Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

MisticRider schreef:ik dacht zelf aan na een tijdje (als hij longeren en het zadel en hoofdstel kent) misschien te longeren met zadel en daar dan zandzakken aan te doen? zodat hij sterker word??

capopjekop schreef:Gewoon eerst goed aan de longe de stemcommando's leren. Dit vervolgens uitbouwen door de longeren met zadel en hoofdstel in. Daarna werk ik altijd nog met dubbele lijnen, zodat de teugelhulpen erop zitten. Ik oefen door zelf op de pony te leunen (natuurlijk niet met mijn hele gewicht, want dat is te veel van het goede). Als dit allemaal goed gaat dan zet ik er een ruitertje op.

duChambre schreef:denk je er wel aan dat een shetlander soms nog monsterlijker kan zijn dan een groot paard?
ik weet niet ervaren de kids zijn waaraan je lesgeeft, maar als ze nog niet zo ervaren zijn en je zet ze op een net ingereden pony...
ook van een shet kan je goed hard afdonderen!
"
JoyCiej007 schreef:MisticRider schreef:ik dacht zelf aan na een tijdje (als hij longeren en het zadel en hoofdstel kent) misschien te longeren met zadel en daar dan zandzakken aan te doen? zodat hij sterker word??
Dat heb ik nog nóoit gehoord, en dat zou ik ook zeker niet in de praktijk brengen!
Levensgevaarlijk lijkt me, en bovendien zonder enige toegevoegde waarde. Dat hij wat 'vals' gewicht meer op z'n rug heeft lijkt me niet relevant.
Zelf goed opleiden zoals je dat ook met een groot paard zou doen; werken aan de longe, lange lijnen etc. en wennen aan sturen e.d.
Gaat dat allemaal goed en heb je zelf ook een beetje ervaring hier mee en gezond verstand, dan kun je een ruitertje begeleiden om de pony in te rijden. Ook dat gewoon op dezelfde manier zoals je dat ook bij een groot paard doet.