arabier galoppeerd niet goed in de bak maar wel buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

arabier galoppeerd niet goed in de bak maar wel buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 00:38

hoi
ik weet niet of het hier goed staat.
mijn leasepaard (volbloed arabier) wil niet goed galopperen, hij 'draloppeerd' dan meer. dus hij tilt zn benen niet goed op in de galop en t lijkt op een kruising van draf/galop en valt ook snel uit de galop terug in draf. het zit ook helemaal niet lekker! hij doet dit in de binnenbak en in de buitenbak. Hij galoppeerd alleen goed als
-hij schrikt.
-iemand erbij staat die hem'opjaagd' of met een longeerzweep erbij staat.

met een buitenrit galoppeerd hij wel goed. ook is het dan moeilijk hem aan de teugel te krijgen, en om dus zn achterkant er goed onder te krijgen.
hij wil ook niet nageven lijkt het want dan moet ie ineens omkijken naar achteren alsof er daar iets interessants gebeurd.. probeerd er onderuit te komen.

zn draf is ook apart, als hij geen zin heeft gaat hij draven met zijn achterbenen en stappen met zijn voorbenen.

Niets helpt, overgangen rijden, spoortjes, van achter naar voren rijden, niets. alleen als er iemand bij staat die hem 'opjaagd' of als hij schrikt dan pas loopt hij goed.

ik weet echt niet meer wat ik moet doen, en ja ik rijd ook in de les maar alsnog doet hij dit. |(
ik ben bang dat ik maar moet accepteren dat ik niet kan dressuren met hem en dat ik alleen maar buitenritjes met hem kan maken. En op hem rijden in de bak vind ik niet leuk want het gaat toch niet goed, en als er dan ook nog mensen gaan kijken.. bah! |(

kennen jullie trouwens ook arabiertjes die dit doen?

Brainless

Re: arabier galoppeerd niet goed in de bak maar wel buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 01:02

Misschien is het een idee om zijn rug/achterhand na te laten kijken.
Het klinkt alsof hij wat atactisch is of (heel) slap in zijn achterhand (bespiering). Dan kunnen ze nl. wel makkelijker rechte stukken draven/galopperen, maar in de bak is het dan (nog) te zwaar.
Aan het eerste kun je weinig doen (minder/niet meer in de bak rijden) de 2de is een kwestie van de achterhand trainen.
Ik raad aan een DA er naar te laten kijken.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:24

Ja, het klinkt alsof hij een of andere beperking heeft waardoor hij het niet kan, of dat het pijn doet. En dat hij zich daar pas overheen kan zetten als hij schrikt of nerveus is of zo.

Ik zou er idd even goed naar laten kijken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:27

Hoe lang ben je nu bezig met hem? Want je geeft aan dat overgangen niet werken.

Maar als hij te slap is om in een bak goed aan te galoperen, dan gaat daar zeker een maand of 2 training overheen hoor. Ik zou (behalve de rug idd even na laten kijken) vooral steeds maar weer overgangen aangaloperen maken. Dan maar steeds ook verkeerd, maar wel steeds die overgang maken. Daar wordt hij sterker van en zal dan steeds makkelijker aangaloperen. Maar dat is niet een manier waardoor hij volgende week ineens kan galoperen. Daar gaat wel even overheen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:33

Als ik jou verhaal zo lees is het eerste waar ik aan denk ook een probleem in z'n rug/achterhand. Je zou eens kunnen overleggen met de eigenaar of je er een fysio of osteopaat bij kan halen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:30

Goldie schreef:
Als ik jou verhaal zo lees is het eerste waar ik aan denk ook een probleem in z'n rug/achterhand. Je zou eens kunnen overleggen met de eigenaar of je er een fysio of osteopaat bij kan halen.

inderdaad, lijkt op een blokkade ergens in zijn lichaam.

Mijn hengst heeft hier een paar jaar geleden ook last van gehad, en vertoonde nagenoeg dezelfde symtonen als die jij opnoemt, hij bleek ook een blokkade te hebben precies boven zijn kruis, we hebben hem hier voor laten helpen en hij heeft totop de dag van vandaag nooit meer ergens last van gehad. ;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 13:11

nou ik heb het gisteren besproken met de eigenaar.
ik krijg dan te horen dat ik hem niet goed rijd en meer lessen moet nemen. dat ie t wel kan als je hem goed en consequent rijdt.
dat ie niks mankeerd maar dat ze best een keer er naar willen laten kijken door de dierenarts, en dat ie iig niet atactisch is.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 13:18

sherif schreef:
Goldie schreef:

inderdaad, lijkt op een blokkade ergens in zijn lichaam.

Mijn hengst heeft hier een paar jaar geleden ook last van gehad, en vertoonde nagenoeg dezelfde symtonen als die jij opnoemt, hij bleek ook een blokkade te hebben precies boven zijn kruis, we hebben hem hier voor laten helpen en hij heeft totop de dag van vandaag nooit meer ergens last van gehad. ;)

echt waar? pladykt? zou het een familiekwaaltje zijn? :P ;)
wat hebben ze bij hem eraan gedaan? kraken of masseren?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:30

is geen familiekwaaltje hoor, bij Pladykt kwam dit puur omdat hij in het verleden een ongeluk heeft gehad in stal, en hij met die blokkade op de verkeerde manier verder doorgetraint is.
Wij zijn bij een soort handoplegger geweest(een vrij bekende en goede die zelfs prof voetballler helpt met blessures), hij kon toen ik hem vd trailer laadde gelijk zien waar hij vast zat, binnen 2 minuten was het probleem verholpen.
;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 15:01

sherif schreef:
is geen familiekwaaltje hoor, bij Pladykt kwam dit puur omdat hij in het verleden een ongeluk heeft gehad in stal, en hij met die blokkade op de verkeerde manier verder doorgetraint is.
Wij zijn bij een soort handoplegger geweest(een vrij bekende en goede die zelfs prof voetballler helpt met blessures), hij kon toen ik hem vd trailer laadde gelijk zien waar hij vast zat, binnen 2 minuten was het probleem verholpen.
;)

echt waar wat gaaf, hoe heet ie?
misschien kan hij aladin helpen. :)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:38

Aladinnetje schreef:
sherif schreef:
;)

echt waar wat gaaf, hoe heet ie?
misschien kan hij aladin helpen. :)

dhr B. van Middendorp in Garderen (op de Veluwe) ;) , die man heeft echt gouden handjes

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 15:55

heeft hij een website of telefoonnummer?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:57

Aladinnetje schreef:
heeft hij een website of telefoonnummer?

stuur je deze wel even per pb ;)

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:52

hoi,
Ik heb de paarden thuis preventief om de zo veel tijd onderbehandeling voor Fysio en Chiropractie....dat is een hele fijne combi...skelet & spieren!
Je gaat tenslotte zelf ook als het niet lekker aanvoelt even naar een Fysio en voelt alles wel goed kan het nooit kwaad om even lekker je spieren te laten los maken ...
Succes met je paardje.