hulp met uitzoeken geschikte pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tam78

hulp met uitzoeken geschikte pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 10:38

hoi allemaal,

ik ben op zoek naar een geschikte pony voor mezelf maar ook bruikbaar voor de onervaren en beginnende ruiter, ik ben zelf rolstoel-afhankelijk (soms wel soms niet maar das een heel verhaal) zelf ben ik 1m68 en stevig gebouwd :P ik ben wat zwaarder geworden door die rolstoel . Nu ben ik op zoek naar een geschikte pony , allerbelangrijkste is dat hij lief is echt een lummeltje met een gouden karakter zoeken we.

Vraagje? : omdat ik echt op zoek ben naar een pony tussen de 1m40 1m50 zit ik zelf een beetje aan type Fjord type Tinker te denken.

Hebben jullie advies voor mij? we denken aan een bedrag van 1500,- 1700,- euro geschikt voor een buitenrit en in de bak hoeft geen raspaardje te zijn.... of weten jullie nog eentje te staan misschien omgeving Groningen Friesland Drenthe?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:43

Verdiep je eens wat in de quarters en paints (www.aqha.com, www.apha.com, www.dutchpainthorseclub.com). Ze hebben de geschikte stokmaat, bijna altijd een rustig, cool karakter en zijn meestal goed opgevoed zodat ze zeer gemakkelijk handelbaar zijn. Door hun vlakke loop heeft de ruiter een rustige zit en western riding is veeeeeeeel leuker. Ik spreek uit eigen ervaring.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:49

Maar die heb je waarschijnlijk niet in de prijsklasse van de TS ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:43

Ik volg de huidige prijzen van quarters en paint niet. Twee jaar geleden, toen wij onze paint hebben gekocht, waren de vraagprijzen voor een recreatieve quarter of paint inderdaad meestal hoger. Ik veronderstel dat door de crisis de vraagprijzen wel wat zijn gedaald. De eventuele hogere aanschafprijs is snel vergeten eens je het prachtige karakter van deze paarden kent en je ervaart hoe leuk de omgang ermee is.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:48

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:52

MarcR schreef:
Ik volg de huidige prijzen van quarters en paint niet. Twee jaar geleden, toen wij onze paint hebben gekocht, waren de vraagprijzen voor een recreatieve quarter of paint inderdaad meestal hoger. Ik veronderstel dat door de crisis de vraagprijzen wel wat zijn gedaald. De eventuele hogere aanschafprijs is snel vergeten eens je het prachtige karakter van deze paarden kent en je ervaart hoe leuk de omgang ermee is.

Ik ben het helemaal met je eens hoor! :D
Mijn halve Quarter was ook bepaald geen koopje maar zijn coole karakter is me iedere cent waard geweest!
Voor mij alleen nog maar een Amerikaan :+

Tam78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 11:10

hoi allemaal,

ik ben absoluut niet op zoek naar een bepaald ras hoor, al kijkt ie bijwijze van scheel dat maakt me niks uit.
Het belangrijkste is dat ie lief is en betrouwbaar en geschikt voor een kleine maar iets wat stevige volwassene.
Omdat ik deels rolstoelafhankelijk ben is het fijn als ie niet te hoog is maar wel de kracht heeft om met mij rond te tuffen.
We zoeken een echte lummel maar die het wel leuk vind om af en toe lekker te draven of galloperen. Het mag rustig een ex manege pony zijn dat maakt ons echt niks uit. Als het maar een lieve lobbes is. Geen gekkigheden zoals er vandoor gaan of bokken.
Het uiterlijk is voor ons niet belangrijk, je gaat toch van je eigen het meeste houden tenminste wij wel. En de prijs is een richtprijs...

Stel ik stap in het bos bevoorbeeld even af dan wil ik er zelfstandig weer op kunnen komen vandaar liever een kleine pony, rond de 140cm .Nu zal ik eigenlijk altijd met meerdere een buitenrit maken maar ik wil het wel zelfstandig kunnen. En een koudbloed is dan geschikter. Ik google ook hele dagen rond maar kom graag in contact met iemand die een goed huis voor zijn/haar pony zoekt.

beantsje

Re: hulp met uitzoeken geschikte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:13

qua prijsklasse kom je al gauw bij de fjord uit. Tinkers zijn duur geworden.
ik denk dat dat qua karakter en bouw ook prima bij je past. Bovendien zijn ze heel sterk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:15

Wat je zou kunnen doen, is contact opnemen met de croquis hoeve. Als ik me niet vergis is dat een centrum waar ze met verstandelijk beperkten met fjorden werken. Wie weet als je je verhaal uitlegt dat er wat te regelen is.

Ik zou wel kijken naar het type fjord wat je koopt. Een brede, ronde (ouderwets gebouwde) lijkt me voor jou makkelijker, omdat je niet het hele slanke van een rijpaard hebt.

Vergis je er trouwens niet in als je een paard bij een particulier koopt, fjorden zijn sterk maar ook walgelijk eigenwijs.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:46

Tam78 schreef:
hoi allemaal,

.....Het belangrijkste is dat ie lief is en betrouwbaar en geschikt voor een kleine maar iets wat stevige volwassene.
Omdat ik deels rolstoelafhankelijk ben is het fijn als ie niet te hoog is maar wel de kracht heeft om met mij rond te tuffen.
We zoeken een echte lummel maar die het wel leuk vind om af en toe lekker te draven of galloperen....... Als het maar een lieve lobbes is. Geen gekkigheden zoals er vandoor gaan of bokken....

Een quarter of paint past volledig in dit plaatje. Ze stammen af van de paarden die al eeuwen gebruikt worden door de veedrijvers in de USA. Als je ganse dagen op een paard moet zitten heb je nood aan een paard dat 100 % betrouwbaar is, dat uren kan meeslenteren met de kuddes maar evengoed een rennende koe kan inhalen of een roofdier wegjagen.
Toen ik als beginnende western liefhebber aan de eminence grise van de belgische western scene vroeg hoe het kwam dat al die quarters en paint zo een goed karakter hebben was zijn antwoord : al de slechte karakters hebben ze vroeger opgegeten, zo een paard was waardeloos als werkpaard en eindigde als biefstuk. Een harde uitspraak maar zeker de waarheid.
Natuurlijk moet jezelf ook een deel van het werk doen door je paard goed op te voeden zodat hij jullie als leider beschouwd.
Mag ik een goede raad geven ? Ga eens kijken naar een western wedstrijd en / of bezoek eens een western manege en neem eens een kijkje in de stallen, je zal verrast zijn door de rust die daar heerst.
Steeds welkom in Vlaanderen als je eens wil kennismaken met onze paint merrie.

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:18

Een quarter of paint past zeker in het plaatje, net als een connemara! Zou zeker richting western rijden gaan, lijkt me gemakkelijker voor je met opstijgen en dergelijke, plus je zit wat steviger. Veel succes met zoeken!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:10

Mocht je het eens willen proberen ben je welkom hoor! ;)
(aangezien je volgens mij ook in het noorden woont?)

xChicox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:57

Haflinger :+

moontje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:59

wat dacht je van een haflinger dat is een rustig ras
*D

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:08

Ik denk dat het ras niet echt uit maakt idd, mijn verzorgpaardje was ook niet groot en super braaf want er reed ook een lichamelijk en geestelijk gehandicapte op, die zou nooit iets kwaad doen en dat was gewoon een kwpn'er volgens mij.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:17

moontje10 schreef:
wat dacht je van een haflinger dat is een rustig ras
*D

Haflingers zijn niet allemaal even rustig. Haflingers hebben ook flink wat karakter en zijn lang niet altijd de makkelijkste!
Ik ga eigenlijk mee met de rest, maar daar sta je zelf ook achter.
Of een ijslander? Niet te groot, hebben heeeeerlijke gangen (ze kunnen eigenwijs zijn, maar als je de juiste vind...)
Succes!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:23

ben het helemaal met MarcR eens hoor.

De meeste quarters hebben een heerlijk betrouwbaar karakter, zijn cool in het hoofdje en laten zich niet snel gek maken..

Ik ben helemaal niet zo'n ford, haflinger gek...die hebben toch meestal een eigenwijs karaktertje :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:29

Ik zou dan voor een tinker gaan.
Z'n lekker sullig bosklossertje!

Heel veel tinkers zijn heel rustig en braaf.
Kun je vaak rustig 1 of 2 weken laten staan als dat moet.