hoe rij je een shet in>?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

hoe rij je een shet in>?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 08:40

ik wil een shetje er bij.. maar nu heb ik een hele leuke gezien maar die is niet bereden!

zelf heb ik ervaring met paarden ponys en shetlanders en heb ik al eens een paard ingereden/doorgereden

alleen een shet is natuurlijk te klein om zomaar op te stappen! dus hoe ga ik dat doen? hebben jullie enig idee?

Silence

Re: hoe rij je een shet in>?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:44

Waarom wil je hem ingereden hebben als je er zelf toch niet op kunt rijden? Wil je hem gaan verleasen of iets?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 08:47

ik geef les aan 2 kindjes :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:58

Gewoon eerst goed aan de longe de stemcommando's leren. Dit vervolgens uitbouwen door de longeren met zadel en hoofdstel in. Daarna werk ik altijd nog met dubbele lijnen, zodat de teugelhulpen erop zitten. Ik oefen door zelf op de pony te leunen (natuurlijk niet met mijn hele gewicht, want dat is te veel van het goede). Als dit allemaal goed gaat dan zet ik er een ruitertje op.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:01

Waarom geen 200,- euro extra betalen voor een shet die het al kan?
Weet je zeker dat het goed gaat, en dat het dier te vertrouwen is met je leskindjes!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:29

Een shetlander rijd je hetzelfde in als ieder ander paard.

Je moet alleen wel een klein genoeg ruitertje hebben die dat voor je kan doen als je er zelf niet op kunt stappen.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:17

Met beleren hoef je er toch niet meteen op!
Je kunt toch ook doormiddel van longeren beleren?
Nouja, dat heb ik gehoord. ;)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 21:56

ik dacht zelf aan na een tijdje (als hij longeren en het zadel en hoofdstel kent) misschien te longeren met zadel en daar dan zandzakken aan te doen? zodat hij sterker word??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:38

MisticRider schreef:
ik dacht zelf aan na een tijdje (als hij longeren en het zadel en hoofdstel kent) misschien te longeren met zadel en daar dan zandzakken aan te doen? zodat hij sterker word??

Dat heb ik nog nóoit gehoord, en dat zou ik ook zeker niet in de praktijk brengen!
Levensgevaarlijk lijkt me, en bovendien zonder enige toegevoegde waarde. Dat hij wat 'vals' gewicht meer op z'n rug heeft lijkt me niet relevant.

Zelf goed opleiden zoals je dat ook met een groot paard zou doen; werken aan de longe, lange lijnen etc. en wennen aan sturen e.d.
Gaat dat allemaal goed en heb je zelf ook een beetje ervaring hier mee en gezond verstand, dan kun je een ruitertje begeleiden om de pony in te rijden. Ook dat gewoon op dezelfde manier zoals je dat ook bij een groot paard doet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:26

Beginnen met grondwerk en stemcommando's, dan laten wennen aan het tuig, eventueel een bitje in (voor 't geval je dat wil) en longeren aan 't halster. Alles rustigaan aanpakken,

maar nu vraag ik me af: Waarom niet wat meer geld neerleggen op een 'kant-en klare' Shet? :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:05

zolang je zelf de mogelijkheid en de ervaring hebt, lekker zelf doen toch? ik rijdt standaard elk jaar wel een shetlander voor iemand in ( dit jaar voor mezelf met eigen dier)
zolang je vanaf de grond de hulpen duidelijk kunt overbrengen op een klein lefgozerig ruitertje, is het prima te doen.

ikzelf had een net 7 jarig meisje die erop ging. kindlief kon erop zitten en de absolute basis, de rest hebben we stap voor stap zeer streng op de voet volgend aangeleerd en verteld.
hoofdpunt was wel dat de Shetlander mij als begeleider zou vertrouwen, de hoofdcommando's kwamen immers vanuit mij in het begin.

waarom het risico nemen dat het inrijden niet is gebeurt zoals je zelf wilde, als je het zelf kan doen toch? is de pony later wel precies zoals je wil.
tenminste, ik vind het een voordeel

ziehier mijn shet deze zomer, 4 jaar oud, 88 cm hoog en voor het eerst in zijn leven in draf.
trust me, ik zat eerst ook van.. hoe ga ik dit doen, ik pas er immers zelf niet op }:0
maar 2 weken na dit filmpje reed dit meisje haar eerste Bixie concours al met de pony.
compleet los gereden en met complimenten van de jury's hoe netjes ze hem rondstuurde en hoe braaf de pony was :)

de Bixie

Afbeelding

Afbeelding

Stel je hebt zelf niet de kennis of de juiste ruiter, is er niemand in je omgeving die het kan doen? zo kom ik altijd aan de pony's, krijg ze van kennissen die zelf geen passende ruitertjes hebben, en vaak als vriendendienst voor diegenen gewoon gratis.
ik lol, kids lol, eigenaren veel profijt.
en pony's hopelijk redelijk verzekerd van een leven vol knuffels en plezier ipv slacht of marktpony's of dat soort praktijken. tenminste, de pony's die ik heb gehad aan inrijden, zijn allemaal actieve rijpony's geworden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:10

capopjekop schreef:
Gewoon eerst goed aan de longe de stemcommando's leren. Dit vervolgens uitbouwen door de longeren met zadel en hoofdstel in. Daarna werk ik altijd nog met dubbele lijnen, zodat de teugelhulpen erop zitten. Ik oefen door zelf op de pony te leunen (natuurlijk niet met mijn hele gewicht, want dat is te veel van het goede). Als dit allemaal goed gaat dan zet ik er een ruitertje op.

Inderdaad, ik heb het exact zo aangepakt. En met resultaat. :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:17

Toen ik 13 was heb ik ook zelf een shet ingereden.
Zelf was ik ook te groot en te zwaar.
Ik heb eerst rustig de tijd genomen met longeren enz, ik had trouwens geen zadel die kwam later pas.
Ik had een nichtje die er nog op kon, zij had bijna geen ervaring en was eigenlijk ook nog groen.
Pony was erg lief met haar, zij ook met hem en zij leerde erg snel.
Later is er pas een zadel gekomen, dit ging ook erg goed.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:20

denk je er wel aan dat een shetlander soms nog monsterlijker kan zijn dan een groot paard? :P
ik weet niet ervaren de kids zijn waaraan je lesgeeft, maar als ze nog niet zo ervaren zijn en je zet ze op een net ingereden pony...
ook van een shet kan je goed hard afdonderen! ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 00:45

duChambre schreef:
denk je er wel aan dat een shetlander soms nog monsterlijker kan zijn dan een groot paard? :P
ik weet niet ervaren de kids zijn waaraan je lesgeeft, maar als ze nog niet zo ervaren zijn en je zet ze op een net ingereden pony...
ook van een shet kan je goed hard afdonderen! ;)

ponylief eerste weken continue aan een touw met begeleiding doet wonderen.
na enkele dagen kun je meestal inschatten wat het karakter van zo'n dier is, vooral met grondwerk/longeren en de omgang wordt dit vaak al heel snel duidelijk.
en vallen ze er een keer af.. tjah.. mijn motto; "pony's zijn klein, dus je valt niet ver :j "
maar in de praktijk vallen juist de beginnertjes er niet snel af, maar de meer gevorderden die later meer van de pony's gaan vragen. dan worden die kleine ettertjes pas echt ettertjes :+

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:46

JoyCiej007 schreef:
MisticRider schreef:

Dat heb ik nog nóoit gehoord, en dat zou ik ook zeker niet in de praktijk brengen!
Levensgevaarlijk lijkt me, en bovendien zonder enige toegevoegde waarde. Dat hij wat 'vals' gewicht meer op z'n rug heeft lijkt me niet relevant.

Zelf goed opleiden zoals je dat ook met een groot paard zou doen; werken aan de longe, lange lijnen etc. en wennen aan sturen e.d.
Gaat dat allemaal goed en heb je zelf ook een beetje ervaring hier mee en gezond verstand, dan kun je een ruitertje begeleiden om de pony in te rijden. Ook dat gewoon op dezelfde manier zoals je dat ook bij een groot paard doet.

ik heb het ook gedaan met zandzakken op mn hafje :o

maar als tip, goed longeren en alle commanco's aanleren. zodat hij alles op stem kan, en dan iemand zoeken die er op kan zitten en al eens op een pony gezeten heeft en daarmee longeren.
(mijn ervaring is dat ze als ze alles kunnen aan de longe, met iemand er op niet moeilijker of anders zijn dan normaal, en nooit problemen mee gehad)