sterke haf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

sterke haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:32

haaij,
ik heb dus nu een verzorgpony, een haflinger maareh..
hij is zo sterk, bijv. als hij ervandoor wil gaan heb ik echt niks te zeggen want zo sterk ben ik niet, en af en toe gaat hij stil staan en wil hij niet meer lopen (aan de hand, ik kan er nog niet op rijden) en dan krijg ik hem ook echt niet meer vooruit..
hebben meer mensen hier last van ?
want het probleem is dat hij dus de ene keer echt niet te houden is van de energie en de andere keer steeds stil gaat staan ;)
groetjes Alice

bfsunshine

Re: sterke haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:33

oefeningen doen aan de hand, bijv stil zetten, wegstappen. Dan weer halthouden, paar pasjes achteruit, en weer wegstappen, en als ie het goed doet belonen!:)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:17

Probeer vooral niet sterk te worden, je paard zal het toch wel winnen!

Mijn haflinger is met name buiten heel erg druk. Als ze mij boven mijn pet gaat, zet ik haar 10 seconden stil (met gebogen lijn, dus puur ontspannen) en dan lopen we verder op MIJN commando! Gaat ze eerder lopen, zet ik haar weer 10 sec stil.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:34

Denk wat Paulusje zegt echt heel goed is.
Winnen op kracht doe je het nooit bij een beetje haflinger :+
Het begint al met hoe hij is op de poetsplaats, uit de box halen, loopt hij direct mee of niet enz. Je moet gewoon super consequent zijn. Dan wordt ook een haflinger (net als elk ander paard) zeer goed te hanteren.
Wil niet zeggen dat ik nooit ben meegesleurd door Stan.... ;) :o als ze gaan, gaan ze en dan hou je er niets meer aan. Je moet dus voordat ze er vandoorgaan erbij zijn ;)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:18

mijn haffie is ook sterk, maar door trainen en trainen word het steeds beter, altijd zorgen dat jij wint! en niet een strijd aan gaan die je toch niet gaan winnen

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:35

hij is sterker maar jij bent slimmer,
loopt je haf voor je uit, draai dan snel om dan loop jij weer voorop, zulke kleine dingetjes...
en veel oefenen in de bak met grondwerk.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 12:05

heb geen bak ;)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:12

Mijn haffie is ook erg sterk en probeert me soms nog wel de baas te wezen.
Zowel aan de hand als onder 't zadel.
Met optuigen begint 't soms al; ik heb d'r halster dan net afgedaan om vervolgens 't hoofdstel op willen doen, dan begint ze juist te draaien en proberen weg te lopen,maar de laatste tijd ben ik d'r net even voor, en zeg al euuuhh denk erom, en dat wil gelukkig al een beetje helpen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:13

AliceTwingo schreef:
heb geen bak ;)

Je kan al 't weer 't toelaat, en de wei is niet al te nat ook gewoon in de wei oefenen,doe ik ook ;)
Of gewoon met een buitenrit wat oefeningen doen;zoekt een rustig plekje op,ergens waar je paard nergens van kan schrikken ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:32

ik ken een haf met het zelfde probleem, als ik met dr stapte aan een halster en ze had er genoeg van rukte ze zich gewoon los (je rent er met touw vast dan nog ff hulpeloos achteraan maar dat gaat uiteindelijk veel te snel zeker langs kleine paadjes... gelukkig stopte ze erna en keek me aan van ja halloooo waar blijf je nou ??? :)

Dit heeft ze echter later nooit meer gedaan.

Verder had ze met rijde de gewoonte als ze geen zin meer had stokstil te blijven staan en begon te praten, als ik dr dan vooruit dreef waren er 2 soorten reactie;s die ik kon verwachten:
Of ze liep achteruit, of ze stond stil en maakte dan zoon heel sloom bokje naar achter :P

Echter liep ik dan een piepklein stukje terug in een rondje weer terug naar ik waar ik heen wou en zij niet en dat deed ik als nodig een uur lang...tot ze begreep dat ze er niet verder mee kwam en ze echt vooruit moest, erna leerde ze het en deed ze het niet meer.

een wie is sterker compititie win je nooit! een paard is altijd sterker dan jou!! nadelige is alleen datie het nu tegen je gebruikt.. veel gedult en vooral leiding blijven geven, eventueel iemand met een ander paard mee nemen (als die door loopt loopt jou paard misschien toch ook door)

en idd oefenen in de wei :D

Merel007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:59

Ik heb net hetzelfde probleem gehad. Ik ben begonnen met veel grondwerk te doen en zorgen dat hij mij respecteerde vanop de grond.

Ik heb ook alle soorten bitjes geprobeerd, van heel zacht tot heel scherp maar niets hielp. Tot ik bitloos begon te rijden, nu rijd ik hem puur op zit en het gaat beter dan ooit

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:26

AliceTwingo schreef:
heb geen bak ;)

kan ook prima in de wei! ;) ;) ;)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:27

Merel007 schreef:
Ik heb net hetzelfde probleem gehad. Ik ben begonnen met veel grondwerk te doen en zorgen dat hij mij respecteerde vanop de grond.

Ik heb ook alle soorten bitjes geprobeerd, van heel zacht tot heel scherp maar niets hielp. Tot ik bitloos begon te rijden, nu rijd ik hem puur op zit en het gaat beter dan ooit

geweldig!!! dit bedoel ik nou precies ook, en dit is ook de manier waarop ik mijn haf rijd, gelukkig heb ik dit vanaf jongs af aan gedaan en nooit de problemen gehad dit jij hebt, maar zo zie je maar je kunt alles bereiken met respect!