Wat te doen met shetje 86 cm van 2 jaar :D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nansje

Wat te doen met shetje 86 cm van 2 jaar :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 12:00

Hallo allemaal
vast al een ker aan bod geweest maar ik heb al tig paginas terug gelezen.

Ik heb zelf een mini/kleine maat (hij moet groeien nog) op et ook van 2 jaar. ruintje ontzettend lief dier.
Ik heb altijd shetlanders gehad maar ik ben beetje creatief achteruit gegaan en vooral met die kleintjes
kan ik wel even een opzetje weer gebruiken hahah.
Ik ben zelf een menner, rijden is minder geworden door mijn gebroken rug ooit en zelf mn liefde voor shetjes is groter dan voor het grote spul. verklaar me voor gek of niet.

Ik ben wel eens benieuwd wat jullie al kunnen en doen met een shetje van 2. dus niet van de toekomst dat weet ik wel.
Zouden jullie heb al op grote longeer bak longeren, langs de fiets mee nemen, er mee trainen voor de kar ( slepen van voorwerpen en evt onbemand sulky) of zetten jullie ze al voor de kar zo af en toe.
Wat is jullie kijken op een shetje van 2

Mocht iemand dit lezen, ik zoek nog een plekje in omgeving Hellevoetsluis voor hem

:D hopelijkkrijg ik leuke reacties of een goede verwijzing.

Ik zelf wil hem puur voor knuffel gehalte, mennen evt als die 4/5 is gebruiken voor mn dochtertje die is nu 2 dus sowieso te klein om te rijden.
Maar een beetje pony die wat kan is ook leuk:D

JoyCiej007

Re: Wat te doen met shetje 86 cm van 2 jaar :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:20

Longeren en beleren voor de kar zou ik zéker nog even uit je hoofd laten ;)
Met 2 jaar gaan ze bij ons regelmatig mee aan de hand voor een wandelingetje door het dorp; alles komt daarbij aan bod, mooie gewenning en schriktraining. Een goede was/borstelbeurt af en toe, lekker kroelen en vooral een (vertrouwens)band opbouwen dat ze fijn in de hand en in de omgang zijn en overal aan leren wennen. Natuurlijk ook de basisbeginselen; netjes aan de hand meelopen, voetjes geven, 'om' gaan, dat soort dingen.

Mijn advies: laat hem nog even lekker jong zijn, een 2 jarige is zowel fysiek als geestelijk nog lang niet toe aan echt 'werken'. Longeren is niet alleen érg slecht voor spieren en pezen, maar geestelijk zijn ze daar ook nog niet aan toe.
Beleren voor de kar met 2 jaar vind ik ook helemaal not-done, net als slepen van voorwerpen.

En voor een onbemande sulky zou ik al helemaal niet doen.

Gewoon nog even lekker in de wei laten staan dus, laat hem nog even jong zijn en ga er lekker af en toe wat mee tutten. Straks kun je er nog een heel paardenleven lang plezier van hebben en mee werken, gun hem dan nog even de tijd om op te groeien.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:32

ik zou hem ook de basis dingen leren omgaan,voetje en dat soort dingen en gaan wandelen elke dag kan geen kwaad
dat is alleen maar goed voor de band en zijn leerproces in het verkeer en leren
naar je stem te luisteren kan je wel oefenen tijdens het wandelen zoals halt, stap enz.
maar laat hem geen karren sjouwen en dat soort dingen dat kan hij nog lang zat *D

nou heel veel plezier met hem

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:05

haha nee dat was ik zeeeker niet van plan, et woord werken komt tot zn 3 4jar niet eens voor haha :D neee maar weet ike t, er zijn zo veel leuke spelletjes die je kan doen ook. ik zelf was et niet van plan te laten werken zoals et heet.

Ik ben gewoon benieuwd:) tikkertje is ook leuk met hem hij komt je overal achter na:P

dankje wel :D meer meer :D

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:46

gewoon lekker gek doen!
en een tip: leer hem bruggen lopen! dat gaat makkelijker als ze jong zijn :D

en je kunt hem wel wat gaan leeren.. maar op de zelfde manier als je een klein kind wat leert! spelende wijze dus! vinden ze erg leuk!
en je kunt vast conditie op bouwen!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:24

Ik heb toevallig nu een bijna 3-jarige en heb vanaf zijn 2e gewandeld, gespeeld, beginselen VD geleerd (teruglopen, meelopen, Jambette (voetje) geven...) en aan enge dingen wennen :D Hij is nu compleet bom proof! :=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:29

VD zou ik op 2jarige leeftijd nog niet doen, in iedergeval geen 'kunstjes' als jambette, buigen en dat soort dingen. Dat is lichamelijk té zwaar voor zo'n jong ding.

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:03

ja inderdaad dat is veel ste zwaar vind ik ook dus VD truukjes, gehoorzaamheids dingen oke maar verder niet. Ik doe dat erg veel met mn dieren en met mn oude shetje ook maar pas met 5 mee gestart !

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:06

ps i like your pictures NH

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:07

JoyCiej007 schreef:
VD zou ik op 2jarige leeftijd nog niet doen, in iedergeval geen 'kunstjes' als jambette, buigen en dat soort dingen. Dat is lichamelijk té zwaar voor zo'n jong ding.

Nou, haha, ik zag mijn Shet dagelijks spelend met de groten de meest gewaardeerde VD-kunsten geven die men zich maar kan
bedenken! :+ Dus ook slaan met het voorbeen; Jambette! := En of ik het nu een keertje vaker vraag, nou, ik denk nu niet dat ik
daar mijn shet enorm mee belaste op die leeftijd :+ (buigen deed ik overigens toen niet ;) )

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 22:27

hihi ok;)
nee idd maar je fotos zien er super uit:) tegek wat je ook kan!

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:48

Je weet onderhand wat je allemaal kan doen, maar ik heb nog niet gelezen met lange lijnen een beetje aan de slag gaan kan met halster ook of hoofdstelletje. Is weer wat anders. Mijn ruintje is nu 5 en die vind het ook nog steeds leuk.

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 22:50

dankje ja is zeker ook leuk! Ik heb ook al een spelletje bedacht net.
spulletjes oppakken, weet je wel die speelballen of emmers die dingen. haha ja mn crea kant is weer wat terug

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:28

Mijn vriendin en ik hebben sinds kort 2 vz. shetjes wij denken dat ze 2 jaar zijn, nou staan hier hele leuke dingetjes om te doen enso maar ik heb ergens gehoord dat het slecht is om veel te lopen met zon jong diertje voor de ontwikkeling van de pezen, meer als een kwatiertje per dag zou slecht zijn, is dat waar ?
Wandelen julie langer ?
gr. ons

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 14:47

weetje van ik denk loyce,
kijk eens in de natuur! daar zijn ze heel de dag aan het lopen, rennen spelen, op vaak ongelijke harde ondergrond. En dat kunnen ze hebben, ik denk als je op gepaste ondergrond enkele malen per dag lekker stukken draaft en stapt beetje spelen in galop, klein genoeg om aan de hand te galoperen, kan geen kwaad, mijn dochter van 2 mag ook niet heel de dag stil zitten, dat is slecht, des te meer beweging en rust op goede combinatie ishet beste!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:14

Ik laat mijn 2 jarige lekker dag en nacht op het land, hij hoeft niks.
alleen 1x in de zoveel tijd mee naar stal om te poetsen en dan vind hij het ook leuk om een rondje in de paddock of de bak te rennen :D