De do's en dont's van aankoop veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

r87

De do's en dont's van aankoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 12:37

Ik ben van plan om volgend jaar naar de veulenveiling te gaan en gewoon eens rond te kijken om te zien of er wat potentieels tussen loopt. En misschien, met nadruk op misschien, een veulen aan te schaffen die binnen het budget past.

Maar dan? Wat zijn de do’s en de dont’s van een veulen? Waar dien je als toekomstige eigenaar rekening mee te houden? Veel vragen waar ik geen antwoord op heb. En omdat het toch een niet niks is wat je koopt wil ik mij vanzelfsprekend eerst erin gaan verdiepen. (al via zoeken gezocht maar geen topics gevonden, waar antwoord op gegeven wordt op mijn vragen of de topics zijn oud en dus een slotje)

De ontwikkeling van het veulen naar een volwassen dier die je meemaakt. Je hebt geen idee of een dressuur gefokt veulen ook daadwerkelijk tussen de witte hekjes wilt lopen of liever er overheen springt, dit kan natuurlijk ook andersom ;). De band die je met zo’n dier opbouwt. Dit zijn voor mij een paar voorbeelden van de leuke kant van dit verhaal.

Maar dan de vragen die door mijn hoofd spoken. De kosten en tijd, even hoog of juist lager dan een volwassen paard? Loop je met een veulen meer risico qua blessures etc dan een volwassen paard?

Wat voor opfok? Is het verstandig een opfok die dicht bij huis is te vinden of is dit niet nodig? Opfok groepen van dezelfde leeftijd of gemengde leeftijden, zodat bijvoorbeeld niet elke keer 1 veulen de baas en daardoor niet gecorrigeerd wordt door de andere. Welke opfokbedrijven hebben jullie goede ervaringen mee?

Hoe zit het met de opvoeding en wanneer begin je met opvoeding? Zodra het veulen in de opfok staat of laat je het eerst ‘kleuteren’? Om vervolgens naar 2 jaar het paard uit de opfok te plukken en er voorzicht mee te gaan werken aan de basis?

Kortom veel vragen en ik zou zeggen kom maar op met de antwoorden/adviezen/ervaringen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:44

Ja je loopt met een veulen meer risico, ze zijn jong en onbenullig en de benen zijn gevoelig(er)..mijn veulen heeft zo een flinke trap gehad op het land van mijn merrie..dat komt wel over bij zo'n kleintje

Je weet idd niet wat je koopt..dat zal uiteindelijk moeten blijken..

Mijn staleigenaar is fokker en hij zegt dat je tot 3 jaar zeker moet rekenen op kosten van 3000 eur of meer! (kun je ook een leuke 2 jarige voor kopen)

Mijn veulen is vanaf dat ze een dag oud is dagelijks in de hand geweest..met 10dgn is ze 24/7 het land op gegaan en kwam ze wekelijks in de hand..een gemengde kudde doet de opvoeding..maar af en toe in de hand is natuurlijk niet verkeerd!

Mijn merrie is pas met 2,5 van het land gekomen en toen ook pas opgevoed (voetjes geven, borstelen etc)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:49

r87 schreef:
Maar dan de vragen die door mijn hoofd spoken. De kosten en tijd, even hoog of juist lager dan een volwassen paard? Loop je met een veulen meer risico qua blessures etc dan een volwassen paard?
als je het goed bekijkt ben je voor een veulen veel meer kwijt tot hij 3 of 4 is dan als je gewoon een paard van die leeftijd koopt. je maakt toch elke maand zeker 100 euro aan kosten, vaak nog wel meer. als je dat bij elkaar optelt (+ het geld waarvoor je hem gekocht hebt) kom je vaak een stukkie hoger uit dan de aanschafsprijs van een leuke 3 of 4 jarige

Wat voor opfok? Is het verstandig een opfok die dicht bij huis is te vinden of is dit niet nodig? Opfok groepen van dezelfde leeftijd of gemengde leeftijden, zodat bijvoorbeeld niet elke keer 1 veulen de baas en daardoor niet gecorrigeerd wordt door de andere. Welke opfokbedrijven hebben jullie goede ervaringen mee?
opfok dicht bij huis zou zeker mijn voorkeur hebben, je kan dan zelf regelmatig gaan kijken en zo kan je paard ook al wennen dat er een mens in zijn leven komt. wat leeftijden betreft ben ik meer van het gemengde. een jong dier wordt dan toch beter opgevoed dan als het alleen met leeftijdsgenootjes staat.

Hoe zit het met de opvoeding en wanneer begin je met opvoeding? Zodra het veulen in de opfok staat of laat je het eerst ‘kleuteren’? Om vervolgens naar 2 jaar het paard uit de opfok te plukken en er voorzicht mee te gaan werken aan de basis?
als een jong paqard in de opfok staat zou ik wel regelmatig langs gaan zodat hij/zij toch bekend wordt met mensen en dat niet ook allemaal nog moet leren als ze ouder zijn. ik vind het belangrijk dat ik een jong paard overal mag aanraken, voetjes kan tillen, dat ze respect voor mij hebben e.d. dat soort dingen kan je al mooi mee bezig als ze nog in de opfok staan

Kortom veel vragen en ik zou zeggen kom maar op met de antwoorden/adviezen/ervaringen!

Mungbean

Re: De do's en dont's van aankoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:57

Ik zou niet snel je eerste veulen op een veiling kopen. Teneerste slaan de prijzen soms nergens op en bovendien zegt het je niets over het karakter. Veel leuker is het om ze thuis te gaan bekijken om te zien hoe de moeder is en evt. oudere broers en zussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:57

Met wat voor doel koop je een paard? En voldoet een veulen daar wel aan?

r87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 13:35

Jeanine84 schreef:
Mijn staleigenaar is fokker en hij zegt dat je tot 3 jaar zeker moet rekenen op kosten van 3000 eur of meer! (kun je ook een leuke 2 jarige voor kopen)

Jeanine84 schreef:
Mijn merrie is pas met 2,5 van het land gekomen en toen ook pas opgevoed (voetjes geven, borstelen etc)

Dit zijn dan de maandelijkse kosten die je kwijt bent of zijn dit de onverziene kosten? Dit laaste is voor een deel al op te lossen door een stevige buffer op te bouwen...

Maar jouw veulen heb je, als ik goed gelezen heb, zelf gefokt. Dus je weet dat de basis in principe er goed zit dus dan zou het ook niet uitmaken als je veulen na 2,5 jaar van het land afkomt. Maar wat dan als je een veulen koopt? Je moet er van uit gaan dat de basis er zit maar je bent er niet bijgeweest, dus zou 2,5 jaar dan niet te 'laat' zijn om nog te dingen aan te leren?

LiSSy schreef:
als je het goed bekijkt ben je voor een veulen veel meer kwijt tot hij 3 of 4 is dan als je gewoon een paard van die leeftijd koopt. je maakt toch elke maand zeker 100 euro aan kosten, vaak nog wel meer. als je dat bij elkaar optelt (+ het geld waarvoor je hem gekocht hebt) kom je vaak een stukkie hoger uit dan de aanschafsprijs van een leuke 3 of 4 jarige

Is het niet zo dat een veulen met goed papier qua prijs goedkoper is dan een paard van drie/vier jaar oud met hetzelfde papier?

Sizzle schreef:
Ik zou niet snel je eerste veulen op een veiling kopen. Teneerste slaan de prijzen soms nergens op en bovendien zegt het je niets over het karakter. Veel leuker is het om ze thuis te gaan bekijken om te zien hoe de moeder is en evt. oudere broers en zussen.

Dus eigenlijk naar een veulenveiling gaan om alleen te kijken/oriënteren en niet te kopen? Vind namelijk dat je door het grote aanbod dat je hebt, wel de veulens kan vergelijken...

[***] schreef:
Met wat voor doel koop je een paard? En voldoet een veulen daar wel aan?

Doel van het veulen is toch uiteindelijk de wedstrijdsport in te gaan, dan voornamelijk dressuurmatig. Ja je kan dressuurmatig gefokt veulen kopen maar of het daadwerkelijk ook aan deze eis voldoet is toch de vraag. Maar deze kans heb je ook bij een volwassen paard. Hoevaak ik al niet gehoord heb dan mensen een paard kopen met een bepaald doel waarbij uiteindelijk het dier hier helemaal niet geschikt voor is...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:42

Mijn eigen veulen is een verassing geweest, ik kocht een 2.5 jarige merrie en daar bleek een kleintje in zitten ;) Bij de opvoeding van mijn eigen merrie ben ik dus niet bij geweest! En die kocht ik dus echt groen..kon amper bij dr komen..dit leren ze echter zo snel! Mijn eigen veulen is wel opgevoed naar de nieuwe eigenaar gegaan..dat wil zeggen; ze kende mee lopen aan het touw en voetjes geven..veel meer hoeft een veulen van mij ook niet te kunnen/kennen!

Die 3000 zijn de standaard kosten (opfok, DA arts, hoefsmid, wormspuit)

Een veulen hoeft niet goedkoper te zijn dan een 3/4 jarige..ligt eraan wat die 3 of 4 jarige kan..Wij hebben een Numero Uno veulen op stal..daar wordt 8000eur voor gevraagd (zucht) een Florencio veulen van 6000..Ik zou het risico niet nemen! Het zijn pracht veulens hoor..maar ze zijn nog lang geen 3..

Waarom wil je een veulen? Je wil de sport in..waarom dan geen 2 jarige? Die kun je ook helemaal naar eigen hand zetten..met die reden heb ik mijn merrie gekocht en ik kan je vertellen zelfs dan is de weg nog erg lang hoor ;) laat staan dat ze nog veulen zijn!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:42

Ik denk dat het er toch wel beetje van afhangt van wie je het veulen koopt en voor welk bedrag?
Er zijn veulenveilingen waar bedragen bij betaald worden waar ik stijl van achter sla.
Vaak toch wel door mensen die al een naam in bv de sport hebben.
Dus zou ik zeggen dat je toch best aan een veulen, of afstamming kunt zeggen wat voor soort papheimer het is, anders zouden die mensen toch niet zulke bedragen neerleggen denk ik.

Op veilingen voor gewone veulens (bedoel daar mee in de prijsklasse die ik kan betalen) zijn de biedingen want minder maar zie je toch wel mensen met kennis rondlopen.
Ik zou zeker iemand mee nemen die kennis van veulens heeft en weet waar op te letten.
Opfok is puur je eigen keuze, het belangrijkste is dat veulens opkunen groeien met soortgenoten en voldoende beweging dit hoeft niet altijd de opfok te zijn.
Verder als je weet wat je later van hem verwacht, bv springen, of dressuur is het verstandig je in de afstammilingen te verdiepen, het zegt ook niet altijd wat natuurlijk maar bv je kunt moeilijk een veulen kopen wat meer tuigpaardgericht is ,terwijl je bedoeling is ermee te gaan springen.

Verder is het gewoon harstikke leuk om een veulen aan te schaffen, echt heel erg leuk.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:47

Voor de kosten hoef je het inderdaad niet te doen, een veulen + opfokkosten is meer dan een 3 of 4 jarige kost. En dan loop je ook nog risico op ziekte of verwondingen.

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 1,5 jaar was en je moet natuurlijk wel een opfokplek hebben waar ze lekker paard kunnen zijn. De hele winter alleen in een stal is niks. Is lastig te vinden zo'n plek. En als je veulen dan in zo'n groep loopt dan kan je hem er niet even uithalen, want dan gaat ie flippen. Dus het eerste jaar heb je er niks aan.

Maarrrrr het is prachtig!!
Mijn paard kwam met 2,5 jaar naar de manege en toen kon ik lekker met haar aan de slag, alles heel rustig opgebouwd en steeds een stapje verder. Zelf ingereden en nu is ze 3, 5 jaar en ze doet het super. Eerste onderlinge wedstrijdje al gereden. :D

En een nadeel van een veiling vind ik dat je zo ver weg staat van het veulen. Natuurlijk, het zal gezond zijn en een goede afstamming hebben, maar past ie bij je. Toen ik mijne kocht ben ik een paar keer geweest en heb ik wat 'testjes' gedaan waarmee ik hoopte haar karakter een beetje in te kunnen schatten. En ik moet zeggen: het is aardig gelukt :D

r87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:11

Jeanine84 schreef:
Waarom wil je een veulen? Je wil de sport in..waarom dan geen 2 jarige? Die kun je ook helemaal naar eigen hand zetten..met die reden heb ik mijn merrie gekocht en ik kan je vertellen zelfs dan is de weg nog erg lang hoor ;) laat staan dat ze nog veulen zijn!

Waarom een veulen? Op dit moment nog fulltime aan de studie. Tegen de tijd (over 2 jaar) dat ik klaar ben met de studie, is het veulen 2 jaar en dan heb ik alle tijd om er mee aan de slag te gaan. Plus de eerder genoemde redenen (zie beginpost).

eppie38 schreef:
Ik denk dat het er toch wel beetje van afhangt van wie je het veulen koopt en voor welk bedrag?
Er zijn veulenveilingen waar bedragen bij betaald worden waar ik stijl van achter sla.
Vaak toch wel door mensen die al een naam in bv de sport hebben.
Dus zou ik zeggen dat je toch best aan een veulen, of afstamming kunt zeggen wat voor soort papheimer het is, anders zouden die mensen toch niet zulke bedragen neerleggen denk ik.

Op veilingen voor gewone veulens (bedoel daar mee in de prijsklasse die ik kan betalen) zijn de biedingen want minder maar zie je toch wel mensen met kennis rondlopen.
Ik zou zeker iemand mee nemen die kennis van veulens heeft en weet waar op te letten.
Opfok is puur je eigen keuze, het belangrijkste is dat veulens opkunen groeien met soortgenoten en voldoende beweging dit hoeft niet altijd de opfok te zijn.
Verder als je weet wat je later van hem verwacht, bv springen, of dressuur is het verstandig je in de afstammilingen te verdiepen, het zegt ook niet altijd wat natuurlijk maar bv je kunt moeilijk een veulen kopen wat meer tuigpaardgericht is ,terwijl je bedoeling is ermee te gaan springen.

Verder is het gewoon harstikke leuk om een veulen aan te schaffen, echt heel erg leuk.

Ben ook echt niet van plan om een veulen te kopen van 10.000 of meer :n, als ik dat geld dan toch heb koop ik wel een paard van 3 of 4 jaar waarvan je wel weet dat ie doet waarvoor die gefokt is! Nee ik zat zelf te denken aan een veulen tot €3500 een buffer van €2000 dus samen een begin bedrag van ongeveer €5500... Maar idd lijkt me super om een veulen aan te schaffen en gezond op te laten groeien!

Tilmar schreef:
Toen ik mijne kocht ben ik een paar keer geweest en heb ik wat 'testjes' gedaan waarmee ik hoopte haar karakter een beetje in te kunnen schatten. En ik moet zeggen: het is aardig gelukt :D

Wat voor testen doe je eigenlijk een veulen? Net zoals een volwassen paard helemaal laten keuren? Had volgens mij gelezen dat bij een veiling een veulen van binnen en van buiten wordt gekeurd?

Kortom twijfel, twijfel en nog eens twijfel...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:14

Qua opfok.

Ik zou niet perse gaan voor een opfok dicht bij huis, maar voor eentje waarvan de opzet je bevalt. Ik zou kiezen voor een veulengroep, eventueel met 2 of 3 oudere paarden erbij. Ook zou ik kiezen voor een opfok waar ik mijn paard kan laten staan tot hij/zij 3 à 3,5 is, omdat ze dan echt baby af zijn.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:19

Als je maar één paard kunt bekostigen zou ik niet direct voor een veulen kiezen. Voor mij heeft dat voornamelijk te maken met de mogelijkheid dat een veulen dat je al twee/drie jaar lang hebt uiteindelijk niet geschikt hoeft te zijn voor de sport. Ik zou dan liever een paar jaar sparen en een twee of driejarige kopen die gezond de opfokperiode is doorgekomen en die je in ieder geval röntgenologisch kunt laten keuren en waarvan je de stokmaat en het karakter enigszins kunt inschatten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:06

een voordeel van een veiling is dat de meeste veulens toch wel boven het gemiddelde liggen qua kwaliteit en ze worden idd. klinisch gekeurd en zijn al een aantal keer op pad geweest in de trailer, en zijn gevlochten enz. dus zijn zeker wel wat gewend.
en veel prijzen van de afgelopen veilingen lagen toch echt niet zo hoor ;)

ik zou voor een goede opfok gaan waar de paarden goed te eten krijgen, er gezond uit zien, goede begeleiding is, het liefst idd zo dicht mogelijk bij huis omdat ik het zelf fijn vind om een oogje in het zeil te houden.

en ja... er komen zeker aardig wat kosten bij kijken maar ja dat weet je met paarden ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:59

Ik heb zelf vorig jaar een veulen gekocht en er dit jaar een gefokt.
Hoe ik er mee om ga is behoorlijk verschillend. Het merrie veulen (inmiddels 1 jaar) was een brutaaltje dat snel dik zal worde. Deze heb ik in een grote opfok staan waar niet te veel bijgevoerd wordt en paarden van alle leeftijden door elkaar staan. Zij komt hier heel goed in mee zonder TE dominant te worden. Ze komt bijnaniet in handen maar is vanzichzelf al tam zat, dus dat is ook niet nodig.
Mijn hengstveulen is anders. Die is voorzichtig en beleefd. Als ik die in een grote groep gooi denk ik dat hij zichzelf te kort gaat doen. Deze komt in een klein groepje met wat rustigere rassen erbij (quarter e.d.) en komt dan ook veel in handen zodat hij niet de kans heeft verlegen te worden.

Wat een band opbouwen betreft doe je dat met een veulen amper, dat komt pas als je ermee aan het werk gaat en ze je moeten gaan vertrouwen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:04

Als je erover denkt om op een veiling een veulen te kopen van rond de 3500,- (denk er aan dat er ook nog veilingkosten bijkomen!) ben ik bang dat je daarvoor niet veel kunt kopen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:49

Bijna een jaar geleden heb ik mijn paard jammer genoeg moeten laten inslapen en na een half jaar begon het toch wel weer beetje te kriebelen. Ik ging op zoek naar een nieuw paard maar ik kon dat leuke paard jammer genoeg niet vinden. Tot ik een leuk zwart merrie veulen zag. Ik moet nu wel wat jaartjes wachten met rijden maar dat maakt me niet uit. Het is toch mooi als je paard bij je kan opgroeien. Een veulen is natuurlijk altijd een risico, je weet niet wat het straks zal worden en of het zal uitgroeien naar wat je verwachtingen zijn. Ik vind wel dat je er een band mee krijgt, het vertrouwen. Je kan alles doen zoals je het zelf wil.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:57

Je moet het vooral erg leuk vinden om een veulen te kopen en op te fokken....risico's en kosten zijn voldoende benoemd hier.
Je moet jezelf wel afvragen wat je gaat doen als je droomdressuurveulen uiteindelijk een e-pony van 1.56 blijft te worden, of dat het een dráák blijkt te zijn ipv dat lieve moppie. Ik heb het allemaal meegemaakt; zelf gefokt droomveulen uiteindelijk met pijn in het hart weer verkocht omdat ik er absoluut mee overweg kon onder het zadel. Ook wel eens een erg leuk veulen verkocht, die uiteindelijk inderdaad 1.56 bleek te worden (en dat was echt niet te voorspellen). Nieuwe eigenaar was er toch zo gek mee dat ze hem heeft gehouden...maar dit was echt niet wat ze had verwacht toen ze hem als veulen kocht.

Je kunt dus inderdaad alles zelf doen, en dat is erg leuk! Maar realiseer je wel dat je droom niet automatich uitkomt. En dat je dan misschien voor het moeilijke besluit komt te staan het verder te doen met een paard dat heel anders is uitepakt dan je had gehoopt óf het beest alsnog te verkopen.

r87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 22:02

Jullie maken me wel aan het twijfelen... Maar ben wel blij dat ik toch ff om meningen heb gevraagd, houdt je namelijk wel realisitisch.

Ik heb er bijvoorbeeld nooit bij stil gestaan dat je voor het aankoopbedrag+overige kosten een leuke 3 of 4 jarige kan kopen, zonder de risico's die je kan krijgen als je een veulen koopt!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:59

Ik zou het best aandurven om een veulen te kopen, maar niet via een veiling.
Vorig jaar (of was het alweer 2 jaar geleden?) ben ik in Weert geweest bij de Veulenveiling, en het kwam geregeld voor dat de eigenaar van een veulen vrolijk mee zat te bieden (of een ander voor zich liet bieden) om de prijs maar flink op te drijven. Het is dus een aantal maal gebeurd dat de eigenaar uiteindelijk zelf de hoogste bieder was, braaf de veilingkosten betaalde en daarna met de op-een-na hoogste bieder ging onderhandelen.

Raar spelletje, die veilingen ^) .

Ik zou zelf bij een mooie fokkerij, waar ze merries uit goede bloedlijnen hebben een veulentje uitkiezen wat je aanspreekt, waar je voor valt. Is de vader dan ook nog naar je zin, is het helemaal top!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:06

r87 schreef:
Jullie maken me wel aan het twijfelen... Maar ben wel blij dat ik toch ff om meningen heb gevraagd, houdt je namelijk wel realisitisch.

Ik heb er bijvoorbeeld nooit bij stil gestaan dat je voor het aankoopbedrag+overige kosten een leuke 3 of 4 jarige kan kopen, zonder de risico's die je kan krijgen als je een veulen koopt!

daarom is het ook heel slim van je dat je informatie vraagt voor je ergens aan begint :)

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:13

ik zou eerst gaan bedenken waar moet een veulen aan voldoen. wil je een veulen die al een voetje kan geven of al andere dingen kent of wil je er 1 die nog niks kan.
het probleem bij een veulen is: je weet nooit wat ze later wel en niet willen. ik denk dat de ouders daar ook een rol in mee spelen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:21

xxBentexx schreef:
ik zou eerst gaan bedenken waar moet een veulen aan voldoen. wil je een veulen die al een voetje kan geven of al andere dingen kent of wil je er 1 die nog niks kan.

Ik kan me voorstellen dat een meisje van 12 daaraan denkt, maar ik denk niet dat dat is wat TS bedoelt ;)