[TI] Hengstenkeuze voor volgend jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Hengstenkeuze voor volgend jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:56

Onze mooie nieuwe merrie willen wij volgend jaar laten dekken.
Echter heb ik hier niet veel verstand van en ben dan ook rustig aan het rondkijken op internet bij een aantal hegnsten.

Wat info over de merrie.
Wij laten haar (als dat kan uiteraard) bij het NSvT inschrijven. Momenteel heeft ze nog engels papier (is dit jaar geïmporteerd)
Ze is rond de 1.52
Heeft redelijk wat behang, ookal is dit wat moeilijk te zien doordat haar manen afgeknipt zijn, ze heeft wel een flinke dikke bos en in verhouding met onze andere tinker ook meer sok.
Ze is iets overbouwd. beenstand is wel goed.

Ik zou graag een hengst hebben met goed gangenwerk, iets 'chiquer' om het zo te zeggen, ik vind haar gangen wat ze vlakjes.
De maat mag meer, hoeft niet maar zeker niet kleiner.
Liefst een bont veulen, dus een homozzygoot bonte hengst misschien.

Ryon O'malley is ter sprake gekomen maar met hem zit ik met de maat, zie het liefst iets groter.
Baggio is mijn oog ook al op gevallen.

Wat vinden jullie, wat raden jullie aan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:16

snowdon

Re: Hengstenkeuze voor volgend jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:45

*offtopic* Jemig, wat lijkt jouw merrie toch op een merrie die ik heb gekend.... blijf er versteld van staan.... *einde offtopic*

Nav je omschrijving dacht ik ook eerst aan Ryon... tot ik las dat je die te klein vond dacht ik direct aan Baggio :+ En toen las ik dat jij daar ook al aan dacht, wel grappig :))

Ik vind Rudolph ook een zeer geschikte hengst voor je merrie, alleen is hij wel effen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:56

Ryon vind ik idd een goede match. Hij is 1,52 dus dat moet kunnen. in mijn onderschrift zie je een 5 jarige zoon van hem

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:07

snowdon schreef:
*offtopic* Jemig, wat lijkt jouw merrie toch op een merrie die ik heb gekend.... blijf er versteld van staan.... *einde offtopic*

Nav je omschrijving dacht ik ook eerst aan Ryon... tot ik las dat je die te klein vond dacht ik direct aan Baggio :+ En toen las ik dat jij daar ook al aan dacht, wel grappig :))

Ik vind Rudolph ook een zeer geschikte hengst voor je merrie, alleen is hij wel effen.

Rudolph is toch die reus van Gulliver? Eerlijk gezegd niet mijn type :o

hmm... Ondanks zijn groote blijft Ryon toch nog maar even op het lijstje staan. 1.52 is inderdaad niet klein maar ben zelf meer van de wat grotere types. Maar het veulen is wel voor de verkoop dus moet niet alleen van mezelf uitgaan natuurlijk :P

@Caira, ik ga je topic even bekijken.

[edit] @Snowville, ook even offtopic dan. Welke merrie? O:)
Zal wel niet dezelde zijn hoor maar gewoon nieuwschierig :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:16

Moet zeggen, Ryon is toch wel erg gaaf, heb hem afgelopen zaterdag natuurlijk ook in het eggie gezien en was toen al weg van hem. Maar ben wel benieuwd naar de stokmaat van zijn nakomelingen.
lees ook net dat hij homozygoot bont is, weer een pluspuntje...

Maar staat hij nu weer in Noord-Holland?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:18

Nu nog niet, volgend jaar wel weer geloof ik, maar Lot is de beroerdste niet om bij jouw te komen hoor.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:20

Wel een eindje weg, maarja, hij is ook wel errrrug gaaf he :oo

Maargoed, hij staat dus zowiezo bovenaan het lijstje, iemand misschien nog andere kandidaten?

Oja, momenteel is ze waarschijnlijk drachtig. Volgende week wordt ze gescanned, ze zou dan drachtig wezen van Maxolo.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:21

Had je Ro gezien?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:27

Jazeker :j Knappe vent :D lijkt veel op zijn papa zeg :oo
Dekt hij ook dan?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:00

Vind het een ontzettend leuke merrie met mooi beenwerk en sokken. Hoewel ik Baggio helemaal geweldig vind, moet je je wel realiseren dat als je hem op jouw merrie zet, het sokwerk minder zal worden en beenwerk misschien iets fijner.

Maar de hals en ruglijn van hem vind ik erg mooi en zou weer goed bij jouw merrie passen denk ik...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 21:53

Lucy_1 schreef:
Vind het een ontzettend leuke merrie met mooi beenwerk en sokken. Hoewel ik Baggio helemaal geweldig vind, moet je je wel realiseren dat als je hem op jouw merrie zet, het sokwerk minder zal worden en beenwerk misschien iets fijner.

Maar de hals en ruglijn van hem vind ik erg mooi en zou weer goed bij jouw merrie passen denk ik...

Dit eerste dacht ik dus ook, en dat zou ik opzich wel jammer vinden want vind dat juist wel mooi bij haar, alleen qua gangen dus iets minder...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:56

Zou me niets verbazen als jou merrie ook homozygoot is..
Denk dat Ryon geen gekke keuze zou zijn. En verkooptechnisch gezien is rond de 1.50 een prima maat om te verkopen :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:02

Heeft toch ook iets met die stipjes oid te maken? Tenminste, zoiets meende ik ergens te lezen.. :+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:10

Ik zou eerst de merrie eens laten testen of ze niet homozygoot is. Denk dat je jezelf anders toch teveel beperkt qua hengstkeuze omdat er nou eenmaal niet zo heel veel homozygote hengsten zijn.

Ik zou bij deze merrie (hoe oud is ze?) eerst gaan voor een verbetering van de bovenlijn. Haar hals mag verbeterd worden, haar rug is ietsje lang en haar achterhand juist ietsje kort. Dat zal ook de reden zijn van de iets vlakkere gangen. Ook haar hoofd mag iets verbeterd worden.
Wat deze merrie heeft en wat ik absoluut zou willen behouden is sok. Dat is zo zonde als je dat eruit fokt vind ik persoonlijk.

Ik zou dus eerder gaan voor een wat meer beknopte hengst en wat minder waarde hechten aan de stokmaat.

Wil je persé een NST hengst of mag ICS ook?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:19

Merrie is 10 jaar, inderdaad wat lang in de rug, Zocht zelf ook een hengst die meer richting cob type gaat maar die vind ik persoonlijk allemaal wat klein :o

Ik prefereer wel degelijk NSvT ja. Maar mocht ik echt weg zijn van een hengst en hij is toevallig ICS, tja, dan zij het zo maar kijk voornamelijk dus naar NSvT.
Homozygoot is geen absolute must hoor, maar wel een pluspunt.

Welke hengst zou jij dan voorstellen?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:20

Vond trouwens Chakotay ook wel een leuke match, maarja, die dekt niet meer |(

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:24

Ok ik voeg even wat toe aan het lijstje.

Forrest, heb ik gezien in Ermelo en vond ik wel erg gaaf moet ik zeggen, 1.51 dus maat kan nog wel. En een cob type.

Wat zouden jullie overigens vinden van bijv.
Taffy
Gulliver
of Pitalo

Laatste vind ik persoonlijk iets minder maar zou opzich geen verkeerde match zijn toch?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:34

Ik denk dat de 4 hengsten die je net noemt allemaal niet verkeerd zijn. Het zou niet mijn keuze zijn, maar het kan absoluut een leuk veulen opleveren. Forrest vind ik de meest passende op je lijstje.

Ik val niet graag in herhaling maar O'Bryan van de Kendelhoeve vind ik een hengst die aan het plaatje voldoet. Zelf heb ik 2 Djenges veulens gefokt waar ik erg tevreden over ben maar die is niet erg goed qua verbetering in het achterbeen in dit geval...
Silas verbeterd de bovenlijn en de beweging gegarandeerd.

Heb je wel eens gekeken naar ITS Benson?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:40

Benson heb ik inderdaad ook naar gekeken, en ook al verscheidene keren IRL gezien op concours maar vind hem eerlijk gezegd iets te 'rank'. Heb het leiver iets breder,

Silas zou ook niet verkeerd zijn, maar dan wil ik wel zeker weten dat mijn merrie homozygoot is (hoe laten we dat testen? bloed?)

Djenges ben ik niet zo gecharmeerd van persoonlijk :o

Ryon staat toch nog bovenaan maar heeft het nadeel dat hij zo gigantisch ver weg staat...
Forrest vind ik ook wel erg passen (weet overigens niet waar die staat :=)
Silas is, wanneer ik weet of mijn merrie homozygoot is, zeker een grote optie, die heeft de maat ook nog mee :D

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:48

Je kunt via DNA testen of je paard homozygoot is. Dat betekent een paar haren uit de manenkam trekken inclusief wortels en opsturen naar een lab. De links naar die labs ken ik niet uit mijn hoofd maar velen hier wel. Een ervan is iig het Van Haeringen Instituut in Wageningen.

Benson is wat minder breed, ik weet wat je bedoelt. Maar dat vind ik persoonlijk bij vrijwel alle grotere hengsten het geval die ook nog eens kunnen bewegen. Behalve dan idd Silas.
Realiseer je wel dat Benson nog erg jong is.

Ryon zou ik persoonlijk niet kiezen voor deze merrie, maar dat is ivm de bovenlijn.

Je weet trouwens wel dat ook als je merrie heterozygoot is de kans op een bont veulen er nog steeds is he als je een effen hengst gebruikt? :)

Forrest staat geloof ik ergens in het Noorden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 22:53

Klopt dat er inderdaad altijd kans is op een bonte, dat wist ik :j

Hmm, wordt denk ik een kwestie van hengsten bekijken straks :P
Forrest staat inderdaad al wat meer in de buurt dan Ryon, Waar Silas staat kon ik op zijn site niet vinden. Silas laat ik ook staan als optie, hij heeft een mooi achterbeen wat zeker verbeterd kan worden bij mijn merrie, hij is ook wel erg mooi ondanks zijn kleur :o :P

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:01

Silas staat in Ermelo :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:35

Chantal, je weet het vast al, maar misschien goed om ook naar de HK te komen in Lunteren van de NsvT op 24 oktober.
Foto van je merrie mee en laten zien, hengsten kijken, beoordelen, kwijlen. Hartstikke leuk!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:26

Oe nou nee dat wist ik niet :D
Goeie tip, denk dat ik daar dan maar eens even een kijkje ga nemen (en de camera meeneem O:))
Bedankt.