme dwegrassen voor te komen. Ik geloof zeker dat dit door zgn broodfokkers "misbruikt" wordt, maar da's toch des te meer reden voor het stamboek om een zeer strikt fokdoel op te stellen, waarbij dit verboden wordt en waardoor die exremiteiten ongewild bij de kopers raken?
GJ9 schreef:Je fokt op de rasstandaard
Succubi schreef:GJ9 schreef:Je fokt op de rasstandaard
En wie bepaald die standaard?
Met de herders werd er steeds meer verlangt dat die achterhand naar beneden werd gebracht.
Chihuahua's moesten kleiner.
Dogs neusjes moesten platter.
De fokkers bepalen de rasstandaard en ik ben van mening dat dat niet altijd omwille van de hond gaat maar ook omwille wat het oog fijn vind.
Misschien dat een liefhebber (zo te lezen zoals jij) dat niet wilt maar gezondheid voorop stel. Maar je komt daarmee niet door de keuringen want hij is niet klein genoeg, bruin genoeg etc.
Hier ben ik het dus absoluut niet meer eens: "Dus omdat er niet geselecteerd wordt bij de reuen, en afwijkingen gewoon doorgefokt worden onder stilzwijgen, daarom is inteelt nodig. Dan kan je je eigen lijn opbouwen, waarvan je weet wat erin zit. Helaas moet het zo."
Dus, omdat jij andere dek reuen niet vertrouwd, ga je je eigen lijn opzetten om gezonde honden te krijgen?
Het is en blijft inteelt. En ook al heb je alle genen uitgeplozen is en blijft het inteelt.
gaucho schreef:Bij quarters is in het verleden zeer veel inteelt / lijnenteelt toegepast. Vooral op de grotere ranches in Amerika met een intensief fokprogramma. De gene die hiermee erg goede resultaten haalden, namen wel rigoreuze beslissingen mbt fokproducten die niet aan de eisen van het programma voldeden. Bijvoorbeeld in de cutting horse industrie is veel inteelt toegepast, met name op poco bueno en zijn nazaten. Dit heeft enerzijds geleid tot een grote stap voorwaarts met betrekking tot de prestaties van deze paarden en het creeren van een eenduidig type. Inmiddels blijkt echter via Poco bueno een vrij ernstige erfelijke aandoening in de populatie te zijn gefokt.
Dat is naar mijn mening ook het grote risico van lijnenteelt / inteelt, het verspreiden van een erfelijke aandoening.
GJ9 schreef:Die grote stap voorwaarts, die is mogelijk door de inteelt. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
Jammer dat die aandoening erin is gefokt. Je krijgt zo een homogene populatie natuurlijk. En stel dat die aandoening pas naar voren komt onder bepaalde omstandigheden, dan kan je in 1 klap een groot aantal dieren kwijt zijn.
Erfelijke aandoeningen worden met outcross ook verspreid. Ze komen alleen niet naar boven, omdat ze recessief vererfd worden.