Halsdeken en Fjordenmanen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Halsdeken en Fjordenmanen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:02

Ik zit een beetje te dubben over een nieuwe deken voor Wanja en ik vraag jullie advies.
Ik zou graag een deken kopen met een halve hals (zoals type Horseware Rhino WUG), maar mijn vraag is, hoe gaat dit met de manen? Wanja heeft een mooi boogje, maar verniel ik die met zo'n deken of valt dat mee? Wie o wie heeft hier ervaring mee?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:02

Ehm ja, je vernield haar manen er mee.
Vorige winter had ik vita eerst een ongevoerde hals op (aan een 200grams deken vast), daar bleven ze nog redelijk onder. Die was ook van Horseware, die hebben een gladde binnenkant namelijk.
Maar na de 2e keer scheren kreeg ze een 300 grams halsdeken eronder (niet glad) en die heeft toen heel haar manen weggeschuurt. :(:) Ik had eest een poging gedaan om ze lang te laten groeien, maar dat was niet zo slim, je kan beter een zo kort mogelijke boog maken :j

Maarja dit was de enige manier om haar te kunnen scheren, dus ik had het er wel voor over :j Wel erg zonde, pas begin mei was het weer aangegroeid.
Het was trouwens alleen de helft het dichts bij de schoft die eraf was ;)
Zal even kijken of ik een foto kan vinden!

Edit:
Hier viel het nog mee, alleen plat en te lang: [RIJ-ITP] Vita weer eens @ work (Fjord, M1)
En hier kan je goed zien hoe het eraf was: http://www.xs4all.nl/~boonmc/simone.jpg

PreHungaro

Re: Halsdeken en Fjordenmanen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:52

ik heb voor mijn fjordenmerrie een halve hals deken.
haar manen gaan wel liggen maar worden er gelukig niet afgeschuurd. Deze deken heeft idd ook een gladde binnenvoering. Ik denk dat dit heel veel scheelt.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:56

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik voor een Rambo Duo ga, daar kan de hals afgehaald worden. Ik vrees inderdaad dat ik mijn boogje er mee ge verknallen en dat vind ik zonde.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:33

Heb ook een rhino wug op mijn fjord liggen, maar die heeft lange manen.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:36

Ja die van mijn fjord gaan een beetje scheef staan!

Maarja dat heb ik liever, dan dat zijn nek helemaal nat is! :o
Bert heeft een Bucas Smartex nieuwe model met losse hals eraan!

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:59

De staldeken van Dusty is zonder hals. Maar zijn regendeken is met hals en zijn zweetdeken ook.. ik heb tot nu toe nog niet gehad dat ze plat gingen of scheef staan. Maar dat komt denk ik doordat het er niet heel lang op ligt.. Bij zijn vliegendeken hebben we precies waar de manen zitten een gat gemaakt (van boven naar beneden).. dus als het op zit dat de manen er precies tussen vallen.. (beetje moelijk uit te leggen.. hoop dat het te begrijpen is)