Wat is de juiste bouw van een dressuurpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Wat is de juiste bouw van een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 16:55

Hoi,

Mijn vriendin en ik zijn opzoek naar informatie over de juiste bouw en bespiering van dressuur- en westernpaarden.
Omdat we de verschillen en gelijkenissen van deze twee paardensporttaken willen beschrijven, oa in een hoofdstuk 'bouw en bespiering', zoeken we zoveel mogelijk informatie.
Op internet is er weinig over te vinden, en ik weet zeker dat Bokt me wel kan helpen!

Dus, wat is de goede bouw en bespiering van een dressuurpaard? En wat is juist niet goed (en waarom niet?)
Zoals de voor- en achterhand, hals, benen en gehele bespiering, liefst met zoveel mogelijk informatie waarom.

Ook links naar intressante websites zijn natuurlijk welkom.

Alvast bedankt!

Frantic

Re: Wat is de juiste bouw van een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:30

Heb je al eens een boek ter hand genomen? Er zijn er zat waarin dressuurpaarden beschreven staan en dan nog heb je ze in allerlei verschillende maten en soorten....

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:26

mijn pony was een super dressuur pony, had een mooie volle nek, hoogbenig, sterke achterhand, sierlijke manier van lopen. hoog op gooien. veel benen werk.
maar ik denk dat je meer naar het karrakter moet kijken voor een goed dressuur paard. want dat telt na mijn mening nog veel meer, het paard moet wilskracht hebben. veel uitstralling, en een tikkeltje gek zijn....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:49

Tsja wat is de ideale bouw... Hierbij enkele punten die belangrijk zijn voor een dressuurpaard.

# Bij een dressuurpaard is het rechthoeksmodel gewenst. Een paard wat goed in het rechthoeksmodel staat, kan over het algemeen betere zijgangen lopen, wegens een betere lengtebuiging. Een paard dat in het vierkantsmodel staat, heeft echter een streepje voor bij het verzamelen.
# Opwaartse bouw
# Een niet al te zwarte hoofd/halsverbinding, heeft het paard dit wel, dan kan het mogelijk wat meer moeite hebben bij het 'aan de teugel lopen'.
# Een niet al te korte halslengte, omdat dit bovenstaand punt ook wat moeilijker maakt.
# De halsrichting moet niet te horizontaal zijn, maar ook niet overdreven verticaal en uiteraard is wat halsbespiering gewenst.
# De schouderligging maakt opzich niet veel uit, maar het KWPN ziet liever een schuine schouder.
# Het verloop van de rug/lendenen moet niet te week zijn, gezien dit problemen kan geven bij het 'over de rug' lopen, het paard heeft in dit geval minder kracht in de rug. De rug en lendenen moeten overigens ook niet te kort zijn.
# Men ziet in de croupe het liefst lang en de ligging van de croupe moet tussen hellend en recht liggen, liever iets hellend dan recht.

# De stand van het voorbeen moet, van voren en van zij gezien, recht zijn. Bokbenigheid is niet gewenst en een hol voorbeen ook niet, gezien het laatste sneller slijtage kan veroorzaken (zelf vind ik hol in het voorbeen niet zo'n groot probleem)
# De ideale hoek (tussen schenkel en pijp) van het achterbeen is ongeveer 130 graden. Is de hoek groter dan 145 graden, dan is het achterbeen steil. Is de hoek kleiner dan 145 graden, dan is het achterbeen sabelbenig. Bij een te stijl achterbeen kan het ondertreden wel eens een probleem zijn, bij een te sabelbenig achterbeen kan een paard nog wel eens wat kracht missen.
# De hoeven moeten niet te smal, maar ook niet te breed zijn.
# Het beenwerk moet droog zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 18:20

bonjootje schreef:
mijn pony was een super dressuur pony, had een mooie volle nek, hoogbenig, sterke achterhand, sierlijke manier van lopen. hoog op gooien. veel benen werk.
maar ik denk dat je meer naar het karrakter moet kijken voor een goed dressuur paard. want dat telt na mijn mening nog veel meer, het paard moet wilskracht hebben. veel uitstralling, en een tikkeltje gek zijn....

We willen de verschillen en gelijkenissen van het western- en dressuurpaard laten zien, en de bouw en bespiering van deze paarden zijn toch verschillend, dus we zijn echt zoekend naar de kenmerken van een dressuurpaard, want met een Quarter kan je moeilijker dressuren.

Bedankt Bomba, daar heb ik zeker iets aan! :j

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:23

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 18:24

Die link had ik al gevonden, maar alsnog bedank ;)
Verder is er over de algemene bouw niet veel te vinden.

Boeken gaan we nog even voor zoeken bij de bibliotheek

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:27

Ontdekte net dat ik het boek Paard in Partjes nog heb liggen. Zal even kijken of daar iets nuttigs voor je in staat.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 18:29

Oh dat zou helemaal super zijn :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:30

Als je wil, wil ik het boekje wel kort voor je samenvatten, maar ik denk dat het grootste gedeelte neerkomt op mijn eerste post. De uitleg over de punten hierbij is alleen wat langer. Laat maar even horen!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 18:33

Het zou wel handig zijn, want we moeten flink wat informatie hebben ;)
Misschien is het handiger het in te scannen ofzo? Dan hoef je nietzoveel te typen

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:35

Loizy schreef:
Het zou wel handig zijn, want we moeten flink wat informatie hebben ;)
Misschien is het handiger het in te scannen ofzo? Dan hoef je nietzoveel te typen

Ik typ het wel even :D kan wel redelijk snel typen.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:45

Ben er ook even ingedoken ,en misschien heb je hier wat aan ;)

De quarter horse of American quarter horse is één van de oudste en populairste Amerikaanse paardenrassen. Het ras komt oorspronkelijk uit het noordoosten van de Verenigde Staten. Het is een kruising van Arabische en Engelse volbloeds. Quarter Horses hebben een zeer hoge intelligentie, zijn betrouwbaar en rustig in de omgang. Quarter Horses zijn dan ook uitermate geschikt als politiepaard of om western te rijden. De naam van het ras is te danken aan het feit dat deze paarden uitblinken op een race over de korte afstand van een kwart van een Engelse mijl, d.w.z. 400 meter. Het paard van de bekende film Black Beauty is ook een Quarter Horse.

Kenmerken
De Quarter Horse is klein, met een stokmaat tussen 1,45 en 1,60 m. Hij heeft een breed voorhoofd, een brede kaak en expressieve ogen. Verder een brede borstkas en een ronde achterhand, met de sterke spronggewrichten goed onder het lichaam; de rug vertoont amper de schoft. Quarter Horses hebben een uitstekend temperament en een grote intelligentie. Ze zijn dus betrouwbaar en rustig in de omgang; ze bewegen snel en zijn wendbaar en goed in evenwicht. Daarom is het ras zeer geschikt voor westernrijden. Quarter Horses komen ook voor in andere takken van de paardensport, zoals Dressuur, maar men ziet dit ras het meest en het liefst in de Westernsport.

bron Wikipedia

Afbeelding mijn knollie, waar je ook gewoon een dressuurzadel op kan leggen hoor!!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:47

In hoofdstuk 1 wordt alleen uitgelegd hoe het lineaire scoreformulier werkt, dus sla dat even over.

Hoofstuk 2

Er is geen reden om aan te nemen dat het hoofd van invloed is op het gebruik van het paard in de sport.
Zeer functioneel is daarentegen de hoofd-halsverbinding, punt 2 op het lineaire scoreformulier. De manier waarop hoofd en hals met elkaar verbonden zijn is bepalend voor de flexibiliteit van die verbinding. Het paard moet zijn hoofd kunnen afbuigen in de nek. Als dat gemakkelijk gaat is er geen fysieke belemmering om het paard aan het bit te rijden en aan de hulpen te krijgen. Wat ruiters ervaren als een harde of zachte mond is vaak in verband te brengen met de flexibiliteit van de hoofd-halsverbinding. Bij een weinig flexibele hoofd-halsverbinding zal de ruiter harder gaan trekken en maakt de mond ongevoeliger.

De keeluitsnijding is het tweede kenmerk dat wordt betrokken bij de beoordeling van de hoofd-halsverbinding. Deze onderlijn moet mooi open zijn. Zware kaken bemoeilijken de flexibiliteit. Bij het afbuigen kunnen namelijk de speekselklieren in het gedrang komen. Doordat bij het eerste onderdeel van het lineaire scoreformulier twee elementen meewerken in de beoordeling kan het één het ander compenseren. In het geval van een dikke kaak kan de score toch beter uitvallen als de nek een goede lengte heeft.

De halslengte, het tweede punt op het lineaire scoreformulier, is een functioneel onderdeel omdat dressuurpaarden front moeten maken. Ze moeten zich als het ware groot maken in de voorhand. Bovendien geeft een korte hals de ruiter het gevoel dat hij 'niks voor zich' heeft. Daarbij speelt zoiets als controle ook een rol.

De halsrichting is het derde punt op het scoreformulier. Alle sportpaarden moeten in oprichting gaan. Een naar voren gebouwde hals stelt het paard in staat om in oprichting te lopen en dat is zo'n beetje de grondslag van alle ruiterij.

Bij de halsbespiering speelt ook weer het front maken een rol. Vooral een dressuurpaard functioneert beter als de bovenlijn van de hals dankzij de bespiering een lichte welving vertoont. Het paard zal zich in de voorhand beter kunnen presenteren.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:52

Oepsie.. En verder wil het eigenlijk niet :o . De rest gaat in uitleg met foto's....

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:42

Beide heel erg bedankt! :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:47

Loizy schreef:
Die link had ik al gevonden, maar alsnog bedank ;)
Verder is er over de algemene bouw niet veel te vinden.

Boeken gaan we nog even voor zoeken bij de bibliotheek

De bouw is veelal een theoretisch verhaal..
nl. Je kunt 20 paarden op een rij zetten vlgs. "het Boekje"' en dan zul je ontdekken dat ze allemaal verschillend lopen en aanvoelen onder het zadel.

Daarom er op gaan zitten, dan kom je er het snelste achter.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 16:02

Jawel maar de bouw van een doorsnede dressuurpaard is anders dan die van een doorsnede westernpaard, en dat willen we duidelijk maken ;)

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:35

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:58

Loizy schreef:
Jawel maar de bouw van een doorsnede dressuurpaard is anders dan die van een doorsnede westernpaard, en dat willen we duidelijk maken ;)

Stichting "Open Deur" meldt zich!